نظر آیت‌الله طالقانی درباره اندیشه شریعتی+ فیلم
کد خبر: 3724038
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱

نظر آیت‌الله طالقانی درباره اندیشه شریعتی+ فیلم

گروه معارف - آیت‌الله طالقانی درباره دکتر شریعتی می‌گوید: تغییر نفسی که در این فرد متفکر، محقق ما و جوان آزاده ما پیش آمد و مردمی را تغییر داد، زیربنایی شد برای این انقلاب بزرگ.

 

اندیشه شریعتی، زیربنای انقلاب شد + فیلم

به گزارش ایکنا از اصفهان، آیت‌الله سید محمود طالقانی مفسر قرآن کریم و از پیشگامان نواندیشی دینی در ایران، در سالروز بزرگداشت دکتر شریعتی که  سال 58 در دانشگاه تهران برگزار شد، در بخشی از از سخنرانی خود درباره دکتر شریعتی گفته است: ... دکترشریعتی در شک نماند و دنبال تحقیق و کتاب رفت، تفکر کرد، اندیشید، هجرت کرد. با مردم دنیا و مکتب‌های مختلف آشنا شد. به تدریج آفاق ذهنش باز شد و آنچه را که باید بداند از یک اسلام متحرک انقلابی دریافت و به کشور خود برگرشت. گروه گروه جوان‎های ما را از کاخ جوانه‌ها به حسینیه ارشاد کشید.

هر روزی در شهر یک بساطی و معرکه‌ای را علیه دکتر شریعتی آماده کردند. خب! چه خبر است بروید با او بحث کنید، ببینید مطلبی را و در مقابلش جواب بدهید؛  گاهی هم یک جمله از کتاب دکتر را انتخاب می‎کردند و سروصدا....! آن هم در همان مجالسی که می‎دانیم ساواک گرداننده آن بود، حالا یا آشکار و یا  نهان. همین تغییر نفسی که در یک فرد متفکر، محقق ما و جوان آزاده ما پیش آمد و مردمی را تغییر داد، زیربنایی شد برای این انقلاب بزرگ.
آخرین ملاقاتی که من با مرحوم شریعتی داشتم، آن زمانی بود که تازه از زندان بیرون آمده بود و شبی بود که تا نیمه شب و بعد از نیمه شب با او بودیم و آن روح خلوص و دریافت احسنت را چنان در او دیدم که خاطره آن هیچ وقت از نظر من محو نمی‎شود و وقتی که صحبت می‎کردم با تمام هوش، حواس و فکر وچشم متوجه جمله‎های من بود و آن مطلب را می‎گرفت و با یک توضیح بهتر و  یک تحلیل بالاتر به من برمی‎گرداند. یادم می‌آید که آخرین مسئله‎ای که بعد از نیمه شبی بود که مطرح شد، تفسیر سوره قدر بود و مسئله لیله القدر. من یک جمله‎ای را گفتم و او شروع کرد به بحث دادن و آن قدر مرا جذب کرد که ساعتی از شب گذشت و بعد من از او جدا شدم و او به طرف تقدیر لیله‎القدرش رفت و من هم به طرف تقدیر؛  من به زندان رفتم و سعادت شهادت را که از آثارش دیدم، نداشتم و شایدم خواست خدا نبود. او هم هجرت کرد و در مسیر شهادت خویش رفت. خداوند این شخصیت بزرگ را و آثارش را که برای ما و جوان‎ها همیشه آثار این شخصیت، کتاب‎های او، نظریات او را زنده‎تر بداند و بر شماست که در اطراف مسائل و مطالب او بحث کنید و بیندیشید، یعنی همان راهی را که او برای تبیین یک اسلام انقلابی و اجتماعی در پیش گرفت، نه یک اسلام فقط ذهنی و سنتی که همیشه داشتیم.

نظر آیت‌الله طالقانی درباره شریعتی


انتهای پیام

captcha