شعبه انجمن تعزیه ایرانیان در کرمان راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 3724044
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴
محمدی:

شعبه انجمن تعزیه ایرانیان در کرمان راه‌اندازی می‌شود

گروه فرهنگی - معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: تعزیه هنر مردمی است و استقبال می‌کنیم که مؤسسات هنری در حوزه تعزیه شکل گیرند و هم شعبه انجمن تعزیه ایرانیان در کرمان راه‌اندازی شود.

به گزارش ایکنا از کرمان، وحید محمدی، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان دیروز سه‌شنبه، 29 خرداد در نشست خبری ششمین دوره سوگواره تعزیه استان کرمان با بیان اینکه تعزیه هنر مردمی است، گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه نقشی را از حیث اجرایی برای خود متصور نیست، اما مباحث حمایتی را در راستای برپایی این هنر آیینی انجام می‌دهد.
وی افزود: تعزیه از اصلی‌ترین هنرهای ایرانی است و در کرمان نیز سابقه طولانی دارد، ضمن اینکه نقش برجسته‌ای در ماندگار کردن فرهنگ عاشورا داشته و جزو فرهنگ ایرانی اسلامی محسوب می‌شود.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان به نقش کمکی تعزیه در بالندگی هنر تئاتر اشاره کرد و گفت: نسبت به هنر تعزیه نگاه مردمی وجود دارد و جلوه‌های هنری در عرصه تعزیه کمک می‌کند که وقایع مذهبی از جمله عاشورا و کربلا معرفی شوند.
محمدی تصریح کرد: اداره کل ارشاد سعی می‌کند این هنرهای آیینی و سنتی را تقویت کرده و در استان ساختاری ایجاد شود که بتوان مباحث مربوط به آموزش و شناسایی هنرمندان تعزیه و ثبت گروه‌ها و پیگیری فعالیت‌های از این دست را داشته باشد.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان بیان کرد: تعزیه‌خوانی میراثی است که تاکنون متکی بر آموزش‌های غیرکلاسیک بوده و سینه به سینه منتقل شده است، اما با برگزاری دوره‌های متعدد سوگواره که هنرمندان متعدد این حوزه را در کنار هم جمع می‌کند، مباحث استعدادیابی و آموزشی هم مدنظر قرار دارد.
محمدی با تأکید بر اینکه کیفیت آیین‌های سنتی نباید کاسته شود، تصریح کرد: وظیفه داریم از این میراث حمایت کنیم و در حوزه تعزیه سعی داریم نهادهای مختلفی را برای حمایت اساسی از آن به کار گیریم.
وی اظهارکرد: تعزیه هنر مردمی است و استقبال می‌کنیم که مؤسسات هنری در حوزه تعزیه شکل گیرند و هم شعبه انجمن تعزیه ایرانیان در کرمان راه‌اندازی شود.
محمدی تأکید کرد: در زمینه ایجاد مکان‌هایی برای برپایی مجالس تعزیه نیز ضرورت دارد تا با حمایت شهرداری‌ها بتوانیم این مسئله را گسترش داده و در مجموع سیاست‌ها به سمتی برود که این هنر در بین علاقه‌مندان و دوستان گسترش یابد.
انتهای پیام

captcha