وقف؛ سنتی اسلامی که نیاز به احیا دارد
کد خبر: 3724081
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰

وقف؛ سنتی اسلامی که نیاز به احیا دارد

گروه اجتماعی - معاون فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان گفت: مشارکت فعال بزرگان اسلام در زمینه وقف نشان می‌دهد که وقف یک سنت اسلامی است، اما به‌تدریج رو به فراموشی رفت، تا این‌که بعد از انقلاب اسلامی، عزت از دست رفته آن به تدریج احیا شد.

وقف؛ سنتی اسلامی که نیاز به احیا دارد

حجت‌الاسلام احمد راهداری، معاون فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان، در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌ و بلوچستان، گفت: پیامبر اکرم(ص) نخستین واقف در امر مسجدسازی بودند و حضرت علی(ع) نیز علاوه بر چاه‌هایی که حفر و برای مسلمین وقف می‌کردند، موقوفه‌ای با سه هزار دینار درآمد داشتند که نشان دهنده مشارکت بزرگان اسلام در وقف است.
معاون فرهنگی نهاد رهبری در امور اهل سنت استان اظهار کرد: در تاریخ می‌خوانیم که وقتی رسول اکرم (ص) وارد مدینه شدند، خانه دو یتیم را به بیش از قیمت حقیقی آن خریداری کردند و نصف آن را وقف کرده و نصف دیگرش را برای خود خانه‌ای ساختند.
وی ادامه داد: مشارکت فعال بزرگان اسلام در زمینه وقف نشان می‌دهد که وقف یک سنت اسلامی است، اما به‌تدریج رو به فراموشی رفت، تا این‌که بعد از انقلاب اسلامی، عزت از دست رفته آن به تدریج احیا شد.
راهداری بیان کرد: در گذشته مردم با وقف آشنایی داشتند، بطوری که وقتی در آبادی در یک زمینه‌ای کمبودی را مشاهده می‌کردند تمام همتشان بر این بود که در آن زمینه وقفی را ایجاد کنند تا جبران شود؛ امروز نیز باید این‌گونه باشد.
وی افزود: متأسفانه در زمان طاغوت کم کم جایگاه رفیع وقف کمرنگ شد، اما الحمدلله بعد از انقلاب اسلامی در حال احیا شدن است و همه ما باید خود را در این زمینه مسئول بدانیم، چراکه وقف راهگشای بسیاری از مشکلات است.
امام جمعه موقت زاهدان بیان کرد: وقف از جمله اعمالی است که منفعت عام دارد و در صورت نهادینه شدن، می‌تواند مؤثر واقع شود، فلذا هر کس که تریبونی در اختیار دارد، می‌تواند از آن برای ترویج این سنت حسنه استفاده کند.
معاون فرهنگی نهاد رهبری در امور اهل سنت استان احیای وقف به‌عنوان یکی از سنت‌های پسندیده اسلامی را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر دانست و افزود: توسعه فرهنگ وقف به سوی رفع مشکلات اجتماعی منجر به توسعه پایدار در کشور می‌شود.

انتهای پیام

captcha