«جشن تیرگان» در شهرستان فراهان برگزار می‌شود
کد خبر: 3724165
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶
مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی:

«جشن تیرگان» در شهرستان فراهان برگزار می‌شود

گروه فرهنگی – سید محمد حسینی گفت: جشن تیرگان برای نخستین‌بار در کشور توسط اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی به ثبت آثار ملی معنوی رسید.

«جشن تیرگان» در شهرستان فراهان برگزار می‌شود

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حسینی گفت: اجرای مراسم روز اول تابستان(جشن تيرگان) براساس تقويم و گاه‌نگاري خورشيدي يعني درنخستين روز آغاز تابستان هرساله برگزار مي‌شود و حوزه‌هاي جغرافيايي مرتبط با اين جشن، اهالي روستاهاي بسياري ازتوابع شهرستان‌هاي فرمهين، تفرش، كميجان، آشتيان و اراک است. دربين شهرستان‌هاي مذكور، شهروندان شهرهاي كميجان، آشتيان، فرمهين، تفرش و همچنين اهالي خنجين در اجراي اين آيين شركت مي‌كنند و از روزگاران ديرين اقوام و صاحبان گويش و زبان‌هاي گوناگون همانند خلج‌ها، چهره قاني‌ها، فارس‌ها و ترك‌ها از مجريان مراسم مذکور هستند.
سید محمد حسینی افزود: بسياري از اهالي بر اين باورند كه درنخستين روز تابستان نبايستي زيرسقف‌خانه بسر برد و يا در اين روز دست به كاری زد بلكه بايد در باغ‌ها و طبيعت سير و سياحت نمود و در زيارتگاه‌ها به دعا و نيايش پرداخت و اين را امري نيكو و ضروري مي‌دانند.
وی در ادامه اظهار داشت: پيش از فرارسيدن نخستين روز تيرماه، سرپرستان خانواده‌ها، درتدارک وسايل و تهيه غذا مي‌باشند و برخي از آن‌ها بصورت فاميل بزرگ شامل پدر، مادر، فرزندان و نوه‌ها ازخانه‌هايشان بيرون مي‌آيند. درسال‌هاي گذشته و پيشين آبادي‌هايي همچون مشهد ميقان، تبرته، نظام‌آباد، شاهواروق، علي‌بلاغي، سياوشان و زلف‌آباد واقع درفرمهين ازكانون‌هاي تجمع شركت‌كنندگان بود كه درسايه درختان مي‌آسودند و در زيارتگاه‌ها به دعا و نيايش مي‌پرداختند، همچنين ازبازارهاي روزآمدي كه درنظام‌آباد يا شاهواروق برپامي‌شدند، مايحتاج خود را تأمين مي‌نمودند و سپس عصرهنگام، عازم منازل خود مي‌شدند.
حسینی افزود: از حدود بيست سال پيش كه مسئولين دولتي زمينه‌هاي توسعه اين جشن و امكانات رفاهي نسبي را درمحل زلف‌آباد واقع در شرق فرمهين فراهم كردند، مكان بقعه احمد‌بن‌علي(ع) و اطراف آن به صورت مركزتجمع اهالي روستاهاي مختلف تبديل شد. پس از ثبت این آئین در سال 89 توسط میراث فرهنگی استان مرکزی، هرساله این جشن، با شکوه و جمعیت افزون‌تری برگزار می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی مراسم فرعی این جشن را از نکات مهم این آئین عنوان کرد و گفت: يكي از رسومات مردم در اين روز، پاشيدن آب بر سر و چهره و بدن يكديگر بوده است كه به آن «آب پاشونک» ويا «سرشوران» مي‌گويند به شكلي كه اهالي دركنار جوی‌های آب و مظهر كهريزها حضورمي‌يافتند و با پياله و كاسه بر يكديگر آب مي‌پاشيدند كه براي جوانان نوعي خواستگاري تلقي مي‌گرديد. رسم ديگردر اين روز آن بود كه در زيارتگاه، گوسفند و بز بعنوان نذورات قرباني مي‌كردند. در قلمرو تحقيقات متون و مطالعات مآخذ تاريخي مي‌توان گفت كه انگيزه و ريشه‌هاي برپايي اين جشن ملي به دوران پيش از ظهوراسلام مي‌رسد، بطوري كه نويسندگان و مورخين همانند ابوريحان بيروني، گرديزي، قمي و صاحب مجمل‌التواريخ و‌القصص به اين مهم اشاره و پرداخته‌اند. قابل ذکر است پس از پايان روز نامبرده و ازفرداي آن، كشاورزان دروي محصولات خود را آغاز مي‌كنند.
حسینی در پایان گفت: به رسم سال‌های گذشته این مراسم از 31 خرداد تا 1 تیرماه از ساعت 8 تا 20:30 در محل امامزاده احمدبن علی فراهان برگزار می‌شود.
انتهای پیام

captcha