به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حسینی گفت: اجرای مراسم روز اول تابستان(جشن تيرگان) براساس تقويم و گاهنگاري خورشيدي يعني درنخستين روز آغاز تابستان هرساله برگزار ميشود و حوزههاي جغرافيايي مرتبط با اين جشن، اهالي روستاهاي بسياري ازتوابع شهرستانهاي فرمهين، تفرش، كميجان، آشتيان و اراک است. دربين شهرستانهاي مذكور، شهروندان شهرهاي كميجان، آشتيان، فرمهين، تفرش و همچنين اهالي خنجين در اجراي اين آيين شركت ميكنند و از روزگاران ديرين اقوام و صاحبان گويش و زبانهاي گوناگون همانند خلجها، چهره قانيها، فارسها و تركها از مجريان مراسم مذکور هستند.
سید محمد حسینی افزود: بسياري از اهالي بر اين باورند كه درنخستين روز تابستان نبايستي زيرسقفخانه بسر برد و يا در اين روز دست به كاری زد بلكه بايد در باغها و طبيعت سير و سياحت نمود و در زيارتگاهها به دعا و نيايش پرداخت و اين را امري نيكو و ضروري ميدانند.
وی در ادامه اظهار داشت: پيش از فرارسيدن نخستين روز تيرماه، سرپرستان خانوادهها، درتدارک وسايل و تهيه غذا ميباشند و برخي از آنها بصورت فاميل بزرگ شامل پدر، مادر، فرزندان و نوهها ازخانههايشان بيرون ميآيند. درسالهاي گذشته و پيشين آباديهايي همچون مشهد ميقان، تبرته، نظامآباد، شاهواروق، عليبلاغي، سياوشان و زلفآباد واقع درفرمهين ازكانونهاي تجمع شركتكنندگان بود كه درسايه درختان ميآسودند و در زيارتگاهها به دعا و نيايش ميپرداختند، همچنين ازبازارهاي روزآمدي كه درنظامآباد يا شاهواروق برپاميشدند، مايحتاج خود را تأمين مينمودند و سپس عصرهنگام، عازم منازل خود ميشدند.
حسینی افزود: از حدود بيست سال پيش كه مسئولين دولتي زمينههاي توسعه اين جشن و امكانات رفاهي نسبي را درمحل زلفآباد واقع در شرق فرمهين فراهم كردند، مكان بقعه احمدبنعلي(ع) و اطراف آن به صورت مركزتجمع اهالي روستاهاي مختلف تبديل شد. پس از ثبت این آئین در سال 89 توسط میراث فرهنگی استان مرکزی، هرساله این جشن، با شکوه و جمعیت افزونتری برگزار میشود.
مدیرکل میراث فرهنگی مراسم فرعی این جشن را از نکات مهم این آئین عنوان کرد و گفت: يكي از رسومات مردم در اين روز، پاشيدن آب بر سر و چهره و بدن يكديگر بوده است كه به آن «آب پاشونک» ويا «سرشوران» ميگويند به شكلي كه اهالي دركنار جویهای آب و مظهر كهريزها حضورمييافتند و با پياله و كاسه بر يكديگر آب ميپاشيدند كه براي جوانان نوعي خواستگاري تلقي ميگرديد. رسم ديگردر اين روز آن بود كه در زيارتگاه، گوسفند و بز بعنوان نذورات قرباني ميكردند. در قلمرو تحقيقات متون و مطالعات مآخذ تاريخي ميتوان گفت كه انگيزه و ريشههاي برپايي اين جشن ملي به دوران پيش از ظهوراسلام ميرسد، بطوري كه نويسندگان و مورخين همانند ابوريحان بيروني، گرديزي، قمي و صاحب مجملالتواريخ والقصص به اين مهم اشاره و پرداختهاند. قابل ذکر است پس از پايان روز نامبرده و ازفرداي آن، كشاورزان دروي محصولات خود را آغاز ميكنند.
حسینی در پایان گفت: به رسم سالهای گذشته این مراسم از 31 خرداد تا 1 تیرماه از ساعت 8 تا 20:30 در محل امامزاده احمدبن علی فراهان برگزار میشود.
انتهای پیام