آماری شنیدنی از ناگفته‌های دفاع مقدس
کد خبر: 3724208
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰

آماری شنیدنی از ناگفته‌های دفاع مقدس

گروه اجتماعی- فرمانده قرب کوثر قرارگاه خاتم‌الانبیاء در قزوین با اعلام اطلاعاتی از ناگفته‌های جنگ گفت: هر 72 ساعت یک جانباز شیمیایی شهید می‌شود.

 آماری شنیدنی از ناگفته‌های دفاع مقدس

به گزارش ایکنا از قزوین، یادواره «سنگرسازان بی‌سنگر» به‌منظور پاسداشت یاد و خاطره شهدای جهاد کشاورزی استان قزوین با حضور مسئولان استانی، خانواده معزز شهدا و ایثارگران، جهادگران و اقشار مختلف مردم در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد.
سردار سید ضیاءالدین حزنی فرمانده قرب کوثر قرارگاه خاتم‌الانبیاء، در این یادواره بابیان اینکه برگزاری چنین مجالسی برای یکایک ما است و شهدا به آن احتیاجی ندارند، اظهار کرد: این محافل به‌منظور آن است که ما راه شهدا را گم نکنیم.
وی افزود: 38 سال از آغاز جنگ و 29 سال نیز از اتمام آن می‌گذرد و در طول این سال‌ها نیز از سیره و زندگی شهدا و رزمندگان سخن بسیار گفته‌شده است اما این محافل می‌تواند به تبیین گوشه‌های ناگفته‌ای از جنگ تبدیل شود.

هر 72 ساعت یک جانباز شیمیایی شهید می‌شود

فرمانده قرارگاه محرومیت‌زدایی خاتم‌الانبیا (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به مسئولیت خود در مرکز مطالعات جنگ تحمیلی اعلام کرد: ایران از 2 هزار و 720 سال گذشته تاکنون هزار و 140 جنگ با دیگر کشورها داشت که طی آن در 670 جنگ پیروز میدان، 404 جنگ شکست، 55 جنگ صلح و 11 جنگ هم به‌مرورزمان سپرده شد.
وی ادامه داد: در طول هزار و 140 جنگ ایران با دیگر کشورها می‌توان به این نتیجه دست‌یافت که ایران از قدیم‌الایام نسبت به کشور، دین، ناموس و کیان خود همواره حساس بوده و عزم جدی در دفاع از آب‌وخاک خود داشته است.
این سردار دوران دفاع مقدس تصریح کرد: در تاریخ جهان 189 جنگ بزرگ ثبت‌شده که جنگ 8 ساله دفاع مقدس با دیگر جنگ‌ها ازنظر جغرافیایی، رزمندگان، فرماندهی، زمان و مکان آن متفاوت و خاص‌تر است.
وی بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی تنها نظامی است که برای حفظ و ادامه آن از اقشار مختلف ازجمله رئیس‌جمهور، وزیر، شهردار، دانشجو، دانش‌آموز، کارمند و دیگر اقشار شهید داده که در جهان بی‌سابقه است.
حزنی با اعلام اینکه 71 درصد شهدا مجرد و ۴۴ درصد سن شهدای ۱۶ تا ۲۲ سال و میانگین سنی شهدا نیز 22 سال است، اضافه کرد: 36 هزار و 167 شهید دانش‌آموز، 3 هزار و 728 شهید معلم، 4 هزار و 363 شهید از میان بانوان، 5 هزار جانباز خانم، 45 هزار اسیر و آزاده و 25 هزار شهید مفقودالاثر داشته که تاکنون 20 هزار نفر آن‌ها تعیین تکلیف شده‌اند.
وی با اعلام اینکه 100 هزار جانباز شیمیایی در دوران جنگ به ثبت رسیده است، گفت: از این تعداد ۸ هزار نفر آن‌ها در شرایطی هستند که هر ۷۲ ساعت یک نفر شهید می‌شود.

127 تهاجم هوایی علیه ایران/ آبادان مقاوم‌ترین شهر

این مسئول مرکز مطالعات جنگ تصریح کرد: در طول دوران 8 ساله دفاع مقدس 127 شهر کشور موردتهاجم هوایی قرار گرفت که مقاوم‌ترین شهر آبادان است که هزار و 17 بار انواع و اقسام موشک‌ها و بمباران هوایی را تحمل کرد و بعدازآن شهرهای اهواز و دزفول قرار دارد.
فرمانده قرب کوثر قرارگاه خاتم‌الانبیاء ادامه داد: شهر تهران نیز از این بمباران هوایی بی‌نصیب نماند و 92 موردتهاجم موشکی قرار گرفت و از سوی دیگر تنها در یک روز با هجوم 38 هواپیمای عراقی به کرمانشاه تعداد 800 نفر شهید و با حضور مردم تشییع شد.
وی با اشاره به نقش مستقیم کشورهای دیگر در حمایت از عراق در دوران جنگ 8 ساله تحمیلی گفت: آمریکا و شوروی بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان جنگ علیه ایران بودند و بعدازآن کشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، سوئیس، بلژیک، برزیل، عربستان و مصر، کشورهای حوزه خلیج‌فارس به‌غیراز سوریه، شیلی، اسپانیا و برخی دیگر از کشورها اقدام به حمایت مستقیم و غیرمستقیم از کشور عراق کردند و نام آن‌ها به‌عنوان خائنین به ملت ایران به ثبت رسیده است.
این سردار سپاه پاسداران اضافه کرد: سازمان ملل متحد نیز در این دوران 8 ساله با رویکردی عجیب به‌عنوان یکی از سردمداران حامی عراق نقش‌آفرینی کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش بی‌بدیل جهاد کشاورزی در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: یکی از مؤثرترین نهادهای فعال در دوران دفاع مقدس جهاد سازندگی بود که در کنار سایر رزمندگان به ایفای نقش مفید و مؤثر در پشتیبانی از جنگ اقدام می‌کرد.
حزنی افزود: جهاد سازندگی 3 هزار و 100 شهید، 8 هزار و 500 جانباز، 866 آزاده و 83 مفقود در دوران دفاع مقدس داشته و همواره در پشتیبانی از جبهه‌های جنگ فعال بوده است.

از دست نرفتن حتی یک وجب از خاک ایران در دفاع مقدس

وی با تأکید بر اینکه شهدای دوران دفاع مقدس کسانی بودند که نه‌تنها در برابر عراق بلکه در برابر کشورهای حامی آن‌ها ایستاده و با نثار جان خویش و پایداری در این مسیر آن‌ها را شکست دادند، عنوان کرد: در طول دفاع مقدس حتی یک وجب از خاک جمهوری اسلامی در دست دشمنان باقی نماند که این موضوع در طول 400 سال اخیر بی‌سابقه است.
فرمانده قرب کوثر قرارگاه خاتم‌الانبیاء در پایان خاطرنشان کرد: باید مراقب باشیم که راه شهدایی که کار نشدنی را شدنی کردند را به‌درستی ادامه داده و در حفظ و تداوم انقلاب اسلامی کوشا باشیم.

انتهای پیام

captcha