چمران، شخصیت مستقلی داشت و دغدغه‌‌اش پیشرفت ایران بود
کد خبر: 3724228
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱

چمران، شخصیت مستقلی داشت و دغدغه‌‌اش پیشرفت ایران بود

گروه فرهنگی- محمدمهدی جعفری، پژوهشگر قرآن و نهج‌البلاغه گفت: چمران دغدغه مردم و پیشرفت ایران را داشت و از شخصیت مستقلی برخوردار بود که تحت تأثیر جناح‌بندی‌های زمان قرار نمی‌گرفت.

چمران دغدغه‌مند پیشرفت ایران بود

محمدمهدی جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از اصفهان در خصوص زندگی و شخصیت دکتر چمران اظهار کرد: چمران فارغ‌التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران و از شاگردان مهندس بازرگان در دانشگاه و آیت‌الله طالقانی در مسجد هدایت بود. او در دوره دانشجویی به عضویت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران درآمد و بعد از کودتای ۲۸ مرداد، عضو فعال نهضت مقاومت ملی شد که تعدادی از ملی-مذهبی‌ها برای مقابله با کودتای ۲۸ مرداد و رژیم شاه آن را تأسیس کرده بودند؛ در واقع چمران هم به لحاظ علمی و هم به لحاظ مذهبی و اعتقادی در سطح بسیار بالایی نسبت به سایر دانشجویان قرار داشت.
وی افزود: دکتر چمران در سال 1339 برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در رشته فنی مشغول تحصیل شد. در سال 1340 طبق توافق با جمال عبدالناصر و به سفارش آیت‌الله طالقانی، عده‌ای از دانشجویان و جوانان ایرانی برای آموزش دوره‌های چریکی به مصر اعزام شدند که چمران نیز در میان آنان بود. در همین سال امام موسی صدر در سفر به ایران از مهندس بازرگان خواست تا شخصی را به ایشان معرفی کند که از نظر فنی و اعتقادی در سطح بالایی باشد و مهندس بازرگان نیز، چمران را معرفی کرد، بنابراین چمران به سفارش بازرگان به لبنان رفت و در آنجا با مشارکت امام موسی صدر، هنرستانی برای آموزش مهارت‌های فنی به بچه‌های یتیم شیعه و سپس فلسطینی‌ها تأسیس کرد و با توجه به دوره‌های آموزشی که در مصر گذرانده بود، به تعلیم ورزش‌های چریکی پرداخت.
این پژوهشگر قرآن و نهج‌البلاغه ادامه داد: این جریان تا سال ۱۳۵۷ ادامه داشت، تا زمانی که امام موسی صدر در سفر به لیبی مفقود شد، بعد از آن چمران به پاریس رفت و به امام خمینی پیوست و با پیروزی انقلاب به ایران بازگشت و مشغول کارهای اجرایی شد، در دوران جنگ نیز مدتی وزیر دفاع بود و فرماندهی عملیات جنگ‌های نامنظم و چریکی را بر عهده داشت.
جعفری تصریح کرد: چمران قبل از اینکه عضو هر گروه و تحت تأثیر هر شخصیتی باشد، دغدغه مردم و پیشرفت ایران را داشت و در مقابل تجاوزهایی که به ملت ایران انجام می‌شد، بسیار حساس بود. دغدغه اصلی او آزادی مردم ایران به شمار می‌رفت. وی عضو نهضت آزادی ایران بود و بسیار تحت تأثیر آیت‌الله طالقانی، مهندس بازرگان و به خصوص امام خمینی(ره) و مبارزات ایشان قرار داشت. چمران نه تنها یک نظامی و نیروی فعال بود، بلکه از نظر فکری و اعتقادی نیز در سطح بالایی قرار داشت و این مجموعه علم، نیرومندی و عشق، یک عارف به تمام معنا از ایشان ساخته بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: چمران به رغم اینکه به لحاظ سیاسی عضو نهضت آزادی ایران و انجمن اسلامی دانشجویان بود، ولی شخصیت مستقلی داشت و تحت تأثیر جناح‌بندی‌های زمان قرار نمی‌گرفت؛ او ایمان بسیار بالایی به آگاهی، آزادی و عدالت داشت و به عنوان یک مسلمان مؤمن، باتقوا و نیرومند فعالیت می‌کرد؛ در واقع می‌توان گفت شخصیت او تبلور انسان نمونه در کلام امیرالمؤمنین(ع) بود و عملا نشان داد که یک انسان تقواپیشه، با ایمان، از خود گذشته و آزادی‌خواه است و در این راه جان خود را تقدیم و از هیچ نوع گذشت و فداکاری دریغ نکرد.


انتهای پیام

captcha