نتیجه ارزیابی‌ها از جشنواره گل‌های محمدی(ص)، کاهش آسیب‌های اجتماعی است
کد خبر: 3724263
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹

نتیجه ارزیابی‌ها از جشنواره گل‌های محمدی(ص)، کاهش آسیب‌های اجتماعی است

گروه فعالیت های قرآنی - مسئول دارالقرآن‌الکریم سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: تحقیقات و ارزیابی‌ها از جشنواره قرآنی گل‌های محمدی(ص) و فاطمی(س) نشان از کاستن آسیب‌های اجتماعی دارد، تمام هدف ما هم رفع آسیب‌ها ومعضلات اجتماعی است.

نتیجه ارزیابی‌ها از جشنواره گل‌های محمدی(ص)؛ کاهش آسیب‌های اجتماعی است

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام محمدرضا شفیعی، مسئول دارالقرآن‌الکریم سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی، در جریان بازدید از خبرگزاری ایکنا شعبه مرکزی، گفت: جشنواره قرآنی گل‌های محمدی(ص) و فاطمی(س) از طرح‌های ابتکاری استان مرکزی است که از یک شهرستان در سال 93 آغاز شده و امسال 12 شهرستان استان را در برگرفته است. جشنواره بودجه خاصی ندارد و با استفاده از ظرفیت موجود دستگاه‌ها و مردمی پیش می‌رود، اگر امسال در استان ارزیابی خوبی صورت گیرد قطعا سال آینده برای جوانان برنامه داریم.
وی تصریح کرد: تحقیقات و ارزیابی‌ها از جشنواره قرآنی گل‌های محمدی(ص) و فاطمی(س) نشان از کاستن آسیب‌های اجتماعی دارد، تمام هدف ما هم رفع آسیب‌ها ومعضلات اجتماعی است.
حجت‌الاسلام شفیعی با اشاره به اینکه اضافه کردن رشته‌ای همچون پژوهش به جشنواره قرآنی گل‌های محمدی متحمل هزینه و باید دارای زیرساخت‌های خاص باشد، اظهار کرد: پیشنهاد ورود بخش پژوهش به جشنواره می‌تواند در دستور کار تیم تحقیقاتی قرار گیرد، با توجه به اینکه آموزش و پرورش استان در این بخش دارای رتبه برتر کشوری است و پتانسیل لازم وجود دارد.
این مقام مسئول بیان کرد: کار‌ گروهی و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزه از محاسن جشنواره است، دانش‌آموزان به برنامه‌های جمعی علاقه‌مندند و همین عامل باعث نشاط آنان می‌شود، چند سال اخیر جشنواره قرآنی گل‌های محمدی محور برنامه‌های تابستان و اوقات فراغت دانش‌آموزان قرار گرفته است، تلفیق رشته‌های هنری با مضامین قرآنی، استعدیابی و رشد آنان در دستور کار است، فرایند کار طوری تعریف شده است که مدل جشنواره قرآنی مدل جدید و مطابق میل نوجوانان و کودکان باشد، این جشنواره دارای مجموعه کاملی از برنامه‌های متعدد آموزشی، تبلیغی، تفریحی و ... است.

جشنواره گل های محمدی(ص)، وسیله رسیدن به اهداف بلند قرآنی
حجت‌الاسلام شفیعی اظهار کرد: سازمان تبلیغات و دارالقرآن‌الکریم استان جشنواره قرآنی را وسیله رسیدن به اهداف بلند قرآنی در شهرستان‌ها قرار داده است، ما به بهانه جشنواره وارد می‌شویم اما در فرمانداری چندین محور قرآنی در دستور کار قرار گرفته و خلأهای موجود بررسی می‌شود. خوشبختانه در چند سال اخیر تمام شهرستان‌ها از نعمت دارالقرآن بهره‌مند شدند که بتواند فضای قرآنی مناسب را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.
وی ادامه داد: کمبود مربی حفظ در کمیجان و برخی از روستاها مشهود بود که با استفاده از ظرفیت‌ها در صدد رفع این خلأ هستیم، کلاس‌های قرآن دنبال اموزش، تبلیغ و ترویج مفاهیم دینی در جامعه هستند، سال‌های گذشته اگر شهرستانی خروجی مناسب نداشت امسال سعی دارد با خروجی مناسب در جشنواره نتیجه بهتری بگیرد. دوره تخصصی نیز از تیر‌ماه با حضور استاد یاراحمدی در رشته صوت و لحن و استاد جدیدی در رشته تجوید آغاز می‌شود، کارگاه سبک زندگی نیز مانند سال قبل برگزار می‌شود. طرح 1452 تابستان جشنواره شبکه قرآن و طرح قرآن در خانه جزء 9 نیز امسال در قالب جشنواره برگزار می‌شوند.

نتیجه ارزیابی‌ها از جشنواره گل‌های محمدی(ص)؛ کاهش آسیب‌های اجتماعی است


ورود فعالیت‌های قرآنی به بطن جامعه
وی گفت: سال‌های قبل فعالیت قرآنی تنها در دارالقرآن، خانه‌های قرآن روستایی و مؤسسات ختم می‌شد، اما امروز این فعالیت‌ها به بطن جامعه وارد شده و یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دستگاه‌هاست، تشکیل ستاد جشنواره قرآنی در شهرستان‌ها حاکی از آن‌است که بستر قرآنی در استان فراهم است و توانسته اثر خود را بگذارد. از نقطه نظرات، پیشنهدات و انتقادات برای هرچه بهتر برگزار شدن جشنواره قرآنی گل‌های محمدی استقبال می‌کنیم. سال گذشته 70 درصد شرکت‌کنندگان شهرستان‌های خمین، کمیجان و فراهان روستایی بودند و امسال با توصیه استاندار سازو کار و سهم روستائیان در جشنواره لحاظ می‌شود.
حجت‌الاسلام شفیعی با اشاره به اعزام استعدادهای درخشان بعد از دوره آموزشی کرج، اظهار کرد: پس از این دوره، دوره خاصی برگزار نشده است اما تلاوت آنان در قالب فایل ضبط و جهت رفع اشکال به تهران ارسال شده است و تا پایان سال دوره تخصصی ویژه استعدادها برگزارمی‌شود.


وضعیت بیمه فعالان قرآنی
وی در پاسخ به وضعیت بیمه فعالان قرآنی گفت: بیمه فعالان قرآن ملی است، در چند سال گذشته از محل بیمه هنرمندان درصدی را به فعالان قرآنی اختصاص دادند، از طریق اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی سهم هر استان تعیین شد که استان ما جزو استان‌هایی با سهم بالا بود، ولی به خاطر مشکلات اعتباری به وجود آمده جلوی افزوده شدن بیمه فعالان قرآنی گرفته شد.
حجت‌الاسلام شفیعی ادامه داد: مدتی پرونده‌ها برای بیمه فعالان قرآنی توسط ارشاد و تبلیغات اسلامی تشکیل و اقدامات صورت گرفت. اما به دلیل عدم پرداخت اعتبارات لازم دولت به صندوق بیمه هنرمندان بیمه فعالان قرآنی راکد ماند. بیمه مبحثی ملی است و باید از طریق دولت، وزارت رفاه و ارشاد انجام و مصوبات به دستگاه‌ها ابلاغ شود. بیمه مطالبه به حق است و دنبال آن هستیم، فرایند بیمه کند پیش می‌رود، هر گاه به اعتبارات صندوق بیمه هنرمندان افزوده می‌شود درصدی از قرآنیان در کنار هنرمندان بیمه می‌شوند.


موسسات باید مردمی اداره شوند
مسئول دارالقرآن استان در پاسخ به گلایه مدیران مؤسسات قرآنی از عدم حمایت اظهار کرد: بنا بر این نیست که وزارت ارشاد یا تبلیغات اسلامی با بودجه و اعتبار خودش ساختمان گرفته و امکانات را در اختیار مدیران قرار دهد تا مؤسسه‌ای افتتاح شود. اقدامات در سایه حمایتی دولت در معنای استفاده از ظرفیت مردمی تلقی نمی‌شود. مؤسسات خودگردان هستند. اگر دولت توان تهیه مکان و تجهیز را در اختیار داشت مکانی را اجاره کرده و نیروی انسانی آنجا را نیز تأمین می‌کرد.
وی ادامه داد: استفاه از ظرفیت مردمی یعنی اینکه مردم پا به کار باشند و اگر فردی مکان یا استطاعت پرداخت اجاره دارد مکانی را در اختیار گرفته و خانواده، دوستان و علاقمندان را به کار قرآنی تشویق کند. افراد علاقمند از سازمان مجوز گرفته و فعالیت را آغاز می‌کنند. فرد متقاضی باید ساختمان و امکانات اولیه را در اختیار داشته باشد، سالانه بیش از 150 میلیون اعتبار به مؤسسات وخانه‌های قرآنی تزریق می‌شود.
حجت‌الاسلام شفیعی اضافه کرد: تابستان سال گذشته 40 میلیون تومان اعتبار به کلاس‌های آموزشی تخصیص پیدا کرد، حمایت ما در قالب برنامه آموزشی، تبلیغی و ترویجی ادامه دارد. مؤسسات نباید دنبال حق و حقوق بوده و توقع حمایت در قالب پرداخت اجاره ساختمان، تهیه مکان و تجیهزات داشته باشند باید هزینه‌ها را از محل کمک‌های خیرین و کسب درآمد تأمین کنند. ما نیز در واگذاری طرح‌ها و تأمین هزینه طرح آنان را حمایت می‌کنیم.


خلا مربی در حوزه صوت و لحن
وی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه در حوزه تربیت مربی روخوانی و روان‌خوانی اشباع شده‌ایم، از خلا مربی در حوزه صوت و لحن خبرداد و افزود: خوشبختانه استان مرکزی در حوزه‌های مختلف تربیت معلم و مربی موفق بوده است، سیاست تهران بر پایه توازن آموزشی است، امسال مجوز برگزاری دوره آموزش مربی روخوانی و روانخوانی به استان داده نمی‌شود. مسیر حرکتی ما در سال جاری و سال‌های پیشرو تربیت مربی تجوید، صوت و لحن، حفظ، مفاهیم است، مجوز دوره تربیت داوری نیز اخذ شده است. با برگزاری دوره تربیت مدرس تجوید به دنبال پر کردن خلأهای آموزشی در این بخش هستیم.


لزوم توجه به مناطق حاشیه‌نشین
حجت الاسلام شفیعی اضافه کرد: از سال گذشته برگزاری دوره‌های آموزش قرآن در مناطق حاشیه‌نشین و آسیب‌پذیر در دستور کار قرار دارد، اگر مدیران بخواهند می‌توانند مؤسساتی را در این مناطق دائر کنند و اگر توان برپایی مؤسسه یا خانه قرآنی شهری ندارند می‌توانند بخشی از کلاس‌های آموزشی را در این مناطق برگزار کنند.
وی با بیان اینکه در سال‌های قبل از انقلاب حضور آقایان در کلاس‌ها و محافل قرآنی پررنگ‌تر از امروز بوده و امروز شاهد حضور پررنگ بانوان در محافل و دوره‌های آموزشی هستیم، اظهار کرد: محدودیت برای آقایان با توجه به تأمین مخارج زندگی بیشتر از بانوان است، بانوان شاید در مراحل ابتدایی مسابقات حضور پررنگ تری داشته باشند اما در سطح کلان وبین‌المللی شاهد حضور پررنگ و قوی‌تر آقایان هستیم که به عوامل متعدد ساختاری باز می‌گردد.


توجه به کیفیت داوری‌ها
حجت الاسلام شفیعی اضافه کرد: برای تربیت و انتخاب داور فرایند درستی در دست نداشتیم، داوران به صورت تجربی در این حوزه وارد شدند و گاهاً دوره تخصصی داوری را پشت سر نگذاشتند، ساماندهی داوران باعث نظامند شدن آنان شده و بر کیفیت کار می‌افزاید.
این مقام مسئول در پایان اظهار کرد: درکل استان اتحادیه مدغم صورت گرفته است، قرار است در شش ماهه اول سال در سطح ملی اتفاقاتی رخ دهد. نواقصی در آیین‌نامه اتحادیه مدغم بود که برای رفع در دستور کار هیئت نظارت قرار گرفته است.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha