وحدت روحانیت سبب تقویت جامعه می‌شود/ در منصب امامت جمعه، امام‌المتقین باشیم
کد خبر: 3724266
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
آیت‌الله دستغیب:

وحدت روحانیت سبب تقویت جامعه می‌شود/ در منصب امامت جمعه، امام‌المتقین باشیم

گروه اجتماعی ـ نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری بر این نكته تأكید كرد كه وحدت روحانیت موجب تقویت جامعه شده و از ایجاد افكار منفی در جامعه جلوگیری می‌شود.

وحدت روحانیت سبب تقویت جامعه می‌شود/ در منصب امامت جمعه، امام‌المتقین باشیم

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) عصر دیروز، 29 خردادماه در همایش فصلی ائمه جمعه این استان با یادآوری جایگاه علما و روحانیت گفت: وحدت روحانیت موجب تقویت جامعه شده و از ایجاد افكار منفی در جامعه جلوگیری می‌شود.
وی گفت: هر وقت به فکر جایگاه رفیع امامت جمعه می‌افتم و کسانی که دارای مسئولیت خطیر و سنگین امامت جمعه هستند آیه 74 سوره فرقان كه فرموده است « وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماماً؛ خدایا برای متقین، ما را امام قرار بده» می‌افتم که معمولاً بسیاری از دعاها در قرآن به نقل از لسان انبیای بزرگ است.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: البته این امامت منحصر به امامت جمعه نیست، از بالاترین جایگاه که امامت ابراهیمی و امامت محمدی(ص) گرفته تا امامت ائمه طاهرین(ع) و در عصر غیبت، فقیه جامع‌الشرایط و بالاخره ائمه جمعه و جماعات همه این‌ها را در جایگاه خودشان شامل می‌شود.

امام متقین بودن نیاز به تقوا دارد
آیت‌الله دستغیب بیان كرد: کسی که می‌خواهد امام متقین باشد خودش بی‌تردید حق تقوا را نیاز دارد نه حداقل تقوا و حد نصاب تقوا که آن هم از افراد عادی پذیرفته است چنانچه حضرت علی(ع) فرمودند اِتَّقِ اللّه‏ بَعضَ التُّقى وإن قَلَّ؛ از خداوند بترس، گرچه اندكى ولکن اینجا جایگاه اِتَّقِ الله حق تقاته است. حق تقاته یعنی خداوند این طور باشد، اطاعت شود و مورد عصیان واقع نشود یاد او شود و فراموش نشود و بالاخره شکر او شود و کفران نشود آن هم در مراتب گوناگون.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری خطاب به ائمه جمعه گفت: لازم نیست که ما به بعضی از روایاتی که حالا هم بشیر است هم نذیر اشاره کنیم که کسانی که در نماز جمعه شرکت کنند این فضائل را دارند و آن‌هایی که شرکت نکنند آن عقوبت را دارند اعم از دنیایی و اخروی، چه مربوط به زمان حضور باشد یا احیاناً بعضی تعمیم به عصر غیبت هم بدهند و امثال اینها. اگر ما حقیقتاً در منصب امامت جمعه، امام‌المتقین باشیم بی‌تردید آن جذابیت و آن عشق و علاقه به حضور در نمازهای جمعه بیش از آنچه که اكنون است در مردم پدید می‌آید.
قائم مقام جامعه روحانیت شیراز با اشاره به اینکه اگر در بعضی روایات به این صورت سخن گفته می‌شود که للمحسن منّا اجران و للمسئ منا عقابان، هم بشیر است و هم نذیر، گفت: بحث تبعیض هم نیست؛ این منی بالاخره کسی که منتصب به ماست یک وجهش انتصاب نسبی است که سادات را کلا در بر می‌گیرد و یک وجهش هم انتصابات دیگر است از جمله همین روحانیت به معنای اعم و ائمه جمعه و جماعت به معنای اخص.
وی ادامه داد: به هر حال اگر محسن باشند دو اجر دارند؛ اجری بر عملشان و اجری بر ایجاد اعتماد و تقویت روحیه ایمان مردم. خدای نکرده اگر به خلاف این باشد دو عقاب، عقابی بر سیئه و عقابی هم بر ایجاد جدایی بین مردم و اعتقادات نسبت به فرافکنی‌ها خواهند داشت. به هر حال این تقوا اگر حق تقاته باشد به دنبالش هم هست. همان طور که خداوند در آیات 102 و 103 سوره مبارکه آل عمران می‌فرمایند « یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ(102) وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا...؛ اى كسانى كه ایمان آورده‏ اید از خدا آن گونه كه حق پرواكردن از اوست پروا كنید و زینهار جز مسلمان نمیرید(102) و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراكنده نشوید...».

رعایت تقوا مطمئناً به دنبال ایجاد وحدت و انسجام بین جامعه اسلامی است
آیت‌الله دستغیب با بیان اینکه شاید این دو آیه باهم بی ارتباط نباشد، گفت: این رعایت تقوا آن هم حق تقاته مطمئناً به دنبال ایجاد وحدت و انسجام بین جامعه اسلامی است، نقش مهمی را شما ائمه جمعه ایفا می‌كنید که جلوگیری از تفرقه‌ها و جدایی‌ها است و در همه مراتب بحمد الهی بین خودتان هم که کاملا عیان است که این وحدت و الفت و صمیمیت وجود دارد.
نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در ذهن بعضی مردم چیزهای بدی است و بعضی از آن‌ها فکر می‌کنند بین روحانیت اختلاف و خصومت است، گفت: بنابر یک داستان کوتاه می‌توان به نمونه‌هایی از این دست در تاریخ روحانیت اشاره کرد، چیزی که در همین عصر خودمان زمانی که امام (رضوان خدا بر ایشان) را تبعید کردند مراجع بزرگ و علمای بزرگ قم، تهران و مراکز استان برای جلوگیری از اینکه به ایشان صدمه‌ای وارد شود جلساتی می‌گرفتند و نهایتا بحث مرجعیت ایشان و تایید این معنا از سوی مراجع در تهران جلسه‌ای با حضور چهار نفر صورت گرفت.
وی ادامه داد: دو نفر از این 4 نفر، مرحوم آیت‌الله العظمی سید احمد خوانساری نقل هم می‌شود که صحبت عدالت ایشان محضر امام مطرح شد ایشان فرمودند ما بحث عصمتشان را داریم قریب به این مضمون سئوال می‌شود راجع به عدالتشان آن هم مقام علمی ایشان که در ردیف دیگر مراجع بزرگ قرار دارد؛ و یکی هم مرحوم آیت‌الله آقای شیخ محمد تقی آملی ایشان هم در تهران جایگاه رفیعی داشتند فقیه بزرگی بودند دست کمی هم از دیگر مراجع نداشتند اما به عنوان مرجعیت به آن معنا مطرح نبودند؛ وقتی آن جلسه تمام می‌شود نقل کردند آیت‌الله خوانساری خم می‌شوند و کفش حضرت آیت‌الله محمد تقی آملی را پیش پای ایشان جفت می‌کنند. آن مرجعِ بزرگِ مطرح سیادت هم داشته، مرحوم آقای شیخ محمد تقی آملی بر می‌گردد و دست ایشان را می بوسد آقای خوانساری می فرمایند البته دستی که به کفش شما خورده بوسیدن دارد.
آیت‌الله دستغیب خطاب به ائمه جمعه گفت: از این جنس و از این نمونه‌ها باید در مجموعه خودمان داشته باشیم نه یکی و نه دوتا و نه ده تا و یکصد و هزار تا بلکه به عدد روحانیون‌مان و به عدد ائمه جمعه و به عدد ائمه جماعاتمان.
مسئول حوزه علمیه رضویه شیراز با اشاره به اینکه بعد از رحلت امام جمعه فقید و بزرگوارمان مرحوم آیت‌الله ایمانی به هرحال انتظار بحث‌های زیادی بود و گمانه‌زنی‌هایی می‌شد، گفت: وقتی جناب حاج آقای دژکام از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در این جایگاه قرار گرفتند همه اظهار خوشحالی و خوشبختی کردند، یک نفر هم سراغ ندارم که از روحانیون این شهر و این استان به خلاف این بوده باشد. اگر پرچم به دست کسی باشد که همه از او استقبال کنند، کمکش دهند، همراهی کنند و حمایتش کنند برای مجموعه روحانیت و برای دین ما و برای مکتب اهل بیت علیهم السلام خوب است.
وی گفت: به هر حال به خودم بیشتر توصیه دارم و به شما و البته انتظار اینکه شما هم در هر موقعیت و جایگاهی، بنده و دیگر برادران خودتان را توصیه کنید به حق و به صبر. این دیگر توصیه قرآن است و آن حق تقاته پایان عرض من است. خیلی از شما روی این خطبه متقین بسیار کار کردید و بعضی‌هایتان در منابر و در خطبه‌ها شرح فرمودید، بسیار خوب است که دیگران هم بهره گرفتند اما همه ما هم روزانه باید به آن مراجعه داشته باشیم؛ ما هر کدام در شان و منزلتی که خدا از ما می‌خواهد قرار بگیریم، عظم الخالق فی انفسهم فصغر ما دونه فی اعینه؛ خدا را در دل های خود به عظمت شناختند و غیر خدا در نظر این ها کوچک است ( نهج البلاغه، خطبه ۱۹۳)

اول خود عمل كنیم و بعد امر و نهی كنیم
آیت‌الله دستغیب با بیان اینکه پیشوایان ما این طور بودند که اول خودشان عمل می‌کردند بعد به دیگران امر و نهی داشتند، اظهار كرد: ما هم باید روزانه یکی دو تا از این اوصاف را در خودمان بررسی کنیم بنشینیم و ببینیم در وجود خودمان هست یا نیست.
وی همچنین گفت: انتقاد و پیشنهادات سازنده شما می‌تواند برای سومین حرم اهل بیت(ع) و این بارگاه نورانی مفید و موثر باشد؛ آنچه که مردم به شما در این رابطه با آن صمیمیتی که با شما دارند مطرح می‌کنند همان‌ها را اگر صلاح دیدید منتقل بفرمایید البته ما هم انتظار داریم که خود شما در حدی که وقتتان اقتضا کند در حدی که امکان داشته باشد در راستای تحقق هدف رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند اینجا کانون توجه باشد، نسبت به اینجا اهتمام بیشتری داشته باشید.
آیت‌الله دستغیب به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نسبت به آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع)، اشاره و بیان کرد: ایشان فرمودند این مرقد تابناک قبله امید و آرامش برای ارادتمندان و دوستداران خاندان رسالت است.
انتهای پیام

captcha