محدودکردن مبارزات انقلابی به پایتخت از آسیب‌های رایج فیلمسازی در این حوزه است
کد خبر: 3724346
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۸
یک مستندساز:

محدودکردن مبارزات انقلابی به پایتخت از آسیب‌های رایج فیلمسازی در این حوزه است

گروه هنر ــ یک سینماگر مستند گفت: سینمای انقلاب همیشه از یک آسیب جدی ضربه خورده است، آن‌هم محدود کردن مبارزات به پایتخت است، درصورتی‌که هر گوشه‌ از ایران به نوعی در این اتفاق سرنوشت‌ساز نقش داشت.

پنجشنبه فوری/// محدود کردن انقلاب به پایتخت از آسیب‌های رایج فیلمسازی در این حوزه است

یزدان پرونده مستندساز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره ضروریات پرداختن به انقلاب اسلامی در سینما اظهار کرد: یکی از آسیب‌های جدی سینمای انقلاب این است که هر چه در آن روایت می‌شود در پایتخت رخ داده، درصورتی‌که بسیاری از نقاط ایران به اندازه خود در پیروزی انقلاب اسلامی شریک بوده‌اند.

وی افزود: موضوع فوق سبب شد تا در قالب مجموعه مستند «قصه دیار ما» به نقش مردم سراسر ایران در پیروزی انقلاب توجه شود. این کار یک مجموعه 10 قسمتی است که در هر بخش به یکی از شهرهای ایران پرداخته خواهد شد. کنگاور، فرهان، نهاوند، جهرم و... از جمله شهرهایی هستند که در این مجموعه تصویر می‌شوند. سه قسمت این مجموعه ساخته شده و 7 قسمت باقیمانده نیز تا دهه فجر آماده پخش خواهد شد.

پرونده ادامه داد: این مجموعه به سفارش سازمان اوج ساخته می‌شود، البته عنوان سفارش نباید  به عنوان شعاری بودن کار معنا شود، چون ما تمام تلاشمان این بود تا روایتی جدید و گفته نشده از انقلاب را در کارمان تصویر کنیم. هر قسمت این مجموعه در زمانی 42 دقیقه‌ای تولید شده و تهیه کار را سید محمد حسین هاشمی بر عهده دارد.

پرونده درباره مراحل تحقیقی و نگارشی سریال هم این‌گونه توضیح داد: معمولاً اصلی‌ترین شرط برای موفقیت یک کار نمایشی،  متن قوی است. برای همین ما از گروهی برای نگارش متن این کار سود بریم. مراحل تحقیقی و نظارت کار نیز بر عهده خود من بوده است. این کار قرار از شبکه مستند روی آنتن رود.

این فیلمساز ادامه داد: کار دیگری در دست ساخت دارم که آن نیز یک مستند رویدادی است که در آن زندگی آیت‌الله سید حسن خرازی روایت می‌شود. این کار 52 دقیقه‌ای به فرازهایی از زندگی این عالم برجسته می پردازد. ساختار مجموعه تلفیقی از آرشیو و مصاحبه است. درباره این کار باید اعلام کنم که تا به امروز دو سال زمان صرف ساخت آن شده است.

وی درباره چرایی طولانی شدن زمان فیلمبرداری هم اینگونه توضیح داد: آیت‌الله خرازی چندان علاقمند نیستند که جلوی دوربین حضور داشته باشند، برای همین ما به تدریج و با تلاش فراوان صحنه‌هایی را که خواهان آن هستم را جلوی دوربین می‌بریم.

پرونده ادامه داد: این کار هم در قالب یک مجموعه 7 قسمتی با عنوان «با من نگاه کن» تولید می‌شود که یک قسمت آن درباره آیت‌الله خرازی است و کارگردانی آن را من بر عهده دارم. دیگر قسمت‌ها را مستندسازان دیگری با محوریت جلوی دوربین می‌برند.

ان مستنساز در انتها تصریح کرد: کار دیگری نیز در دست ساخت دارم که «شیر ایرانی» نام دارد. این مستند کاری مستقل و تک قسمتی است که برای شبکه افق تولید شده و در آن به شعار حمایت از کالای ایران پرداخته می‌شود.

انتهای پیام

captcha