تقویت آموزه های دینی، نقش بازدارندگی در ارتکاب جرم دارد
کد خبر: 3724354
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴

تقویت آموزه های دینی، نقش بازدارندگی در ارتکاب جرم دارد

گروه اجتماعی - رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با بیان اینکه تقویت آموزه های دینی نقش بازدارندگی در ارتکاب جرم دارد، گفت: مجرمان و کلاهبرداران آموزه های دینی ضعیفی داشته و افراد متدین تحت هیچ شرایطی حاضر به ارتکاب جرایمی که در دین اسلام بر دوری از آنها تاکید شده نمی گردند.

تقویت آموزه های دینی، نقش بازدارندگی در ارتکاب جرم دارد

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی توکل حیدری رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت آغاز هفته قوه قضائیه بیان کرد: خوشبختانه استان رتبه 30 از نظر وقوع جرم را در کشور داشته و این آمار با توجه مرزی بودن استان و آمار قاچاق از مرزها، کمترین میزان وقوع جرم را در استان شاهد هستیم.

وی ادامه داد: قوه قضاییه نهادی مهم و تاثیرگذار در تامین امنیت اجتماعی بوده و بنا به فرموده امام راحل، این قوه ملجاء و پناهگاه مظلومین است که اهمیت و جایگاه قوه قضائیه در کشور بر هیچکس پوشیده نیست.

حیدری اجرای احکام سنگینی همچون ابد و اعدام را بازدارنده دانست و خاطرنشان کرد: یکی از راههای حفظ امنیت اجتماعی، صدور و اجرای قاطع احکام است که در این راستا صدور مجازات های سنگین بازدارندگی خوبی را داشته است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۳۰ هزار پرونده به دادگستری استان وارد شد، تصریح کرد: از این تعداد ۲۰۹ هزار پرونده معادل ۴۹درصد توسط شوراهای حل اختلاف و ۲۱۹ هزار پرونده معادل 51 درصد نیز در دادسراها و محاکم کیفری استان رسیدگی گردید.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی تعداد پرونده های مختونه طی سال گذشته را ۲۰۹هزار و ۹۹پرونده عنوان کرد و افزود: علاوه بر رسیدگی به پرونده های وارده در سال، تعدادی از پرونده های سال قبل نیز مختومه شدند.

وی یادآور شد: ۲۳درصد کل زندانهای کشور را بازداشتی ها تشکیل می دهد که در آذربایجان غربی میانگین بازداشتی ها ۱۳ تا ۱۴درصد است و در تلاش هستیم تا قضات را به سمت صدور مجازات های جایگزین حبس سوق دهیم.

حیدری تاکید کرد: قوه قضائیه به دلایل قانونی و شرعی قانونی و شرعی از محدودیت در اطلاع رسانی برخوردار بوده و این امر به دلیل حفظ امنیت، حیثیت و آبروی افراد است و قبل از صدور حکم قطعی نمی‌توانیم در مورد مسائل مختلف اطلاع رسانی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۷.۲ درصد پرونده های حقوقی استان مربوط به مطالبه چک بود، گفت: طی سال گذشته ۴.۵ درصد پرونده ها مربوط به طلاق توافقی و ۳.۱ درصد پرونده های حقوقی مربوط به مطالبه مهریه بود.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی اظهار کرد: رشد سالانه تعداد پرونده ها، کثرت پرونده و عدم تناسب امکانات دادگستری با تعداد پرونده های وارده از معضلات اساسی قوه قضائیه است.

حیدری افزود: براساس طرح پیمایشی انجام شده آذربایجان غربی جز ۱۰ استان اول در میزان رضایت مندی ارباب رجوع بوده است.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه سال گذشته یک هزار و 22 نفر در استان مشمول عفو رهبری شدند، تصریح کرد: پیش بینی می شود در سال جاری یک هزار و 160 نفر واجد شرایط عفو را در استان داشته باشیم. 

انتهای پیام

captcha