موضوع‎شناسی فقهی مهمترین رکن در حکم شناسی بازی‎های رایانه‎ای است
کد خبر: 3724366
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۱

موضوع‎شناسی فقهی مهمترین رکن در حکم شناسی بازی‎های رایانه‎ای است

گروه اجتماعی ــ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی موضوع شناسی در عرصه بازی‎های رایانه ای را مهمترین عامل در شناخت دقیق احکام دانست.

موضوع‎شناسی فقهی مهمترین رکن در حکم شناسی بازی‎های رایانه‎ای است

به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین خادمی کوشا امروز 31 خردادماه در نشست علمی بازی‎های رایانه ای، چیستی، ضرورت ها و چالش های فقهی، که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: در عرصه شناخت موضوعات فقهی، نگاه مفهومی وموضوع شناسی از اهمیت بالایی برخوردار است و مهمترین عامل برای رسیدن به احکام آن است.
وی افزود: بازی های رایانه ای یک موضوع بسیار مهم است و به همین جهت شناخت آن نیز از نظر فقهی و علمی نیازمند موضوع شناسی دقیق است؛ در این زمینه نیز باید ابتدا عناصر را تشکیل دهیم و ارکن رادر کنار هم بچینیم و آن را در اختیار فقیه قراردهیم؛ پس از آن، کار از بررسی مبانی عرفی آغاز شده و و آرای متخصصین نیز مورد نقد و ارزیابی قرار می گیرد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اندیشه اسلامی بیان کرد: سوالات زیادی در زمینه مفهوم شناسی فقهی بازی های رایانه ای مطرح است؛ از جمله اینکه آیا بازی های رایانه ای در عرصه تولید و توزیع و هدف روش درستی دارند یا خیر؟
وی گفت: پس از ارایه این بحث به فقیه، در ابتدا هدف آن بررسی می شود؛ در اولین گام ممکن است بگوییم که بازی های رایانه ای تا زمانی که مشکلی از نظر شرعی نداشته باشد ایرادی هم ندارد ولی اگر آن را به شکل عمیق تری مورد بررسی قراردهیم موارد دیگری نیز مطرح خواهد شد.
وی اظهارکرد: در زمینه اهداف نیز گونه‎های مختلفی مطرح است؛ اهداف تولید و توزیع نیز مهم است؛ برخی اهداف نیز زمانی که در عرصه تولید و توزیع مورد بررسی قرار می گیرد ممکن است که مستوجب تحریم باشد.
این استاد حوزه بیان کرد: این اهداف گاهی امکان تفکیک دارد و گاهی نیز ندارد؛ اگر هدف از تولید یک بازی، حرام باشد ولی در آن بازی امکانی وجود داشته باشد که کاربر بتواند آن فیلم یا موسیقی حرام را گوش نکند، یک مساله فقهی ایجاد می شود که در این عرصه می توان به این نگاه عمل کرد که هرچند این امکان وجود دارد ولی با توجه به هدف و وجود آن امکان حرام، بازی نیز حرام است ولی در جزییات نمی تواند درست باشد.
خادمی کوشا اظهارکرد: نگاه دوم در خصوص محتوای بازی است؛ در اینجا بحث هایی چون تعامل کاربر و بازی شکل می گیرد؛ اگر تعاملات فی مابین درگیر بحث قمار شود نیز دو نظر ایجاد میشود؛ اگر نگاه سطحی به این بحث داشته باشیم می توانیم بگوییم که چون عمل قمار و امتیاز وبازی و مرحله بعد انجام می شود، پس این قمار به مثابه قمار در فضای حقیقی است چون عمل قمار شکل می گیرد.
وی افزود: اگر نگاه دقیق تری داشته باشیم می توانیم بگوییم که موضوع قمار که در فقه از آن بحث شده است مرتبط با فعل قمار در فضای بیرونی است که مالی از کسی به حسب باخت در یک بازی گرفته و به دیگری داده می شود ولی چنین مناسباتی به هیچ وجه در چنین بازی هایی وجود ندارد پس حرام هم نیست.
این استاد حوزه بیان کرد: از دیگر مباحثی که در این زمینه مطرح است می توان به بحث لهو اشاره کرد زیرا برخی بیان می کنند که سرگرمی و بازی لهو است ولی این نکته را در نظر نمی گیرند که در روایات و سیره اهل بیت(ع) مساله بازی و سرگرمی حلال کاملا مورد اشاره واقع شده است؛ اصلا مساله لهو، جایی صادق است که کاری باعث شود که انسان از ذکر خدا غافل شود که با مفهوم سرگرمی رایج کاملا متفاوت است.
انتهای پیام

captcha