از تخریب بقیع توسط وهابیت تا تبرک جستن مفتی وهابی به قرآن
کد خبر: 3724492
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵
حجت‌الاسلام غروی در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح کرد؛

از تخریب بقیع توسط وهابیت تا تبرک جستن مفتی وهابی به قرآن

کانون خبرنگاران نبأ ــ وهابی‌ها تا حدودی با قبر و قبه مخالف نیستند و الا ابوحنیفه هم در بغداد قبر و گنبد دارد، اما آن‌ها با شیعه و اهل بیت(ع) مخالف هستند و شرک بودن قبور را بهانه کرده‌اند.

از تخریب بقیع توسط وهابیت تا بوسه و تبرک جستن مفتی وهابی به قرآن

حجت الاسلام‌و‌المسلمین سید مرتضی غروی، خطیب و استاد حوزه، و نوه آیت‌الله سید‌محمد رضا غروی، با تسلیت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع(ع) در گفت‌و‌گو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ گفت: بقیع از کهن ترین قبرستان‌های مسلمانان است که 4 تن از امامان معصوم(ع) در آن مدفون هستند.
وی ادامه داد: اندیشه وهابی تخریب قبور و شرک دانستن زیارت قبور و توسل به ارواح اولیاءالله اگرچه در تاریخ اسلام، سابقه داشته اما ابن تیمیه و سپس عبدالوهاب نجدی، آن را گسترش داده‌اند، که تخریب بقیع یکی از این جنایات وهابیون است.

جزئیاتی از جنایت وهابیت در هشتم شوال
این خطیب حوزوی درباره جنایت وهابیت در هشتم شوال اظهار کرد: وهابیون در هشتم شوال سال 1343 قمری ـ تقریبا حدود بیش از نود سال است ـ در این جنایت علاوه بر تخریب قبور امامان مدفون در بقیع، قبر حضرت حمزه(ع)، قبر حضرت ابوطالب(ع)، قبر حضرت خدیجه(س)، زادگاه پیامبر(ص)، عبادتگاه سری پیامبر(ص) را تخریب و با خاک یکسان کردند.
وی ادامه داد: از دیگر جنایات آن‌ها به توپ بستن گنبد نبوی در مدینه است و حتی قصد تخریب قبر پیامبر(ص) را هم داشتند اما از ترس مسلمانان قبر شریف پیامبر اکرم(ص) را تخریب نکردند. اما با تخریب قبور ائمه(ع) مدفون در بقیع، اشیاء گران‌قیمت و نفیس این قبور مطهر را به غارت بردند.
این استاد حوزوی افزود: وهابیون در همان سال به کربلای معلی حمله و ضریح مطهر امام حسین(ع) را تخریب کردند و جواهرات و اشیاء نفیس حرم را که سلاطین و بزرگان هدیه کرده بودند، به غارت بردند. حدود هفت هزار نفر از علماء، فضلا و مردم را هم کشتند و به سمت نجف حرکت کردند که در آنجا شکست خوردند و برگشتند.
علل پیدایش وهابیت و تفکر آنها
حجت‌الاسلام غروی در پاسخ به اینکه ریشه این تفکر وهابی از کجا شکل گرفت، گفت: ریشه وهابیت محمد بن‌عبدالوهاب است که وی مغز متفکرش ابن تیمیه است. ابن تیمیه در قرن هشتم و محمد بن‌عبدالوهاب در قرن دوازدهم می‌زیسته است. ابن تیمیه در کتاب «منهاج السنة» مطالبی در مخالفت شیعه نوشته و خیلی شدید مخالف شیعه است تا حدی که شیعه را از یهود و نصاری پست و نجس دانسته است. بعد ابن‌تیمیه می‌گوید اگر کسی به قصد زیارت حضرت رسول(ص) بیاید شرک است و نباید به زیارت پیامبر(ص) رفت.
این خطیب حسینی افزود: پیامبر(ص) هم درباره نجد سخن گفتند که شاخ شیطان از نجد بیرون می‌آید، که همین ابن تیمیه از نسل همین نجد است. همچنین ابن تیمیه زیارت و توسل را هم شرک می‌داند و با این تفکرات ابن تیمیه و مخالفت شدید او با شیعه، محمد بن‌عبدالوهاب نیز تحت تأثیر این تفکرات ضد شیعی ابن‌تیمیه است.
وی اضافه کرد: مثلث فکری وهابیت به وسیله این سه فرد محمد بن‌عبدالوهاب، ابن تیمیه و ابوحنیفه شکل گرفته است؛ ابوحنیفه هم قائل به قیاس و استحسان بود که حضرت صادق(ع) با ابوحنیفه بحث کرد که چرا تو قیاس می‌کنی و بعد فرمود: «لاتَقِسْ فَاِنَّ اَوَّلَ مَنْ قاسَ اِبْلِیسُ؛ قیاس مکن که نخستین قیاس کننده شیطان بود».
پاسخ قرآن به چند شبهه وهابیت
این خطیب حوزوی درباره مهمترین شبهاتی که وهابیت به شیعه وارد کرده‌اند، گفت: وهابیت شبهات مختلفی را ایجاد کردند از جمله اینکه در بحث توسل می‌گویند چرا شیعه توسل پیدا می‌کند؟
شبهه توسل توسط وهابیت و پاسخ قرآنی
حجت‌الاسلام غروی بیان کرد: در بحث توسل جستن پاسخ وهابیان را از خود قرآن می‌دهیم؛ در آیه 35 سوره مائده می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ: ای اهل ایمان، از خدا بترسید و به سوی او وسیله جویید و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید». این نص صریح قرآن است و دستور به توسل می‌دهد که با وسیله پیش خدا بروید، پیامبر(ص) هم فرموده من و اهل بیت(ع) وسیله هستیم.
حجت ‌لاسلام غروی با اشاره به توسل حضرت یعقوب(ع) جهت آمرزش فرزندانش گفت: خداوند درسوره یوسف فرمودند: «قَالُوا يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ؛ قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ »، برادران یوسف(ع) آمدند نزد پدر و گفتند ما بد کردیم و برای ما استغفار کنید؛ پدر هم در پاسخ آن‌ها گفت: به‌زودی برای شما استغفار می‌کنم، شب جمعه نزدیک سحر برای بچه‌هایش استغفار کرد و خدا هم آن‌ها را بخشید. این یک نمونه توسل است که در قرآن هم آمده است، که در پاسخ به وهابیون باید گفت اگر توسل شرک است، پس حضرت یعقوب(ع) هم مشرک است!
شبهه تبرک جستن و پاسخ قرآن
این خطیب حوزوی تبرک جستن شیعیان را از دیگر شبهات وهابیت مطرح کرد و گفت: شبهه دیگر تبرک جستن است، که در سوره یوسف(ع) در حالات حضرت یعقوب(ع) آمده که ایشان از بس گریه کرد چشمانش سفید شد، تا اینکه حضرت یوسف(ع) گفت پیراهن مرا ببرید و روی صورت وچشم پدرم بگذارید، و تا حضرت یعقوب(ع) به پیراهن یوسف(ع) تبرک جست بینا شد.
تبرک جستن و بوسه مفتی وهابی به قرآن!
حجت‌الاسلام غروی به تبرک جستن مفتی وهابی اشاره و اظهار کرد: مرحوم آیت‌الله العظمی سیدمحسن حکیم در سفری که به عربستان داشتند، با «بن باز» مفتی وقت عربستان ملاقات و با او دیدار می‌کند.
وی ادامه داد: در این دیدار آیت‌الله العظمی حکیم، یک جلد قرآن با جلد چرم به بن باز هدیه می‌کند، و تا مفتی وهابی قرآن را می‌گیرد خم می‌شود و آن را می‌بوسد، در این لحظه آیت‌الله العظمی حکیم سریع به او می‌گوید تو مشرک شده‌ای و پوست گاو را بوسیده‌ای! پس کار تو شرک است.
حجت‌الاسلام غروی افزود: مفتی وهابی در پاسخ به آیت الله‌العظمی حکیم گفت «من به خاطر آیات داخل این قرآن آن را بوسیدم»، در این لحظه آیت الله العظمی حکیم هم فرمودند ما هم هر آهنی که در خیابان دیدیم نمی‌بوسیم، آن آهنی را می‌بوسیم که ضریح اولیاء خدا و امامان ما است و دیگر این آهن منسوب به ائمه(ع) است و ما به خاطر ائمه(ع) آن را می‌بوسیم.
مقبره‌سازی شیعیان شبهه دیگر وهابیت و پاسخ قرآن
نوه مرحوم آیت‌الله غروی مقبره‌سازی را از دیگر شبهات مطرح شده توسط وهابیت نسبت به شیعه مطرح کرد و گفت: شبهه دیگر وهابیت درباره مقبره درست کردن توسط شیعیان است که آن‌ها به قبور ائمه(ع) شیعه شبهه وارد می‌کنند، در صورتی که اگر مقبره ساختن حرام و شرک است چرا قبر ابوحنیفه در بغداد قبه دارد، ولی شیعه اگر قبه داشته باشد شرک و حرام است!
وی با اشاره به آیه 21 سوره کهف و ساختن مسجد و عبادتگاه در محل خوابگاه اصحاب کهف گفت: وقتی اصحاب کهف بعد از 309 سال از خواب بیدار شدند و مردم آمدند و آن‌ها را دیدند، مردم گفتند این مکان را که اینها 309 سال در آن خواب بودند، یک عبادتگاه یا مسجد بنا کنیم.
زیارت و بازسازی قبور ائمه(ع) در حدیثی از پیامبر(ص) و ثواب آن
این خطیب حوزوی درباره ثواب و دستور به زیارت و بازسازی قبور ائمه(ع) به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: در این حدیث آمده است «أَتَيْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ(ع) وَ قُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا لِمَنْ زَارَ قَبْرَهُ يَعْنِي أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ(ع) وَ عَمَرَ تُرْبَتَهُ قَالَ يَا أَبَا عَامِرٍ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع عَنْ عَلِيٍّ ع أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ لَهُ وَ اللَّهِ لَتُقْتَلَنَّ بِأَرْضِ الْعِرَاقِ وَ تُدْفَنُ بِهَا قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا لِمَنْ زَارَ قُبُورَنَا وَ عَمَرَهَا وَ تَعَاهَدَهَا فَقَالَ لِي يَا أَبَا الْحَسَنِ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى جَعَلَ قَبْرَكَ وَ قَبْرَ وُلْدِكَ بِقَاعاً مِنْ بِقَاعِ الْجَنَّةِ وَ عَرْصَةً مِنْ عَرَصَاتِهَا وَ إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ قُلُوبَ نُجَبَاءَ مِنْ خَلْقِهِ وَ صَفْوَةٍ مِنْ عِبَادِهِ تَحِنُّ إِلَيْكُمْ وَ تَحْتَمِلُ الْمَذَلَّةَ وَ الْأَذَى فَيَعْمُرُونَ قُبُورَكُمْ وَ يُكْثِرُونَ زِيَارَتَهَا تَقَرُّباً مِنْهُمْ إِلَى اللَّهِ وَ مَوَدَّةً مِنْهم لِرَسُولِهِ أُولَئِكَ يَا عَلِيُّ الْمَخْصُوصُونَ بِشَفَاعَتِي الْوَارِدُونَ حَوْضِي وَ هُمْ زُوَّارِي غَداً فِي الْجَنَّةِ يَا عَلِيُّ مَنْ عَمَرَ قُبُورَكُمْ وَ تَعَاهَدَهَا فَكَأَنَّمَا أَعَانَ سُلَيْمَانَ بْنَ دَاوُدَ عَلَى بِنَاءِ بَيْتِ الْمَقْدِسِ وَ مَنْ زَارَ قُبُورَكُمْ عَدَلَ ذَلِكَ ثَوَابَ سَبْعِينَ حَجَّةً بَعْدَ حَجَّةِ الْإِسْلَامِ وَ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ حَتَّى يَرْجِعَ مِنْ زِيَارَتِكُمْ كَيَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ فَأَبْشِرْ وَ بَشِّرْ أَوْلِيَاءَكَ وَ مُحِبِّيكَ مِنَ النَّعِيمِ وَ قُرَّةِ الْعَيْنِ بِمَا لَا عَيْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَرٍ وَ لَكِنَّ حُثَالَةً مِنَ النَّاسِ يُعَيِّرُونَ زُوَّارَ قُبُورِكُمْ كَمَا تغير الزَّانِيَةُ بِزِنَائِهَا أُولَئِكَ شِرَارُ أُمَّتِي لَا أَنَالَهُمُ اللَّهُ شَفَاعَتِي وَ لَا يَرِدُونَ حَوْضِي».
وی در ترجمه این حدیث اظهار کرد: راوی از حضرت صادق(ع) می‌پرسد؟ ای فرزند رسول خدا! کسی که قبر امیرالمؤمنین(ع) را زیارت کند و قبر او را آباد و تعمیر کند چه پاداش و ثوابی دارد؟ حضرت صادق(ع) در پاسخ از جدش رسول خدا(ص) نقل می‌کند که خطاب به امیرالمؤمنین(ع) فرمود: به خدا قسم تو در سرزمین عراق کشته خواهی شد و در آن جا مدفون می‌شوی. امیرالمؤمنین(ع) می‌پرسد؟ یا رسول الله! کسی که قبرهای ما را زیارت کند و آن را آباد کند و با آن قبرها مأنوس باشد چه پاداشی دارد؟ پیامبر(ص) فرمود: ای اباالحسن! خداوند قبر تو و فرزندانت را قطعه‌ای از قطعه‌ها و عرصه‌های بهشت قرار داده است و دل‌های برگزیدگان خلقش و بندگانش را مشتاق زیارت شما قرار داده است. آن‌ها ذلت و خواری و اذیت را در راه زیارت شما تحمل و قبرهای شما را برای تقرب به خدا و دوستی رسول خدا(ص) آباد می‌کنند و پی در پی قبور شما را زیارت می‌کنند. یا علی(ع)! فردای قیامت، شفاعت خاص من شامل اینها است و اینها وارد بر حوض می‌شوند و زیارت‌کنندگان من خواهند بود. یا علی! هرکس قبرهای شما را آباد کند و با آن‌ها مانوس باشد مانند کسی است که به حضرت سلیمان(ع) در ساختن بیت‌المقدس کمک کرده است و هر کس قبور شما را زیارت کند ثوابش معادل حج واجب و هفتاد حج دیگر پس از آن است و وقتی بر می‌گردد از گناهانش بیرون می‌رود مانند کسی که از مادر متولد شده است. پس معلوم می‌شود قبر درست کردن و تعمیر کردن مانعی ندارد.
شفا دادن اهل بیت(ع)؛ دیگر شبهه وهابیت
حجت‌الاسلام غروی در ادامه به شبهه دیگر وهابیت اشاره و اظهار کرد: وهابیون می‌گویند شما چرا می‌گویید اهل بیت(ع) شفا می‌دهند، بلکه باید بروید در خانه خدا و فقط خدا شافی است! حضرت عیسی(ع) با گل پرنده درست کرد و در آن دمید و شروع به پرواز کرد، حالا آن خدایی که این قدرت را به حضرت عیسی(ع) داده به اهل بیت(ع) نمی‌تواند بدهد؟
این خطیب حوزوی افزود: خداوند در آیه 64 سوره نساء می‌فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا: و ما هيچ پيامبرى را نفرستاديم مگر آنكه به توفيق الهى از او اطاعت كنند و اگر آنان وقتى به خود ستم كرده بودند پيش تو مى‌آمدند و از خدا آمرزش مى‏‌خواستند و پيامبر[نيز] براى آنان طلب آمرزش می‌کرد قطعا خدا را توبه‏‌پذير مهربان مى‏‌يافتند»، فرمود اگر پیامبر(ص) برای این‌ها استغفار کند من هم این‌ها را می‌بخشم و این نشانه همین شفا دادن است.
هدف وهابیت از تخریب و مخالفت با قبور
حجت‌الاسلام غروی در پاسخ به اینکه وهابیت از تخریب قبور ائمه(ع) چه هدفی را دنبال می‌کند، گفت: اگر دقت کرده باشید تا یک اندازه وهابی‌ها با قبر مخالف نیستند و الا ابوحنیفه هم در بغداد قبر و گنبد دارد، اگر قبور شرک است چرا آنجا را خراب نمی‌کنند؟
وی اظهار کرد: در بررسی اهداف وهابیت در تخریب قبور می‌بینیم هدف آن‌ها شرک دانستن قبور به‌طور کلی نیست اما هدف آن‌ها مخالفت با اهل بیت(ع) است و تخریب قبور به بهانه شرک دانستن بهانه آن‌ها است.
این خطیب حوزوی افزود: وهابیت در اصل با اهل بیت(ع) و شیعه مخالف است، و می‌خواهند اسلام ناب محمدی را از میان ببرند و اسلام داعشی را بیاورند و نکته مهم اینکه یهود و صهیونیست پشت پرده وهابیت است.
وی ادامه داد: صهیونیست می‌خواهد به وسیله وهابیت مسلمانان به جان یکدیگر بیفتند و با این جنگ‌های داخلی و تفرقه، مسلمانان مشغول و از اسلام واقعی و اسلام ناب محمدی دور شوند.
این خطیب حوزوی اظهار کرد: اما وهابیون و کسانی که می‌خواهند این چراغ اسلام ناب محمدی را خاموش کنند هرگز نخواهند توانست؛ و خداوند نیز در آیه 8 سوره صف جواب مکرشان را داده و می‌فرماید: «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ؛ کافران می‌خواهند تا نور خدا را به گفتار باطل خاموش کنند و البته خدا نور خود را هر چند کافران خوش ندارند کامل و محفوظ خواهد داشت».
محبوبیت بیشتر شیعه در مقابل جنایات وهابی‌ها
حجت‌الاسلام غروی با اشاره به محبوب شدن شیعه با وجود تحرکات تخریبی وهابیت علیه شیعه، گفت: با وجود جنایات مختلف وهابیان علیه شیعه و تخریب قبور امامان ما می‌بینیم روز به روز شیعه و اسلام ناب محمدی در جهان محبوب‌تر شده است و در مقابل می‌بینیم که صدام‌ها، متوکل‌ها، بنی‌عباس‌ها، بنی‌امیه‌ها نابود شدند و آل سعود و وهابیت و صهیونیست هم قطعا همان سرنوشت جنایتکاران گریبان گیرشان خواهد شد و به‌زودی نابود می‌شوند.
قبور ائمه(ع) در قلوب شیعیان
این خطیب حوزوی قبور ائمه(ع) را در قلب‌های شیعیان دانست، گفت: اگر وهابیون در هشت شوال قبور ائمه(ع) ما را تخریب کردند، اما قبور ائمه(ع) در قلب‌های ما است و روز به روز هم ارادت مردم به ائمه(ع) و نفرت آن‌ها از وهابیون بیشتر می‌شود.
توصیه به جونان
وی عزاداری در هشت شوال را از شعائر الهی دانست و در پایان به جوان توصیه کرد: یکی از راه‌هایی که وهابیت این شبهه‌ها را بر جوانان ما وارد می‌کند، از طریق ماهواره، شبکه‌های اجتماعی و کتاب است. وهابیت با خلط حق و باطل در صدد شبهه‌افکنی در جوامع است و مردم خصوصا جوانان باید پای هر شبکه اجتماعی و ماهواره‌ای ننشینند و هر کتابی را مطالعه نکنند.
 امیرمحسن سلطان احمدی

 

captcha