تمسک به عقل؛ راه رسیدن به سرمنزل لقای الهی
کد خبر: 3724560
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
در «تادیب عقل» بخوانید؛

تمسک به عقل؛ راه رسیدن به سرمنزل لقای الهی

گروه ادب ــ «تادیب عقل» در ادامه چاپ سلسله سخنان آیت‌الله العظمی مجتبی تهرانی در مجموعه «اخلاق ربانی» منتشر شد. در این اثر از تمسک به عقل به عنوان راه رسیدن به سر منزل لقای الهی یاد شده است.

تمسک به عقل؛ راه رسیدن به سرمنزل لقای الهی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ در ادامه چاپ سلسله مجموعه آثار «اخلاق ربانی»،‌ کتاب «تادیب عقل» با زیرمحورهای انحراف عقل و راه علاج آن،‌ اعتلای عقل و تاثیر آن و تاثیر عقل در مقابل خطورات رحمانی و شیطانی به کوشش موسسه پژوهشی فرهنگی مصابیح‌الهدی منتشر شد.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «بحث از عقل و حیطه عملکرد آن،‌ همیشه مورد منازعه علمای مختلف بوده و نوع عملکرد عقل و نساب حجیت آن در مسائل مختلف، منشأ جناح‌بندی‌های مختلفی شده است؛ اما هیچ عالمی آن را انکار نکرده و انسان الهی را از آن بی‌نیاز ندانسته است. حرکت انسان به سمت عبودیت تا سر منزل لقای الهی،‌ جز با تمسک به عقل ممکن نیست؛ و فائق آمدن بر قوای درونی جز با حکومت عقل ممکن نخواهد بود و انسان برای شروع مسیر عبودیت باید ابتدا قوای درونی را تسلیم عقل سلیم کرده و آنان را به حدود شرعی محدود کند.»

این کتاب در 16 جلسه به نوشتار درآمده است که عناوین مطالب ارائه شده در آن عبارتند از: در باب قوای نفسانی انسان،‌ تقسیم‌بندی قوع وهمیه،‌ نقش تخریبی قوای مذکور، صورت ملکوتی قوا، معنای هواهای نفسانی، جهل بسیط و راه معالجه آن،‌ ریشه وسواس و راه علاج آن،‌ عواقب بداندیشی، انواع شک و منشأ ایجاد آن،‌ فرق میان علم و یقین و آثار یقین بر روح انسان.

همچنین می‌توان به بررسی مراتب یقین، اصول و مقدمات تحصیل یقین،‌ رعایت اصل عدم مانع نسبت به روح، مقابله توحید فعلی با شرک،‌ دعا ثمره توحید در فعل، در باب خواطر نفسانیه،‌ انواع خواطر و مبادی آن، اهمیت و ضرورت توبه در شب قدر،‌ حقیقت حسن ظن بالله، ضرورت پیگیری نکردن فلسفه احکام،‌ تذکری درباره آخرین شب جمعه ماه رمضان و ...  در این کتاب اشاره کرد.

این اثر در 1500 نسخه، به بهای 150 هزار ريال و در 344 صفحه به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

captcha