«ناگهان زود» منتظر بازبینی جشنواره «تئاتر رضوی»/بازبینی از طریق فیلم، چندان به‌صلاح نیست
کد خبر: 3724611
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مهدی صالحیار:

«ناگهان زود» منتظر بازبینی جشنواره «تئاتر رضوی»/بازبینی از طریق فیلم، چندان به‌صلاح نیست

گروه هنر ــ یک کارگردان تئاتر درباره بازبینی آثار نمایشی شرکت‌کننده در جشنواره‌های تئاتری اظهار کرد: معمولاً بازبینی آثار از طریق فیلم اجرای اثر، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که این امر چندان به صلاح نیست و کیفیت اثر نمایشی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

«ناگهان زود» منتظر بازبینی جشنواره «تئاتر رضوی»/بازبینی از طریق فیلم، چندان به‌صلاج نیست

مهدی صالحیار؛ نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: با نویسندگی و کارگردانی نمایش «ناگهان زود» در سیزدهمین جشنواره سراسری «تئاتر رضوی» شرکت کرده و مشغول تمرین آن برای حضور در مرحله بازبینی این جشنواره از آذربایجان شرقی هستیم.

وی ادامه داد: این نمایش روایتگر خدمتکاری در یکی از میهمان‌پذیرهای مشهد مقدس است که قصد دارد در یک اقدام خیرخواهانه به یک زوج جوان کمک کند اما قبل از آنکه موفق به انجام این کار شود این زوج در جریان یک تصادف رانندگی فوت می‌کنند و...

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: فیلم اجرای این نمایش برای شرکت در مرحله بازبینی تا مردادماه سال جاری باید به دبیرخانه ارسال شود تا هیئت ارزیابی و انتخاب آن را مورد بازبینی قرار دهند تا در صورت موافقت در مرحله نهایی جشنواره همزمان با دهه کرامت شرکت داده شود.

صالحیار در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه با ارسال فیلم اجرا به جای اجرای زنده نمایش برای گذر از مرحله بازبینی موافق است، گفت: این امر به ناچار از سوی دبیرخانه جشنواره‌های تئاتری به شرکت‌کنندگان، آن هم برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها صورت می‌گیرد که باید گفت متأسفانه بر کیفیت ارائه اثر ضربه می‌زند.

وی افزود: صرفنظر از عدم ارتباط زنده با مخاطب به واسطه ارسال فیلم اجرا که مغایر با اجرای زنده است و می‌تواند بر قوام  کار تأثیر مثبتی بگذارد، بازبینی اثر از طریق فیلم ضبط شده قادر نیست همه ویژگی‌های اجرایی اثر نمایشی را در پیشگاه کارشناسان بازبینی به منصه ظهور رساند.

صالحیار گفت: گاهی اوقات حتی دیده شده است که فیلم اجرای آثار متقاضی بازبینی جشنواره‌های تئاتری مربوط به اجرایی دیگر از همان متن است که به جهت کیفیت خوبی که دارد برای جلب نظر هیئت بازبین به دبیرخانه ارسال می‌شود و پس از تأیید متأسفانه در جشنواره با اثری بی‌کیفیت‌تر از اثر ارسالی مواجه می‌شویم که این اجحاف در حق سایر گروه‌های نمایشی است.

وی در پایان گفت: به هر حال با توجه به بودجه برگزاری جشنواره‌ها گویا چاره‌ای به جز چنین تدابیری در ارزیابی آثار ارسالی نیست با این وجود باید دقت شود که اثر راه یافته به مرحله نهایی جشنواره نیز در زمان اجرا از کیفیتی مشابه فیلم ارسال شده برخوردار باشد.

انتهای پیام         

    

 

captcha