سه شرط در قبولی اعمال
کد خبر: 3724636
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۴

سه شرط در قبولی اعمال

گروه معارف ـ نماینده ولی‌فقیه در لرستان تقوا و اخلاص، ولایت و ادای حقوق مالی را سه شرط قبولی اعمال ذکر کرد و گفت: عملی قبول است که پاک و طاهر باشد چراکه خداوند عمل آلوده را قبول نمی‌کند و در مقابل عملی که پاک و خالص است خدا آن‌را قبول می‌کند.

3 شرط برای قبولی اعمال

آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در تشریح شرایط قبولی اعمال، گفت: از نظر قرآن‌کریم عملی موجب قرب به خداست که از سر تقوا و با اخلاص باشد این‌که شخص خالصانه با نیت پاک و حُسن نیک برخورد کند به تعبیر دیگر عملی موجب قبولی خداست که از حُسن فاعلی برخورد باشد و انجام‌دهنده عمل نیت خالص داشته باشد با تقوا باشد و ترس از خدا در دلش باشد.

اخلاص؛ شرط اول
وی با تاکید بر لزوم پرهیز از ریا و تظاهر، افزود: خدا عمل متقین و انسان‌های خالص و باتقوا را قبول می‌کند کمااینکه شرط قبولی اعمال اخلاص و تقواست.
این مفسر قرآن‌کریم به حدیثی از نبی مکرم اسلام حضرت محمدمصطفی(س) با این مضون «ای مردم اگر آن‌قدر نماز بخوانید تا همچون زه کمان شوید و آن‌قدر روزه بگیرید تا همچون کمان قدتان خمیده شود خدا از شما قبول نمی‌کند مگر این‌که با ورع و با تقوا باشید» اشاره کرد و گفت: این حدیث بیانگر این است که شرط اصلی قبولی اعمال مساله اخلاص است.

ولایت؛ شرط دوم قبولی اعمال

نماینده ولی‌فقیه در لرستان شرط دوم قبولی اعمال را ولایت دانست و افزود: خداوند متعال اطاعت و عبادت خود را با شرایط و مجار خاصی خواسته است کمااینکه اصلی‌ترین شرط قبولی اعمال در نزد خدای متعال مساله ولایت اهل‌بیت(ع) است چراکه ولایت دلیل و راهنمای عبادت است و این ولایت است که راه بندگی را نشان می‌دهد.
وی با بیان این‌که ولایت روح و مغز عبادت است، اضافه کرد: خداوند متعال اگر از انسان عبادت خواسته است برای این عبادت جهتی تعیین کرده است و آن جهت و دلیل ولایت است.
آیت‌الله میرعمادی به حدیثی از امام باقر(ع) با ایشن مضمون «هرکس به خدا ایمان بیاورد و عبادت‌های طاقت‌فرسایی انجام دهد ولی امام و رهبر لایقی نداشته باشد تمام تلاشش بی‌فایده است» اشاره و اظهارکرد: تلاش بدون ولایت ارزش ندارد چراکه ولایت باب‌الله است و کسانی‌که می‌خواهند به خدا نزدیک شوند در ورودی نزدیک به خدا مساله ولایت است کمااینکه مساله ولایت ازجمله مسائلی است که در روایت به‌عنوان حقیقت عبادت از آن یاد شده است.
وی ادامه داد: در روایت است که از امام سجاد(ع) سؤال شد چه چیزی سبب قبولی نماز است، حضرت فرمود: «ولایت و آن چیزی که نماز را موجب قرب به خدا می‌کند ولایت ما و برائت از دشمنان ماست».

ادای حقوق مالی؛ سومین شرط قبولی اعمال

امام جمعه خرم‌آباد سومین شرط قبولی اعمال را ادای حقوق مالی و پاک بودن روح و مال ازجمله ادای خمس و زکات ذکرکرد و گفت: خدای متعال در اموال شما حقی برای محروم و سائل و تبلیغ دیم قرار داده است که از این‌ها به‌عنوان خمس و زکات یاد می‌شود کمااینکه ادای حق مالی موجب پاکی بدن، لباس، مکان عبادت می‌شود و در روایت و آموزه‌های نیز داریم که «نماز شرط قبولی سایر اعمال است» و امام رضا(ع) فرموده است: «اگر کسی نماز بگذارد ولی زکات ندهد خداوند از او نمازش را قبول نمی‌کند» پس نتیجه می‌گیریم عملی قبول است که پاک و طاهر باشد چراکه خداوند عمل آلوده را قبول نمی‌کند و در مقابل عملی که پاک و خالص است خدا ان‌را قبول می‌کند.

انتهای پیام

captcha