کانونی در دل روستا برای همه فصول سال
کد خبر: 3724647
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶

کانونی در دل روستا برای همه فصول سال

کانون فرهنگی هنری میثاق توانسته است با برگزاری دوره‌های آشنایی با مباحث مهدویت، عرفان‌های نوظهور و فرقه‌های ضاله در این زمینه به روشنگری در منطقه سولقان روستای کن بپردازد.

به گزارش ایکنا؛ شبستان نوشت: کانون فرهنگی هنری میثاق از سال ۸۷ فعالیت خود را در دهستان سولقان بخش کن از  شهرستان تهران آغاز کرد.

این کانون فرهنگی هنری با ۲۰۰ نفر عضو ثابت و فعال در رشته‌های مختلف فرهنگی، مذهبی و اردویی در محورهای تبلیغی، پژوهشی، فرهنگی و آموزشی و رسیدگی به مشکلات جوانان و نوجوانان به مخاطبان خدمات ارایه می‌دهد.

 

کانون فرهنگی هنری میثاق در سال ۸۸ با مجوز رسمی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور فعالیت خود را در حوزه مهدویت آغاز کرد و به جهت  فعالیت‌های گسترده در این حوزه مهدویت در همین سال  در استان تهران و در سال ۹۳ در کشور به عنوان کانون برتر معرفی شد.

 

این کانون مسجدی، به عنوان هماهنگ کننده و حلقه اتصالی میان کلیه تشکل‌های دینی و فرهنگی مردمی در منطقه خود است و توانسته است به صورت زیربنایی در حوزه فرهنگسازی، آموزش و تبلیغ فعالیت‌های گسترده‌ای داشته باشد چرا که آگاهی بخشی به مردم در مورد حقوق اجتماعی آنان، یکی از ضروریاتی است که در این منطقه احساس می‌شد.

 

 

جدای از این‌ موارد به دلیل آنکه منطقه سولقان در یک بافت روستایی قرار دارد، خطر گسترش فرقه‌های ضاله در این منطقه از سال‌ها پیش بسیار احساس می‌شد، به همین جهت مسئولان کانون میثاق به این نتیجه رسیدند که با برگزاری دوره‌های اعتقادی و مباحث مهدویت از گسترش این فرقه‌ها جلوگیری کنند.

 

رحمان حاجیان؛ مدیر کانون فرهنگی هنری میثاق در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه برگزاری دوره تخصصی مهدویت در عصر ارتباطات در آگاهی بخشی مردم از عقاید و تفکرات فرقههای ضاله بسیار تاثیرگذار است، اظهار کرد: به دلیل آنکه در منطقه سولقان و روستاهای اطراف آن، امکان رشد این فرقهها وجود دارد، به همین جهت گسترش آگاهی مردم برای جلوگیری از رشد عقاید این فرقه‌ها بسیار لازم است.

 

وی افزود: به دلیل آنکه این فرق در مناطقی فعالیت گسترده دارند که سطح تحصیلی و آگاهی مردم کم است به همین دلیل سعی کرده‌ایم که با  فعالیتهای گسترده مهدوی و برپایی مراسمهای فرهنگی و اجتماعی در سطح استان و مبارزه با فرق ضاله در زمینه ارایه اطلاعات در این زمینه به مردم تلاش کنیم.

 

 

مدیر کانون فرهنگی هنری میثاق، اظهار کرد: جذب هر چه بیشتر نوجوانان و جوانان برای مشارکت در امور فرهنگی و اجتماعی، آگاهی دادن به مردم به وِیژه به جوانان در مورد نحوه فعالیت و اهداف عرفان‌های کاذب و گروه‌های شیطان‌پرست، توسعه و گسترش فرهنگ و علوم قرآنی و زندگی مهدوی و توسعه و ترویج آموزش معارف اسلامی از دیگر اهدافی است که با برگزاری دوره‌های مهدویت در این منطقه سعی می‌شود در کاهش عرفان‌های کاذب گام‌هایی برداشته شود.

 

حاجیان در این زمینه، گفت: با بهرهگیری از استادان و مدرسین مجرب بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) فعالیتهای مهدوی را در این کانون مسجدی شروع کردیم و در تمام این مدت با دریافت کتب متنوع و ارائه سرفصلهای دروس از سوی این موسسه، مورد حمایتهای فرهنگی سازنده و موثری قرار گرفتیم به گونهای که در طول سالهای گذشته، جلسات آموزشی در زمینه مهدویت در دوره مقدماتی و تکمیلی در چندین دوره برای کلیه مقاطع سنی برگزار شده است.

 

 

بنا بر این گزارش؛ مسجد امام جعفرصادق (ع) که کانون فرهنگی هنری میثاق در آن تاسیس شده است در سال ۷۷ در منطقه سولقان آغاز به کار کرده است و در سال ۸۷ بعد از یک وقفه با کمک خیرین دوباره کارش از سر گرفته شد، تا منطقه سولقان از داشتن مسجدی فعال بهرهمند شود.

 

برگزاری شش همایش، انتشار ویژه‌نامه با موضوع مهدویت و برگزاری ۱۰ اردوی آموزشی جمکران از اقدامات دیگر کانون فرهنگی هنری میثاق است، علاوه بر آن پرداختن به مسائل روز، مناسبت‌های ایام سال، احکام، مسایل اعتقادی و تازه‌های پزشکی از محتویات دو ماهنامه میثاق است که با همت و تلاش اعضای کانون فرهنگی هنری میثاق منتشر می‌شود.

 

.

 

حاجیان در زمینه برنامههای دیگری که در این کانون فرهنگی هنری برگزار میشود، اظهار کرد: علاوه بر فعالیت تخصصی در حوزه مهدویت در زمینه آموزش قرآن، روخوانی و روانخوانی، تفسیر، تدبر و تجوید قرآن، برای تمام گروههای سنی برنامه آموزشی در این کانون برگزار میشود و علاوه بر آن این کانون فرهنگی هنری در رشتههای ورزشی مانند کوهنوردی و بدنسازی، مهارتهای هفتگانه کامپیوتر و نرمافزار، دورههای هنری و آموزش مهارتهای زندگی برای خانوادهها، برنامههای مختلفی برای کلیه مقاطع سنی برگزار میکند که برگزاری مسابقات کوهنوردی، کتابخوانی، مقالهنویسی تخصصی و اردوهای زیارتی و سیاحتی به قم، جمکران، امامزاده داوود، آقا علی عباس کاشان و مشهد اردهال از برنامههای تدارک دیده شده از سوی این کانون فرهنگی هنری است.

 

وی به ارتباط مستمر کانون میثاق با مدارس و دیگر بخشهای فرهنگی منطقه سولقان هم اشاره کرد و افزود: طبق قرارداد منعقد شده با مدارس اطراف مسجد امام جعفر صادق (ع) در طول سال، دورههای مهدویت به صورت دورههای آموزشی و نشستها و گفتمانهای دینی در این مدارس برای دانش آموزان برگزار میشود.

 

کانون فرهنگی هنری میثاق علاوه بر تعامل با مدارس اطراف با مراکز فرهنگی این منطقه هم تعامل و همکاری قابل توجه‌ای دارد، به گفته حاجیان، کانون فرهنگی هنری میثاق به عنوان تنها کانون منطقه سولقان توانسته با تشکل‌های مردمی، مدارس و مساجد محلی ارتباط خوبی برقرار کند و با همکاری یکدیگر برنامه‌های مختلف مشترکی برگزار کند.

 

کتابخانه فعال در دل روستا

کتابخانه کانون فرهنگی هنری میثاق با هشت هزار جلد کتاب یکی از کتابخانه‌های فعال در این منطقه به شمار می‌آید که توانسته است جوانان و نوجوانان بسیاری را جذب این مرکز فرهنگی کند.

 

حاجیان به استقبال گسترده مردم از این کتابخانه اشاره کرد و گفت: استقبال اهالی منطقه سولقان از فعالیت‌های متنوع کانون میثاق، قابل توجه است به طوری که برای جذب جوانان و نوجوانان و به طور کلی علاقمندان به مباحث مهدوی از طریق اطلاعیه‌ها و تبلیغات توانستیم تا حدودی مردم را با اقدامات کانون تخصصی مهدویت در رابطه با مسائل مهدوی آگاه کنیم، اما اغلب هزینه‌های این کانون از طریق بخش‌های دولتی، مردمی و خیرین تامین می‌شود زیرا که در دهستان کن، به دلیل بضاعت مالی برخی از ساکنین آن، امکان دریافت شهریه  وجود ندارد.

انتهای پیام

captcha