حمایت ارشاد از آموزش‌های حوزه فرهنگ و هنر/ کاهش ٥٠ درصدی بودجه فرهنگی فارس
کد خبر: 3724757
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱

حمایت ارشاد از آموزش‌های حوزه فرهنگ و هنر/ کاهش ٥٠ درصدی بودجه فرهنگی فارس

گروه فرهنگی ـ معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأكید كرد كه در دولت دوازدهم سیاست ما بدین منوال است که فعالیت‌های جاری را واگذار کنیم، بنابراین نگاه ویژه‌ای به بخش آموزش در حوزه فرهنگ و هنر در جهت حمایت داریم.

حمایت ارشاد از آموزش‌های حوزه فرهنگ و هنر/ کاهش ٥٠ درصدی بودجه فرهنگی فارس

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، علی اصغر کاراندیش، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استاندار فارس دیدار کرد.

تأكید دولت بر واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی
علی اصغر کاراندیش، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست این نكته را یادآور شد كه تأکید دولت بر واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی است و ادامه داد: باید تلاش کنیم این موضوع به نحو مطلوب انجام بپذیرد، اما در خصوص اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و فعالیت‌هایی که دارد سیاست ما این است که ادارات کل از حالت تصدی‌گری خارج شوند و امور حاکمیتی را انجام دهند.

حمایت ارشاد از آموزش‌های حوزه فرهنگ و هنر
وی ادامه داد: در این زمینه موفقیت‌هایی در طول مدت فعالیت دولت یازدهم داشته‌ایم و در دولت دوازدهم نیز سیاست ما بدین منوال است که فعالیت‌های جاری را واگذار کنیم، بنابراین نگاه ویژه‌ای به بخش آموزش در حوزه فرهنگ و هنر در جهت حمایت داریم و سیاست‌گذاری‌های کلان در چهارچوب دولت و برنامه‌هایی که رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند، مدنظر است.
کاراندیش با اشاره به آنچه در دولت یازدهم دنبال شد، گفت: کل استان‌های کشور توسط معاونت اداری و مالی و امور استان‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند، با اصحاب فرهنگ و هنر نشست‌هایی داشته‌ایم، بازدیدهای میدانی نیز با حضور استانداران و با نماینده ولی فقیه در استان‌ها و امام جمعه‌ها جلساتی برگزار شده است.
وی، از چاره‌اندیشی برای کمبود بودجه و امکانات ادارات شهرستان‌ها خبر داد و گفت: از آنجا که این ادارات از بابت نیرو و امکانات در مضیقه هستند، باید از نظر فعالیتی هم، بخشی از اعتبارات از سطح وزارتخانه به استان‌ها اختصاص یابد.

اعتبارات ارشاد اعتبار از ستاد به اداره‌کل استان اختصاص می‌یابد
کاراندیش در ادامه از اختصاص اعتبار از ستاد به اداره‌کل استان خبر داد و افزود: در این زمینه برای ادامه فعالیت‌ها استان به واسطه شکل‌گیری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کمک شد و با توجه به اینکه در وزارتخانه هم معاونت‌هایی که اعتباراتی به استان‌ها می‌فرستند، فعالیت سال ١٣٩٦ نسبت به سال ١٣٩٢ که ابتدای دولت یازدهم بود به ٦ برابر افزایش یافته است.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تلاش کردیم اعتبارات متمرکز را از سطح ملی به استانی سوق دهیم و این البته کافی نیست.
وی با بیان اینکه برخی از اعتبارات به ماده ٨٠ تبدیل شده است، افزود: این به مفهوم افزایش پایه اعتبارات در سال‌های آینده در استانها است.
کاراندیش گفت: در کنار ماده ٨٠ امیدواریم تا اعتبارات استانی افزایش یابد و مشکل تجهیزات و امکانات اداری حل شود، اعتبار فعالیت را از ستاد بگیریم و بخشی از اعتبار را به استان‌ها محول كنیم و این کار در بسیاری استان‌ها انجام گرفته است.

تشکیل کارگروه توسعه فرهنگی در فارس
صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در ادامه با توجه به تشکیل کارگروه توسعه فرهنگی توسط استاندار فارس گفت: در این کارگروه استاندار فارس تمامی حوزه‌های فرهنگی و هنری را رصد کرده و مورد توجه قرار می‌دهد.
وی ابراز امیدواری کرد که در کنار حمایت‌های استانداری فارس و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجموعه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بتواند در اجرای برنامه‌ها سرآمد دیگر نقاط کشور باشد.
سهرابی اهمیت پروژه تالار مرکزی شیراز را به عنوان کاری بسیار مهم برای حوزه فرهنگ و هنر استان فارس ارزیابی کرد و افزود: اولین پروژه کشوری است که با نگاه ویژه استاندار فارس امیدواریم به سرانجام برسد.

پیشرفت 30 درصدی تالار مركزی شیراز
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به اینکه سی درصد پیشرفت فیزیکی در حال حاضر داریم و این پروژه در زمین به مساحت ١٨٨٠٠ متر مربع با زیربنا ١٤٥٠٠ متر مربع است، گفت: تاکنون ١٧ میلیارد تومان هزینه شده و جهت تکمیل آن پیش‌بینی می‌شود که در ادامه نیاز به ٥٥ ملیار تومان اعتبار دارد و با مشارکت بخش خصوصی در صورت تصویب طرح‌ها پیشنهادی سرمایه‌گذاران بر مبنای برآورد بیست روزه و ظرف یک ماه آینده ارائه خواهد شد.
وی افزود: این بسته پیشنهادی تا یک ماه آینده طی برآورد صورت خواهد گرفت و کمتر از ٢٤ ماه تالار مرکزی شیراز با مشارکت بخش خصوصی به بهره‌برداری خواهد رسید.

باید روی مشارکت بخش خصوصی تمرکز کنیم
اسماعیل تبادار، استاندار فارس در این نشست با برشمردن جایگاه استان فارس در حوزه فرهنگی، هنری، مذهبی و گردشگری که پیشانی کشور به شمار می‌رود، گفت: با توجه به این داشته‌ها، امکانات دولت کفاف اتمام پروژه‌های استان فارس را نمی‌دهد.
وی افزود: ساخت تالار مرکزی شیراز سومین پروژه ملی است که به بخش خصوصی واگذار خواهد شد تا به طور جامع به بهره‌برداری برسد.
تبادار در خصوص موزه مشاهیر شیراز هم یادآوری کرد: گرچه این پروژه در حوزه میراث فرهنگی تعریف شده است، اما یک مجموعه فرهنگی به شمار می‌رود.
استاندار فارس از پرداختن به مجموعه زندیه، عرفان و دیوانیه خبر داد و گفت: تشکیل کارگروه توسعه فرهنگی استان فارس فارغ از نظام سازمانی برای مرور فرهنگی استان است و این محدود به شهر شیراز نیست و حتی به سراغ کاروانسراها رفتیم و احیا آن را در نظر گرفتیم.
وی از مشارکت اتاق بازرگانی استان فارس در کارگروه‌های استانداری فارس خبر داد و افزود: به طور مداوم از بخش‌های مختلف دعوت می‌کنیم تا بتوانیم از پتانسیل منظور شده در بودجه ٩٧ حداکثر استفاده کنیم.

کاهش ٥٠ درصدی بودجه فرهنگی استان فارس
تبادار با توجه به کاهش ٥٠ درصدی بودجه فرهنگی استان فارس گفت: خیلی تمرکز بر این اعتبارات توجیهی ندارد و باید روی مشارکت بخش خصوصی تمرکز کنیم.
وی با اشاره به تالار مركزی شیراز ادامه داد: تسریع در پیشرفت پروژه تالار مرکزی شیراز با در نظر گرفتن ضوابط و کارشناسی آن، مهم‌ترین هدف ماست.
استاندار فارس خواستار انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری شد تا در مسیر فرهنگ و هنر فارس شاهد رونق بیشتر از گذشته باشیم و فراتر از وسع آن به مسیر خویش ادامه دهیم.
عنایت‌الله رحیمی، معاون عمرانی استانداری فارس نیز در این نشست گفت: مجموعه تالار مرکزی شیراز طرحی شامل ١٥ پروژه است که علی‌رغم توانمندی‌های شهر شیراز که از نظر فرهنگی، هنری و گردشگری دارد در خور و جایگاه خویش قرار نداشته که شاید به دلیل مکانی، محلی و زمانی تملک زمین وجود داشته به علت کمبود اعتبارات ملی نیمه کاره مانده است.

تسهیلات موثری برای سرمایه‌گذاران تالار مرکزی شیراز در نظر گرفته شده است
وی افزود: در زمینه کمک به این پروژه بزرگ در خصوص تملک زمین صدور مجوزهای لازم پیگیری شده است و تا پایان خردادماه خانه‌های تملک شده در این پروژه تخریب خواهد شد.
رحیمی درباره چگونگی فرایند کار و کلیات این تالار برای به سرانجام رسیدن گفت: با توجه به آنچه قانونگذار در قانون بودجه و قانون برنامه ششم در نظر گرفته مذاکراتی با معاون امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از سرمایه‌گذاران استانی داشتم که نشست امروز بابی برای آشنایی مجموعه سرمایه‌گذاران با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
معاون عمرانی استانداری فارس در ادامه با توجه به اینکه قانونگذار در خصوص واگذاری کامل و جلب مشارکت سرمایه‌گذار این اجازه را به دولت داده است، گفت: تسهیلات خوبی در قانون در این جهت برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده است.
وی در تشریح این پروژه گفت: پروژه یاد شده حدود ١٨هزار و ٨٠٠ متر عرصه دارد که ١٤ هزار و ٥٠٠ متر زیربنای آن است و تاکنون ١٧ میلیارد تومان هزینه شده و برآورد ادامه ساخت این تالار حدود ٥٥ میلیارد تومان استکه به شود آن را تکمیل کرد.
رحیمی، سطح اشغال این پروژه را ٤٠ درصد عنوان کرد و افزود: این امکان که بشود این پروژه را با دید اقتصادی به آن پرداخت وجود دارد که افزون بر اینکه پروژه یادشده بتواند سودی ببرد در کنار این عرصه می‌شود، بسته‌های اقتصادی را تعریف کرد که برای سرمایه گذار می تواند جذاب باشد.
انتهای پیام

captcha