لوح‌موسوی: جانبازان شیمیایی بیمارستان ویژه ندارند/ ضرورت برگزاری کلاس‌های آگاهی بخشی و توانمندسازی
کد خبر: 3724765
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
واکاوی معضلات جانبازان دفاع مقدس/ 1

لوح‌موسوی: جانبازان شیمیایی بیمارستان ویژه ندارند/ ضرورت برگزاری کلاس‌های آگاهی بخشی و توانمندسازی

گروه جهاد و حماسه ــ رئیس انجمن مصدومان شیمیایی گفت: متأسفانه در کشور بیمارستان خاص جانبازان شیمیایی وجود ندارد در حالیکه جمعیت جانبازان شیمیایی بیش از بیماران تالاسمی‌ است و بودجه دولت کفاف خدمات بیشتر به این جانبازان را نمی‌دهد.

جانبازان شیمیایی بیمارستان ویژه ندارند/ ضرورت برگزاری کلاس‌های آگاهی بخشی و توانمندسازی

سید کمال لوح‌موسوی، رئیس انجمن مصدومان شیمیایی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به وضعیت درمان مصدومان شیمیایی گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران، مسئولیت اصلی را در بیمه‌های تأمین اجتماعی و درمانی مصدومان شیمیایی را برعهده دارند و ما هم در انجمن پیگیر وضعیت مصدومان شیمیایی هستیم تا مشکلات درمان آنها را به نوعی حل کنیم.

وی ادامه داد: ما در این انجمن وظیفه داریم تا نواقص موجود را برطرف کنیم و تبعیض‌هایی که در این زمینه وجود دارد را شناسایی و برطرف کنیم.مصدومان شیمیایی در بخش درمان، تغذیه، سبک زندگی، محیط زندگی نیازمند آگاهی بخشی هستند. ما باید از طریف اطلاع‌رسانی مناسب و آگاهی بخشی آنها را یاری دهیم.

وی بیان کرد: برخی از داروهای مصدومان شیمیایی نایاب است و در شهرهای کوچکتر کمتر یافت می‌شود و یا زمانی که مصدومان به پزشک مراجعه می‌کنند، گاهی پزشک برای آنها داروهای اشتباه تجویز می‌کند و همین امر سبب می‌شود مشکلات درمانی‌شان چند برابر شود.

لوح‌موسوی تاکید کرد: هشت سال به دلیل درمانم در شمال زندگی کردم و یک روز براثر بیماری نزد پزشک رفتم و برایم 30 عدد پنی‌سیلین تجویز کرد که به هنگام تزریق چهارمین آمپول، دچار شوک شدم. حتی یک روز بدنم به دلیل عوارض شیمیایی، خارش شدید گرفت و دکتر مشکلم را متوجه نشد و نتوانست مداوایم کند؛ بنابراین آگاهی لازم نسبت به نوع درمان از جمله مهم‌ترین مواردی است که باید آن را مدنظر قرار دهیم.

وی بیان کرد: توانبخشی از دیگر مباحثی است که در دستورالعمل ما قرار دارد؛ زمانی که سن مصدومان شیمیایی بالا می‌رود، ناتوان‌تر می‌شوند، بنابراین نیازمند یک دوره توانبخشی هستند تا توانایی بدنی خود را افزایش دهند و کمتر دارو مصرف کنند.

رئیس انجمن مصدومان شیمیایی بیان کرد: چندین بار با مرکز مصدومان شیمیایی بنیاد شهید و امورایثارگران این جلسات توانمندی را برگزار کردیم که نتایج خوبی در پی داشت.هرچه قدر بتوان‌ جانبازان را توابخشی کرد به همان میزان زندگی راحت‌تری خواهند داشت.

وی بیان کرد: بسیاری از مصدومان شیمیایی که ریه‌های‌شان آلوده به گازهای سمی است، پس از مدتی ادامه حیات برایشان سخت می‌شود؛ بنابراین با افزایش نیروی توانبخشی، سبک زندگی راحت‌تری خواهند داشت. رسیدگی به این موضوع برای بسیاری از جانبازان حیاتی است.

لوح‌موسوی اظهار کرد: اگر سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه صورت گیرد و شاهد حمایت بیشتری از سوی مردم باشیم قطعا می‌توانیم دوره‌های بیشتری برگزار کنیم، البته کرامت نفس مصدومان شیمیایی، اجازه نمی‌دهد که دستشان را به سوی مردم دراز کنند اما مراکز دولتی هم در این میان حضور دارند و امکاناتی را فراهم کرده‌اند. گرچه این امکانات محدود است.

وی بیان کرد: 150هزار مصدوم شیمیایی در کل کشور زندگی می‌کنند که از این تعداد حدود 60 هزار نفر تحت پوشش بنیاد شهید قرار گرفته‌اند و بسیاری از آنها در این شرایط اقتصادی از پس هزینه‌های درمان خود برنمی‌آیند.

رئیس انجمن مصدومان شیمیایی تصریح کرد: مراکز مختلف دولتی، خصوصی و ان‌جی‌اوها به ما کمک می‌کنندتا بتوانیم در این انجمن فعالیتی را برای جانبازان شیمیایی انجام دهیم.

وی بیان کرد: مصدومان شیمیایی کشور به لحاظ سبک زندگی مشکل دارند چرا که بیشتر آنها در شهرهای آلوده زندگی می‌کنند؛ همچنین نوع تغذیه آنها هم باید مناسب باشد. همه این مسائل نیازمند آموزش‌ است. برای تحقق این امر شخصا برای رییس جمهور، نامه‌ای نوشتم و در آن نامه قید کردم که از میان بیش از 60 هزار مصدوم شیمیایی که از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران احراز هویت شده‌اند، پنج نفر آنها وضعیت جسمانی بسیار بدی دارند و حتما باید از شهرهای بزرگ بیرون بروند و در جای مناسب زندگی کنند.

لوح‌موسوی اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد دولت باید وارد میدان شود، این جانبازان شیمیایی، شهید زنده کشور هستند و اگر بیش از این منتظر بمانیم کار از کار گذشته است و ناچاریم افسوس بخوریم. باید تا جانبازان شیمیایی زنده‌اند آنها را تکریم کنیم تا زندگی راحت‌تری داشته باشند. ما باید جانبازان را به عنوان الگو برای جامعه مطرح کنیم و برای همه تبیین کنیم که این افراد تا چه اندازه ایثارگری و از خودگذشتگی به خرج داده‌اند. متأسفانه جانبازان شیمیایی خاموش زندگی می‌کنند و خاموش از میان می‌روند و حتی خاموش دفن می‌شود و در نهایت فداکاری‌هایشان به مرور زمان کمرنگ می‌شود.

وی بیان کرد: متأسفانه در کشور بیمارستان ویژه جانبازان شیمیایی نداریم در حالی که جمعیت جانبازان شیمیایی بیش از تالاسمی‌هاست. بودجه دولت در این زمینه کفاف نمی‌دهد که بیشتر در این زمینه ورود کرد. بنیاد شهید دو بیمارستان ساسان و خاتم‌الانبیاء را برای جانبازان در نظر گرفته است که ایثارگران به آن مراجعه  می‌کنند. همچنین یک درمانگاه شیمیایی در بیمارستان ساسان قرار دارد که متأسفانه روند فعالیت آن رضایت بخش نیست. در سال گذشته بنده دستور بستری فوری در بیمارستان ساسان را داشتم اما اعلام کردند که تخت خالی برای بیماران اورژانس ندارند و فقط نوبت پذیرش گذاشتند که تا امسال نیز از این موضوع خبری نشده است.

لوح موسوی ادامه داد: این شیوه برخورد خوشایند نیست و در این زمینه نامه‌ای به رئیس درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران نوشتم که جانبازان شیمیایی را در اولویت قرار دهند اما هنوز نتیجه خاصی در این زمینه حاصل نشده است. جانبازان شیمیایی حتما باید بیمارستان ویژه داشته باشند و نیاز است حتما در اولویت قرار گیرند.

وی بیان کرد: در حال حاضر بنیاد شهید با بیمه دی قرارداد دارد که متاسفانه به علت بدهی‌هایی که دارند این بیمه هم دچار مشکل شده است و در بسیاری از خدمات ما دچار مشکلات فراوان هستیم.

 انتهای پیام

captcha