اجرای عدالت؛ دغدغه اصلی قوه قضائیه/ تشكیل كارگروه ویژه تحقق شعارهای سال در دادگستری فارس
کد خبر: 3724767
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱
القاصی‌مهر مطرح كرد:‌

اجرای عدالت؛ دغدغه اصلی قوه قضائیه/ تشكیل كارگروه ویژه تحقق شعارهای سال در دادگستری فارس

گروه اجتماعی ـ رئیس كل دادگستری فارس با اشاره به فرا رسیدن هفته قوه قضائیه تأكید كرد كه كارگروه ویژه تحقق شعارهای سال در این قوه تشکیل میشود.

اجرای عدالت؛ دغدغه اصلی قوه قضائیه/ تشكیل كارگروه ویژه تحقق شعارهای سال در دادگستری فارس

به گزارش ایكنا از فارس، علی القاصی‌مهر، رئیس کل دادگستری استان فارس امروز، 2 خردادماه در جمع نمازگزاران شیراز با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر و در رأس آن شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی، به نقش آن شهید مظلوم در تاریخ انقلاب پرداخت و گفت: مرحوم شهید بهشتی نقش بسیار اثرگذاری در پایه‌ریزی ایدئولوژیک نظام مقدس جمهوری اسلامی و طراحی ساختار نظام سیاسی کشور و تدوین قانون اساسی و تبیین دستگاه قضایی در نظام اسلامی داشتند.

اجرای عدالت؛ دغدغه اصلی قوه قضائیه
وی با اشاره به اینکه احقاق حق و اجرای عدالت دغدغه اصلی همکاران قضایی و اداری دادگستری فارس و قوه قضائیه است، با تجلیل از جهادگران عرصه عدالت به گوشه‌ای از اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته از سوی دادگستری استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: دستگاه قضایی به‌عنوان دستگاهی مستقل نقش مهمی در ایجاد امنیت و توسعه بخش‌های مختلف ایفا می‌کند و علی‌رغم ازدیاد پرونده‌های قضایی وارده به دادگستری در سال 96 با حساسیت و دقت بالا امورات قضایی مردم را مورد رسیدگی قرار گرفته است.
القاصی‌مهر با اشاره به آمار واحد فناوری اطلاعات دادگستری استان در سال گذشته از ارجاع و وارد شدن بیش از 760 هزار پرونده به واحدهای قضایی اشاره کرد و گفت : از تعداد 736 هزار و 826 پرونده وارده و ارجاع شده به دستگاه قضایی تعداد 765 هزار و 202 فقره پرونده مورد صدور حکم واقع شده است که علاوه بر پرونده‌های وارد شده سال بخشی از پرونده‌های سنوات گذشته نیزمورد رسیدگی واقع شده است. همچنین در شوراهای حل اختلاف استان فارس نیز 207 هزار و 319 فقره پرونده وارد شعبه های رأیی و صلحی شده است.
نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس در ادامه گزارش سالیانه دستگاه قضایی فارس در سال 96 از مختومه شدن 973 هزار و 146 فقره پرونده قضایی در مراجع قضایی و شوراهای حل اختلاف استان در سال گذشته خبر داد.

تشكیل كارگروه ویژه تحقق شعارهای سال در دادگستری فارس
وی همچنین از انجام اقدامات و فعالیت‌های بسیار مهم و مناسبی در زمینه حمایت از کالای ایرانی و تحقق شعار سال گذشته در خصوص اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برداشتن گام‌های مفید و مؤثر از سوی دستگاه قضایی استان فارس خبر داد و گفت: با توجه به اینکه متولی اصلی رفع مشکلات اقتصادی مردم دولت است، اما در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اجرای منویات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در سال گذشته کارگروه ویژه‌ای برای تحقق این سیاست‌ها تشکیل شد.
القاصی‌مهر بیان كرد: دستگاه قضایی به همراه دستگاه‌های نظارتی و بخش خصوصی و دولتی از قبیل ادارات صنعت، معدن و تجارت و سایر نهادهای پیگیری‌کننده سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با تشکیل 3 کارگروه حقوقی ـ قضایی ، حقوقی ـ پژوهشی و فرهنگی در سال گذشته 18 جلسه تشکیل و در سال جاری نیز 10 جلسه و در مجموع 28 جلسه و با تصویب 39 مصوبه از سوی این کارگروه‌‌ها تلاش كرده تا مشکلات و موانع حقوقی و قضایی بر سر راه تولید و را از میان بردارد.
رئیس کل دادگستری استان فارس در خصوص موضوع مهم تکریم ارباب رجوع با توجه به ابلاغ دستور العمل تکریم ارباب رجوع در دستگاه قضایی و هدف‌گذاری اجرای منویات مقام معظم رهبری گفت: این دستورالعمل به‌عنوان یکی از اولویت‌های کاری در مجموعه قضایی استان مدنظر قرار گرفت و با تأکید بر اهداف چهارگانه تعیین شده در این دستور العمل یعنی اعتلای فرهنگ تکریم ارباب رجوع، تقویت اعتماد و میزان رضایتمندی مراجعان، اهتمام به حفظ حقوق شهروندی و خواسته های قانونی افراد در مراجعه به دستگاه قضایی و بالا بردن منزلت و شأن دستگاه قضایی نزد مخاطبان و مراجعان برنامه‌هایی تدوین و اجرا شد.

تکریم و احترام ارباب رجوع دغدغه مسئولان قضایی در تمامی حوزه‌های استان فارس است
القاصی‌مهر همچنین درباره دیدارهای مردمی از سوی دادگستری استان گفت: تکریم و احترام ارباب رجوع دغدغه مسئولان قضایی در تمامی حوزه‌های استان فارس بوده و به همین خاطر سعی برآن شده است تا به‌منظور دسترسی آسان به قضات و رفع مشکلات مردم؛ این برنامه هر هفته در تمامی حوزه‌های قضایی در راستای اعتماد مردم به دستگاه قضایی برقرار شود و بتوانیم در جهت رضایتمندی مردم گام برداریم.
رئیس شورای قضایی استان فارس همچنین از کوتاه کردن فرآیند رسیدگی‌ها با برنامه‌ریزی‌های مستمر از سوی دادگستری استان خبر داد و گفت: با اهتمام قضات و کارکنان دادگستری استان در طی چند سال اخیر موجودی پرونده‌ها در سطح واحدهای قضایی کاهش و در 3 سال اخیر بیش از 25هزار از پرونده‌های سال های قبل کاسته شده و با جدیت بر فرآیند رسیدگی‌ها نظارت می‌شود.
القاصی‌مهر تأكید كرد: برنامه‌ریزی خاصی از سوی دستگاه قضایی استان برای برخورد با جرائم مهم، جرائم مخل نظم و امنیت جامعه و دارای ابعاد فساد مالی و اخلاقی و همچنین جرائمی که اعتماد جامعه را سلب می‌کنند و جرائم افرادی که به بیت‌المال دست درازی می‌کنند، انجام شده است.

تشكیل دبیرخانه‌ای برای نظارت بر احكام قضایی
وی گفت: دستگاه قضایی استان فارس دبیرخانه‌ای برای نظارت براحکام قضایی در مرکز استان و کلیه شهرستان‌ها در خصوص جرائم مهم همچون قتل‌ها، اختلاس‌ها و غیره که امنیت عمومی، مادی و اقتصادی مردم را خدشه‌دار می‌کنند تشکیل داده است و در سیستم قضایی با قاطعیت و جدیت تمام و بدون تأثیرپذیری با جدیت دنبال می‌کند.
رئیس كل دادگستری فارس یادآور شد: در سال گذشته کسانی که به بیت‌المال و اراضی ملی و منابع دولت دست درازی کردند و کسانی که با رانت بازی منافع نامشروع به دست آورده‌اند مورد محاکمه و در زندان‌های فارس مورد کیفرهستند و دستگاه قضایی حافظ حقوق بیت‌المال بوده و فارغ از مسائل سیاسی و به دور از جنجال و هیاهودر اجرای صحیح قوانین با قاطعیت و بدون اغماض این سیاست را دنبال می‌کند.

دستگاه قضایی نسبت به حفظ دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی حساس است
نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس با بیان اینکه دستگاه قضایی نسبت به حفظ دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی حساس بوده و اگر کسانی و یا گروه هایی بخواهند امنیت سیاسی جامعه را تحت الشعاع قرار دهند برخورد قانونی می‌کند، تأکید کرد: کسانی که علیه نظام جمهوری اسلامی توطئه و فتنه‌گری کنند، دستگاه‌های انتظامی و اطلاعاتی با رصد و کنترل این افراد را شناسایی و اقدامات آنان را مستندسازی و ضمن تشکیل پرونده جهت تصمیم‌گیری به مراجع قضایی ارسال می‌كنند و افرادی که ارزش‌های نظام را زیر سئوال می‌برند از چتر نظارتی قوه قضائیه به دور نخواهند بود و برخورد لازم صورت می‌گیرد، البته این افراد در سطح استان شناسایی شده هستند.

زندان‌های فارس به یک محیط اصلاحی و فرهنگی تبدیل شده است
القاصی‌مهر در ادامه در خصوص اقدامات حوزه رعایت حفظ حقوق شهروندی نسبت به دستگاه‌هایی که مسئول و پاسخگو هستند صورت گرفته نیز گفت: در سال 96 در حوزه قضایی استان فارس بیش از یازده هزار بازدید و پایش از زندان‌ها در راستای حفظ حقوق شهروندی صورت گرفته و در همین راستا با ثبت بیشترین آمار سرکشی به زندان‌های استان با کسب رتبه اول در سراسر کشور ضمن بازدید از وضعیت زندان‌ها به بررسی مشکلات پرداخته شده است این در حالی است که زندان‌های فارس به یک محیط اصلاحی و فرهنگی تبدیل شده است.
وی با اشاره به رفع تصرف از اراضی صورت گرفته در سال گذشته از سوی شورای حفظ حقوق بیت‌المال و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه از سوی دادستان‌های عمومی و انقلاب به برخی از رفع تصرف از اراضی ملی در سطح استان فارس گفت: در سال 96 از انتقال غیر قانونی 71000 هکتار از اراضی ملی پلاک 375 شهرستان بوانات جلوگیری شد، جلوگیری از واگذاری 4544 هکتار از عرصه‌های جنگلی مشرف بر سد تنگاب شهرستان فیروز آباد، رفع تصرف بیش از 180 هکتار از اراضی مورد تصرف(1600 هکتار) پناهگاه حیات وحش بختگان، جلوگیری از تصرف میزان 65 هکتار از اراضی ملی پلاک مبارک آباد شهرستان قیر و کارزین، جلوگیری از واگذاری 16.8 هکتار از اراضی ایستگاه آبخیزداری مهجن آباد کامفیروز، جلوگیری از انتقال قطعی 350 هکتار از اراضی ملی دشت نمدان شهرستان اقلید، رفع تصرف از 2174/645 هکتار از اراضی شهرستان فراشبند و موارد دیگری که بر خلاف آیین‌نامه اجرایی واگذاری اراضی ملی و دولتی واگذار شده بودند.
رئیس کل دادگستری فارس در خصوص حوزه شوراهای حل اختلاف نیز یادآور شد: در سال 96 تعداد 43 هزار و 963 فقره پرونده به مصالحه ختم شد که این تعداد نقش مهمی در تثبیت امنیت عمومی و صلح و سازش داشته است.

راه‌اندازی مركز آموزش قضات جنوب کشور در فارس
وی از جذب نیروی انسانی به‌منظور رفع نیازها و تسریع رسیدگی به مشکلات مردم در سال گذشته و امسال از 249 نفر در سال گذشته و 450 نفر کادر اداری در حال جذب در سال جاری و همچنین راه‌اندازی مركز آموزش قضات جنوب کشور و برگزاری دوره‌های آموزش قضات در استان فارس، تجهیز، ساخت و بازسازی مجتمع‌های قضایی در سطح شیراز و شهرستان‌ها که در سال گذشته تأسیس و راه‌اندازی شدند، خبر داد.
القاصی‌مهر در پایان با بیان اینکه دستگاه قضایی خدمتگزار مردم است، گفت: دستگاه قضایی استان فارس با تمام وجود و حداکثر توان دغدغه احقاق حق مردم و اجرای صحیح قوانین را دارد و تلاش می‌کند اگر در بخشی از حوزه‌ها نارسایی‌های وجود دارد آن را رفع كند و بتواند اجرای صحیح عدالت و قانون را در بین مردم و جامعه پیاده کند.
انتهای پیام

captcha