چشیدن طعم حفظ آیات کلام وحی با طرح «قرآن، کتاب زندگی»/ وظیفه «رسانه» انگیزه‌سازی است
کد خبر: 3724779
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱
ابوالقاسمی بیان کرد:

چشیدن طعم حفظ آیات کلام وحی با طرح «قرآن، کتاب زندگی»/ وظیفه «رسانه» انگیزه‌سازی است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیر رادیو قرآن اظهار کرد: طرح «قرآن، کتاب زندگی» تمرین عملی حفظ قرآن برای توده مردم است که طی این طرح، طعم حفظ یک جزء برای فرد حاصل می‌شود، به گونه‌ای که ممکن است علاقه‌مندی به حفظ کل آیات نورانی کلام وحی برای فرد ایجاد شود.

چشناندن طعم حفظ آیات کلام وحی با طرح «قرآن، کتاب زندگی»/ وظیفه «رسانه» انگیزه‌سازی است

به گزارش ایکنا؛ احمد فراهانی، مدیر گروه آموزش رادیو قرآن با اشاره به طرح «قرآن؛ کتاب زندگی» اظهار کرد: این برنامه‌ایست که از 9 تیرماه امسال با محوریت حفظ جزء سی‌ام به روی آنتن این رادیو می‌رود.
وی ادامه داد: این برنامه 16 سوره پایانی را از سوره ناس تا زلزال هدف قرار می‌دهد و سعیش بر این است که مخاطبان این سوره را در فصل تابستان حفظ کنند. این برنامه از ساعت 17 تا 18:30 به روی آنتن می‌رود و دو گروه برنامه‌ساز این برنامه را به مخاطبان و شنوندگان ارائه می‌دهند.
فراهانی با اشاره به پیشینه این برنامه، اظهار کرد: بعد از اینکه رادیو قرآن 24 ساعته شد، یکی از محورهای رادیو قرآن در تابستان این بود که اینگونه برنامه‌ها را داشته باشد که از جمله آن طرح «آیه‌های زندگی» بود که ادامه یافت و امروزه با عنوان «قرآن، کتاب زندگی» در تابستان ارائه می‌‌شود و سعیمان بر اینست که از تابستان امسال این برنامه را در هر فصل ادامه دهیم و تا پایان زمستان، شنوندگان بتوانند حافظ جزء سی‌ام قرآن شوند.
مدیر گروه آموزش رادیو قرآن در خصوص مشارکت دستگاه‌ها و نهادها در این طرح، بیان کرد: به دلیل اینکه ایام اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان بیشتر است و براساس اعلام کارشناسان کانون اصلاح تربیت، آمار جرائم برای خردسالان زیر 15 سال در تابستان یک و نیم برابر می‌شود، نگاهمان از اینجا شروع شد که با بهره‌گیری از ظرفیت 22 هزار کانون مساجد و دارالقرآن‌های آموزش و پرورش به شکل دیگری، اوقات فراغت آنها را ساماندهی کنیم و ساعت‌ها بر این طرح کار کردیم.
وی عنوان کرد: از سوی دیگر همراهی پدر و مادر با نوجوانان طی این ایام موجب تشویق بیشتر جوانان و نوجوان به حضور در این دوره است.
فراهانی با اشاره به دیگر بخش‌های برنامه «قرآن، کتاب زندگی» عنوان کرد: همچنین طی آیتمی نیز ترجمه قرآن توسط مسعود وکیل بیان می‌شود و در آیتم دیگر نیز موضوعات این سوره‌ها توسط کارشناسان مربوطه بیان می‌شود. به عبارت دیگر در طول برنامه، علاوه بر حفظ آیات، تفسیر و ترجمه آیات نیز بررسی می‌شود.
مدیر گروه آموزش رادیو قرآن با اشاره به کلیات برنامه‌های این گروه، بیان کرد: برخی از برنامه‌ها تخصصی و برخی دیگر از برنامه‌ها برای عوام جامعه چون دوره‌های روخوانی، روان‌خوانی، آموزش ترجمه و تجوید، وقف و ابتدا و ... و برخی دیگر از برنامه‌ها فوق تخصصی است، چون برنامه «بررسی هشت مکتب تلاوت» که روند تلاوت از کشورها‌یی چون مصر و ... تا به امروز مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی با تأکید براینکه در پشت این برنامه‌ها ساعت‌ها فکر و تدبیر است، اما یکسری از برنامه‌ها ارزنده است، گفت: طرح شمیم دانش که با دفتر نیروی انسانی آموزش و پرورش وارد گفت‌وگو شدیم و ضمن خدمت معلمان را با شش عنوان قرآنی انجام می‌د‌هیم، بهره‌مندی از حجت‌الاسلام راستگو در حوزه بیان داستان‌های قرآنی و ... که طی این دوره ضمن خدمت 520 هزار نفر طی چهارماه شرکت کردند که باعث ارتقای سطح دبیران و معلمان آموزش و پرورش بودیم.
در ادامه این گفت‌وگو احمد ابوالقاسمی، مدیر شبکه رادیو قرآن، خادم‌القرآن و پیشکسوت قرآنی در خصوص برنامه و طرح «قرآن، کتاب زندگی» اظهار کرد: این طرح ابداع رادیو قرآن بود، اما نه با عنوان 14 و اعداد دیگر، بلکه حدود 17 سال پیش با عنوان «آیه‌های زندگی» اجرا می‌شد و سپس تلویزون به این طرح پیوست و در معاونت صدا نیز این طرح در بین شبکه‌های رادیویی با محوریت رادیو قرآن اجرا می‌شود.
وی در خصوص برنامه‌های مقطعی و طرح‌های تابستانی، ایام نوروز، ماه مبارک رمضان و ... اظهار کرد: در این مناسبت‌ها برنامه‌های مختلفی از سوی رادیو قرآن پخش می‌شود، چنانکه در ایام تابستان طرح آموزشی ارائه می‌شود و در ایام دهه فجر برنامه‌های تبلیغی و ترویجی ارائه می‌شود.
ابوالقاسمی در خصوص طرح «قرآن، کتاب زندگی» اضافه کرد: این طرح، تمرین عملی حفظ قرآن برای توده مردم است، وظیفه رسانه انگیزه‌سازی است و اینکه بخشی از آموزش جامعه را عهده‌دار شود و در کنار نهادهای آموزشی در سطح کشور فعال است.
وی با اشاره به اینکه حدود 4 هزار مؤسسه در کشور داریم که اجرای این طرح موجب فعال‌تر شدن آنها می‌شود، عنوان کرد: اجرای این طرح موجب می‌شود که طعم حفظ یک جزء برای فردی حاصل شود و قصد حفظ کل آیات نورانی کلام وحی را کند که برای ورود تخصصی‌تر به این عرصه نیاز به حضور مؤسسات دارد.
ابوالقاسمی با تأکید بر اینکه طرح «قرآن، کتاب زندگی» از سه ماه تابستان خارج شد، اظهار کرد: این طرح در تمام فصول برگزار می‌شود و فقط در ایام تابستان به دلیل افزایش اوقات فراغت دانش‌آموزان به صورت فشرده‌تر برگزار می‌شود. استقبال خوبی از طرح شده است، چنانکه در اختتامیه‌های گذشته این طرح شاهد حضور حداکثری مردم بودیم و نشان دهنده خوب بودن طرح و جامع بودن آن است.
این خادم‌القرآن عنوان کرد: جامعه ما در حوزه عرضه و تقاضای قرآن دچار ضعف شدید است. یکی از محورها که می‌تواند در این موضوع فعال باشد، رادیو قرآن است، اما تأثیر رادیو قرآن نسبت به دیگر بخش‌ها اندک است و تشویق‌های مادی در این زمینه کمک کننده است و بخش دیگر بحث معنویات است و وظیفه رادیو قرآن اینجا مطرح می‌شود که شنوندگان را از لحاظ نیاز معنوی به جایی برساند که این نیاز را بین مردم ایجاد کنند که بتوانیم این نیاز را در بین مردم ایجاد کنیم که با معرفی الگوهای موفق که با قرآن زندگی کرده‌اند و یا از طریق حفظ قرآن رشد بیشتری در تحصیلاتشان داشته‌اند و ... یا از طریق مؤانست با قرآن در مسائل دنیای از دیگر مردم جلوتر افتاده‌اند، الگوسازی برای جوانان کنیم و ما می‌توانیم در این فراخوان‌ها موفق باشیم. این انگیزه‌سازی کار رادیو قرآن است.
درادامه خالقی، تهیه کننده برنامه «قرآن، کتاب زندگی» طی تماس تلفنی اظهار کرد: این طرح، طرح تابستانی رادیو قرآن است که از شنبه آینده 9 تیرماه آغاز می‌شود و دو تیم برنامه‌ساز این کار را اجرا و هدایت می‌کند، از حسین طرقی و مهدی سیفی برای این برنامه و اجرای آن دعوت به عمل آمده است، برنامه از شنبه تا پنج‌شنبه پخش می‌شود و مقرر بود که پنج‌شنبه‌ها در امامزاده‌های شهر تهران این برنامه را اجرا کنیم که انشاءالله اگر قطعی شود، اجرا می‌شود.
وی تأکید کرد: این برنامه با محوریت حفظ 16 سوره پایانی قرآن کریم است. همچنین کارشناسان راجع به موضوع آن سوره، دقایقی را از قرآن صحبت می‌کند و کارشناس دیگر که مسعود وکیل است به ترجمه این سوره‌ها خواهد پرداخت.
خالقی تصریح کرد: شنوندگانی که در طول این دوماه همراه ما هستند، می‌تواند این 16 سوره را حفظ کنند و با ترجمه آن آشنا و از موضوع هر سوره مطلع شوند. مقرر شد با تدبیر مسئولان محترم شبکه، در پایان این طرح به شنوندگان منتخب به قید قرعه جوایز نفیسی اعطا شود.
یادآور می‌شود، برنامه افق با محوریت پیگیری مطالبات رهبری از جامعه قرآنی روزهای شنبه هر هفته از ساعت 14:30 به مدت 45 دقیقه با کارشناس مجری محمدرضا پورمعین و به تهیه کنندگی فاطمه رحمانی به صورت زنده از شبکه رادیو قرآن به سمع و نظر شنوندگان می‌رسد.
انتهای پیام

captcha