الگوی تربیتی خوبی برای کودکان باشیم
کد خبر: 3724827
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱

الگوی تربیتی خوبی برای کودکان باشیم

گروه اجتماعی - رفتار و سبک زندگی ائمه دینی به عنوان الگوی رفتاری برای مسلمانان می‌تواند راهگشای بسیاری از نکات تربیتی برای خانواده‌ها باشد، اما در جامعه کنونی برخی خانواده‌ها از این امر مهم غفلت کرده و وظیفه تربیت فرزندان را سبک و سهل می‌شمارند.

الگوی تربیتی خوبی برای کودکان باشیم

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌ شرقی، تربیت فرزند یکی از موضوعاتی است که دین مبین اسلام ارزش و اهمیت بسیار بالایی برای آن قائل است و آیات و احادیث فراوانی در مورد اهمیت فرزند داری و تربیت نیکوی فرزندان بر پدر و مادرها بیان شده است.

رفتار و سبک زندگی ائمه دینی به عنوان الگوی رفتاری برای مسلمانان می‌تواند راهگشای بسیاری از نکات و امور تربیتی برای خانواده‌ها باشد.اما در جامعه کنونی با توجه به رشد فزاینده رسانه‌ها برخی خانواده‌ها از این امر مهم غفلت کرده و وظیفه تربیت فرزندان را سبک و سهل می شمارند و خیال می‌کنند هر چقدرکه فرزندان در قالب ارتباط با رسانه‌ها بزرگ شوند به نفع خودشان و بچه‌ها است در حالی که چنین موضوعی صحت نداشته و الگوی رفتاری والدین را زیر سوال می‌برد.

فاطمه رضایی، روانشناس تربیتی در گفت وگو با ایکنا در مورد ویژگی‌های تربیتی فرزندان می‌گوید: بسیاری از والدین در مورد مؤلفه‌های تربیت فرزندان به مولفه‌های سطحی اعتقاد دارند و فرزندان را بی‌مسئولیت تربیت می‌کنند.

والدین خلأهای روحی و روانی خود را در تربیت فرزندان پیاده نکنند

وی افزود: در حال حاضر تربیت کودکان را باید از بعد دینی، خانوادگی، فرهنگی، الگوپذیری و بسیاری از آیتم‌های دیگر مورد ملاحظه قرار داد.

رضایی با اشاره به این که والدین نباید خلأهای روحی و روانی خود را در تربیت فرزندان پیاده کنند تصریح کرد: به عنوان مثال مادری که خودش دوست داشت در کودکی رفتار خاصی داشته باشد یا به کلاس خاصی برود از همان کودکی یا نوجوانی فرزندش را به همان سمت هدایت می‌کند که مورد پسند خودش است. در واقع به سمتی می‌برد که این کودک بتواند آرزوی بر دل مانده او را تحقق بخشد.

این روانشناس ادامه داد: اکنون بسیار مشاهده می‌شود که هر کدام از والدین از سه یا چهار سالگی فرزند خردسال را با گوشی‌های هوشمند مشغول می‌کنند در حالی که از این نکته غافل هستند که کودک دیگر پدر و مادر را به رسمیت نشناخته و مواردی که والدین به کودک می‌آموزند را یاد نمی‌گیرند.

کودکان و نوجوانان اعتماد به نفس کامل ندارند

وی با اظهار تاسف از اینکه اکنون کودکان و نوجوانان اعتماد به نفس کاملی ندارند افزود: ضعف اعتماد به نفس در کودکان نشانه بارزی از عدم توجه والدین به تربیت فرزندان است. وقتی کودکی هر روز در دنیای مجازی و در سکوت لحظات را سپری می کند به یک کودک منزوی و از جمع گریزان  تبدیل می شود و توانایی صحبت کردن بین دوستان و هم سن و سالان خود را ندارد . در نتیجه نمی تواند نکات تربیتی پدر و مادر را به خوبی  یاد بگیرد و چه بسا آنها نیز نمی دانند این نکات را چگونه به فرزندان خود بیاموزند.

این مدرس دانشگاه، با اشاره به اینکه یکی از نکات تربیتی سیاست تشویق و تنبیه کودکان در مواقع خاص است افزود: والدین باید با روش های خاص خود کودکان سرکش و نافرمان را به روش های مختلف تنبیه کنند و در مواقع لزوم و انجام کارهای خوب او را تشویق کنند. ولی والدین باید بدانند که تنبیه فیزیکی کودکان با شرایط زمانی و مکانی کودک می تواند متفاوت باشد و این نکته را حتی باید مد نطر قرار داد که تنبیه بدنی کودکان به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود چرا که تنبیه بدنی به شدت موجب پرخاشگری کودکان شده و ممکن است باعث آسیب زدن به روابط و  رفتار آنها با سایر دوستان و فرزندان شود.

وی ایجاد فضایی شاد همراه با احساس امنیت را در خانه و بین اعضای خانواده را یکی از نکات تاثیر گذار در تربیت فرزندان دانست و گفت: اگر کودکان به این مسئله اطمینان داشته باشند که والدین تنها پشتیبان آنها بوده و تحت هر شرایطی کودک را تنها نمی گذارند باعث می شود رابطه والدین و فرزندان تقویت شود.

بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی در نوجوانان و جوانان به دوران کودکی باز می‌گرد

کارشناسان آسیب‌های اجتماعی معتقدند بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی در نوجوانان و جوانان به دوران کودکی باز می‌گردد. فرزندانی که در کودکی سرخورده شده باشند در نوجوانی و جوانی به افراد سر‌کش تبدیل می شود.ارتباط بهتر و بیشتر والدین با فرزندان و عشق ورزی به آنها کودکان را قدرتمند تربیت می کند.

رعایت اصول تربیتی و همدلی پدر و مادرها با همدیگر باعث رفتار احترام‌آمیز با فرزندان می‌شود و کودکان پدر و مادر را به عنواک الگوی رفتاری خود می‌پذیرند.

وقتی پدر و مادر در خانه  با احترام متقابل با همدیگر رفتار می‌کنند در نتیجه غیر مستقیم نکات تربیتی را به فرزندان آموزش می‌دهند و آنها نیز مطالب را به خوبی می آموزند.

ایجاد قوانین مشخص و توجه به استقلال فرزندان از سنین کودکی باعث می شود فرزندان مسئولیت‌پذیر تربیت شوند. فرزندانی که می‌توانند در حد و توان خودشان مسئولیت‌های کوچک‌تر را بپذیرند و از عهده انجام آن به خوبی برآیند مطمئنا در آینده نیز می‌توان به آنها به عنوان یک فرد مسئولیت پذیر نگاه کرد.

گزارش از معصومه درخشان

انتهای پیام

captcha