طرح «ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآن»؛ شاخص‌ترین برنامه مؤسسه قرآنی عطر یاس
کد خبر: 3724848
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹

طرح «ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآن»؛ شاخص‌ترین برنامه مؤسسه قرآنی عطر یاس

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهادــ مدیر مؤسسه قرآنی عطر ياس در رابطه با برنامه شاخص مؤسسه بیان کرد: چند سال گذشته، طرح «ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآن» را در مدت زمان کوتاه و در سه کلاس 15 نفره برگزار کردیم.

گذری به فعالیت‌های مؤسسه قرآنی «عطر ياس» کرمان

مرضيه استبرقی، مدیر مؤسسه قرآنی عطر ياس شهر بابک استان کرمان در رابطه با فعالیت‌های مؤسسه در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: مؤسسه قرآنی عطر یاس از سال 87 فعالیت‌ خود را آغاز کرد. البته در سال اول زیرنظر مؤسسه قرآنی «نسیم قرآن» شهر رفسنجان فعالیت کردیم و در سال بعد از سازمان تبلیغات مجوز گرفتیم و به صورت مستقل کارمان را  آغاز کردیم.

استبرقی افزود: از آنجایی که فعالیت‌های این مؤسسه مختص کودکان چهار تا شش سال است تصمیم بر آن گرفتیم تا مهد قرآنی را زیر نظر مؤسسه راه‌اندازی کنیم و به همین منظور مجوز رسمی این کار را از آموزش و پرورش دریافت کردیم.

وی در رابطه با برنامه‌هایی که از سوی این مؤسسه برگزار می‌شود، گفت: چند سال گذشته طرح «ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآن» از سوی سازمان تبلیغات اسلامی کرمان به مؤسسه پیشنهاد شد. با توجه به اینکه مدت زمان کوتاهی برای اجرای طرح داشتیم، توانستیم این طرح را در سه کلاس 15 نفره با ثأثیرگذاری خوب برپا کنیم.

مدیر مؤسسه قرآنی عطر ياس با اشاره به اینکه در آن زمان به فعالیت‌های قرآنی توجه بیشتری می‌شد، ادامه داد: کل هزینه این طرح به حساب مؤسسه واریز شد. ما نیز با برنامه‌ریزی و با کمک مربیان مجربی که داشتیم، توانستیم به نحو احسنت از عهده این کار برآییم. این فعالیت احساس رضایت سازمان تبلیغات اسلا‌می و شرکت‌کنندگان را به همراه داشت.

وی ادمه داد: در حال حاظر مشغول برپایی دوره دوم طرح تربیت معلم، اداره پیش‌دبستانی و همچنین کلاس‌های روخوانی، روانخوانی، تفسیر که به صورت دوره‌ای و مستمر‌ برگزار می‌شود، هستیم.

استبرقی در ارتباط با فعالیت‌های این مؤسسه در فصل تابستان بیان کرد: درصددیم برای فصل تابستان با سازمان تبلیغات اسلامی کرمان هماهنگ کنیم تا بتوانیم کلاس‌های قرآن در رشته‌های مختلف چون: حفظ موضوعی، امام‌شناسی و.. برای کودکان و بزرگ‌سالان در مساجد و حسینیه‌های محل برگزار کنیم. زیرا اگر کلاس صرفاً در مؤسسه برگزار شود بخاطر بعد مسافت استقبال کم می‌شود. ولی اگر در مساجد محل، واقع در سطح شهر برگزار شود دسترسی به کلاس‌ها سهولت بیشتری دارد.

مدیر مؤسسه قرآنی عطر ياس در رابطه با تأمین اعتبارات مؤسسه گفت: در فواصل زمانی مختلف از سوی سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمان طرح‌هایی برای مؤسسات مشخص می‌شود و کمک هزینه‌هایی به حساب مؤسسات واریز می‌شود تا بتوانیم طرح‌های اعلام شده چون حمایت از خانه‌های قرآن، طرح تربیت معلم، مهد قرآن و... را برگزار کنیم.

وی ادامه داد: هم اکنون نیز برای طرح‌های تربیت معلم، ‌حمایت از خانه‌های روستایی و... مبلغ 3 میلیون تومان به حساب ما واریز کردند. که از این مبلغ 2 میلیون تومان را صرف طرح تربیت معلم، 500 هزار تومان را صرف برنامه‌های دهه فجر ‌کردیم و مبلغ 500 هزار تومان نیز برای کلاس‌های تابستانی باقی مانده است، که این رقم بسیار ناچیز است.

استبرقی افزود: برخی کلاس‌ها هر چقدر گران‌تر باشد شلوغ‌تر و پرشورتر برگزار می‌شود و اگر شهریه کم باشد مردم تصور می‌کنند حتماً کلاس خوبی نیست و کمتر در آن کلاس شرکت می‌کنند. ولی متأسفانه در کلاس‌های قرآنی تا بحث شهریه به میان می‌آید کسی در کلاس ثبت‌ نام نمی‌کند. بارها شده است که بنده کلاس برگزار کردم و از درآمد شخصی خود هزینه مربی را دادم یعنی درآمدزایی که برای مؤسسه انجام نشده، هیچ، از جیب خودم هم برای برقرای کلاس خرج کردم.

این فعال قرآنی در رابطه با مشکلات مکان و تمدید مجور مؤسسه گفت: خدا را شکر از لحاظ مکان مشکلی نداریم، چراکه منزل شخصی‌ خود را به مؤسسه اهداء کردم. ولی در ارتباط با  تمدید تاریخ مجوز مشکلاتی پیش آمده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها دغدغه ذهنی ما قطع شدن بیمه است، چراکه ظاهراً قرار شده است که تنها مربیان قرآن بیمه شوند و مدیران مؤسسات سهمیه بیمه نداشته باشند.

یادآور می‌شود؛ مؤسسه قرآنی عطر ياس در استان کرمان، شهر بابک، خيابان امام(ره)، جنب بانک ملت مرکزی، پلاک يک واقع است.

انتهای پیام

captcha