روز کم‌خبر صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3725076
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴

روز کم‌خبر صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه اندیشه ــ اخبار صفحات معارفی رسانه‌ها امروز روز کم خبری را پشت سر گذاشتند و در برخی از خبرگزاری‌ها شاهد انتشار اخباری بودیم که حداقل 24 ساعت از انتشار اولیه آن گذشته بود.

مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها/تقریبا هیچ

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ بخش معارفی رسانه‌ها امروز سوم تیرماه، روز کم خبری را پشت سر گذاشتند و با توجه به انتشار اخباری که حداقل 24 ساعت از انتشار اولیه آن گذشته است، می‌توان گفت‌ خبر شاخصی در این صفحات به چشم نمی‌خورد.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد هشت خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «کلام و سیره اهل‌بیت(ع) را دور از دسترس قرار دادیم»، «واکنش یک مفسر قرآن به برگزاری نمایشگاهی با آثار غیراخلاقی در تهران»، «رمز پیروزی سپاه اسلام در جنگ احزاب»، «فراخوان بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز منتشر شد»، «انتشار بخشی از مذاکرات انقلاب برای اولین بار در کتاب شهید بهشتی»، «مراسم یادبود مرحوم حجت‌الاسلام علی‌اکبر حسینی در مسجد فائق»، «تجمل‌گرایی دو سردار سپاه اسلام که فتنه آفرید» و «در آینده نه چندان دور با برنامه فاخر قرآنی به خدمت مردم می‌آیم/ آشنایی با تفسیر قرآن در کنار حفظ و قرائت، لازمه موفقیت ماست» هستند.
خبر اخیر مصاحبه‌ای با جواد فروغی قاری برجسته قرآن است که در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم اثر آشنایی با تفسیر برای حافظ و قاری قرآن انکار نشدنی است. چون حافظ باید بداند و متوجه باشد چه عباراتی را حفظ می‌کند و یا قاری قرآن به مفهوم آیات آشنا باشد تا صوت و لحن او بر اساس محتوا تنظیم شود. حفظ و قرائت قرآن کریم بسیار ارزشمند است، در عین حال باید توجه داشته باشیم که خداوند متعال در قرآن کریم تأکید می‌فرماید که: «الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْكِتَابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَئِكَ یُؤْمِنُونَ بِهِ» به این معنا که مؤمنین حقیقی کسانی هستند که قرآن کریم را آن گونه که حق آن است، تلاوت کنند؛ حق قرآن هم تنها در صوت و لحن و رعایت نکات تجویدی خلاصه نمی‌شود.
من در جلسات گوناگونی در داخل و خارج کشور برنامه قرآنی داشتم. برایم خیلی سخت و ناراحت‌کننده بود که تنها به قرائت چند آیه از قرآن بسنده کنم، در حالی که می‌دانستم شاید مخاطب از مفهوم آیاتی که تلاوت می‌کنم، اطلاع درست و کاملی نداشته باشد. قرائت تنها در چنین جلساتی مانند این است که ما در برابر یک مقاله انگلیسی‌زبان قرار بگیریم و تنها بتوانیم آن را از رو بخوانیم، بدون اینکه از مفهوم آن اطلاعی داشته باشیم. طبیعی است در این شرایط، بعد از چند بار خواندن مطلب، خسته‌کننده می‌شود. البته قرآن این گونه نیست و مطالب و رازهای بسیاری برای گفتن دارد. پس حیف دانستم که تنها بر قرائت قرآن اکتفا کنم، عمرم را فقط برای قرائت قرآن بگذارم و فقط آیات را حفظ کنم، اما اصلاً بر معنی و مفهوم آیات تمرکز نکنم.
همچنین در بخش‌های دیگری از این گفت‌وگو و به نقل از فروغی آمده است اگر عنایت‌های مقام معظم رهبری نبود وضع قرآنی کشور الآن به این اندازه موفقیت‌آمیز نبود. بنده با اعتقاد می‌گویم که رهنمودهای ایشان چه دستگیری‌هایی از افراد مختلف در زمینه فعالیت‌های قرآنی داشته و دارد. اما به نظر می‌رسد تا زمانی که یک کار منظم و دقیق در زمینه فعالیت‌های قرآنی نداشته باشیم، هیچ اتفاقی برجسته‌ای در زمینه نشر فرهنگ قرآنی نمی‌افتد. برای رسیدن به این هدف نیاز به برنامه‌های دقیق و سنجیده است، ضمن اینکه مسئولان باید دغدغه تغذیه دینی و قرآنی جوان‌ها را داشته باشند.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز سه خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن با صدای شهریار پرهیزکار منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «ضرورت مبارزه و نابود‌کردن رهبران کفر/ سوگند پیمان‏‌شکنان، بى‏‌اعتبار است» و «برگزاری مسابقات سراسری قرآن در قالب برنامه تلویزیونی/ مرحله نهایی در اراک» است.
در بخش‌هایی از خبر اخیر که مربوط به صحبت‌های حجت الاسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در نشست ستاد حفظ قرآن سازمان اوقاف درباره برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم در سال جاری است می‌خوانیم ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه براساس پیشنهادهایی که سال‌های گذشته درخصوص اصلاح روند مسابقات و تغییرات در برگزاری مسابقات ارائه شد، مطالعاتی را در دستور کار قرار دادند و جلسات کارشناسی مختلفی برگزار شد که این مطالعات و جلسات منتهی به طراحی روش جدیدی برای برگزاری مسابقات قرآنی در مرحله کشوری شد.
شیوه جدید مسابقات امسال فقط در بخش مردان اجرایی می‌شود و خواهران طبق شیوه قبلی مسابقه خواهند داد. در روش جدید افرادی که در مرحله مقدماتی شرکت می‌کنند طبق قرعه‌کشی که انجام می‌گیرد فراخوان می‌شوند و در برنامه‌ای که ضبط می‌شود و با آیین‌نامه جدید داوری خواهد شد، شرکت می‌کنند.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار دو خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «متولی اصلی امور قرآنی مشخص نیست» و «همایش علمی آیت‌الله سبحانی در تبریز برگزار می‌شود» هستند. در بخش‌هایی از خبر نخست که اشاره به صحبت‌های حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در دومین جلسه شورای هماهنگی توسعه فعالیت‌های قرآنی استان می‌خوانیم مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر تأکیدات فراوانی بر لزوم تربیت حافظان قرآنی داشته‌اند و فرمودند که باید ۱۰ میلیون حافظ قرآنی در کشور داشته باشیم.
مسئولان فرهنگی استان باید برنامه‌ریزی کرده و تعیین کنند که سهم استان آذربایجان‌شرقی از این ۱۰ میلیون حافظ چقدر است و سپس در خصوص تربیت آن تعداد حافظ در مدت زمانی مشخص برنامه‌ریزی کنند. یکی از وظایف مهم این شورا نظارت و سیاستگذاری فعالیت‌های قرآنی است و برای ترویج این فرهنگ متعالی الهی در جامعه همه افراد جامعه باید مشارکت کنند.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز سه خبر را منتشر کرده است که تیتر آنها عبارت از «نگاه عادلانه نظام اسلامی به آموزش کودکان خارجی» و «از بقیع تا قدس؛ نقش آل سعود در تخریب آثار اسلامی» هستند.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار سه خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «آثار زیاد غذا خوردن درکلام حضرت علی(ع)»، «فلسفه عدم وجود زنان در میان پیامبران الهی» و «زندگی نامه شهيد محمدحسن بهرامی» هستند.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار چهار خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «اولین جلسه مشترک ستاد طرح ملی حفظ در سال ۹۷ برگزار می‌شود»، «داوری اولین مرحله از هفتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان»، «بارگذاری برنامه هایی با محوریت قرآنی در سایت شبکه قرآن» و «آغاز دوره های آموزشی فرهنگسرای قرآن» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «داوری اولین مرحله از هفتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان» آمده است داوری اولیه هفتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم در شورای عالی قرآن انجام شد. با پایان یافتن مهلت ثبت نام و ارسال تلاوت‌ها از سوی متقاضیان برای شرکت در هفتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم، داوری اولیه این دوره از ۳۰ خردادماه آغاز و تا جمعه، ۱ تیرماه ادامه داشت. طی انجام مراحل داوری ابتدایی این طرح با حضور اساتید و داوران قرآنی، نمرات هر یک از شرکت‌کنندگان تعیین و کارنامه آنها تیرماه از طریق سایت شورای عالی قرآن منتشر خواهد شد.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار یک خبر پرداخته که تیتر آن عبارت از « پیام تسلیت رهبری درپی درگذشت سید علی‌اکبر حسینی» است.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز تا ساعت ۱۴ امروز خبری را روی خروجی خود نبرده است.
انتهای پیام

captcha