گزارش ایکنا از آیین رونمایی طرح ملی حفظ قرآن کریم بشارت 1452
کد خبر: 3725421
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۲

گزارش ایکنا از آیین رونمایی طرح ملی حفظ قرآن کریم بشارت 1452

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ آیین رونمایی طرح ملی حفظ قرآن کریم بشارت 1452 امروز، چهارم تیرماه با حضور بیش از 10 مسئول قرآنی کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم رونمایی و آغاز طرح ملی حفظ قرآن کریم بشارت 1452 عصر امروز، چهارم تیرماه با حضور مسئولان و مدیران دستگاه‌های قرآنی کشور برگزار شد.
این برنامه که به صورت زنده از رادیو قرآن پخش می‌شد، همراه با اجرای مهدی صفری، مجری شبکه قرآن و معارف سیما بود. در ادامه نیز محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی کشورمان آیاتی را تلاوت کرد.
سپس از پوستر طرح ملی حفظ قرآن کریم بشارت 1452 با حضور مسئولان رونمایی به عمل آمد و در ادامه نیز حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: این طرح در سال 1397، سی ‌و هفت سوره جزء سی‌ام قرآن را مورد نظر خود قرار داده است و در سه گام تلاش می‌کند از آخر جزء سی‌ام به سمت آغاز این جزء حرکت کند و در گام نخست که در تابستان امسال است از سوره ناس تا زلزال را خواهیم داشت و در گام دوم که پاییز امسال است از سوره مبارکه طارق تا بینه و در زمستان 97 نیز سوره نبأ تا بروج را خواهیم داشت.

گزارش ایکنا از آیین رونمایی طرح ملی حفظ قرآن کریم بشارت 1452
وی با تأکید بر اینکه در طول برپایی این طرح ملی سه مرحله آزمون خواهیم داشت، بیان کرد: نهایتا آزمون نهایی در هفته اسفندماه 97 برپا می‌شود. پیش‌بینی ما حداقل مشارکت 5 میلیون نفر در طرح ملی حفظ است که فکر می‌کنم این رقم را با تبلیغات شایسته و گسترده و اهتمام دستگاه‌ها و آحاد جامعه به دو برابر نیز افزایش دهیم.
محمدی با تأکید بر اینکه برای اجرای هرچه بهتر این طرح نهایت ظرفیت را برای تشویق مردم به خرج می‌دهیم، اظهار کرد: لذا برنامه‌های متنوع رسانه‌ای برای اقبال و استقبال مردم از قرآن کریم تولید شده است که پخش خواهد شد. البته شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن دو راهبر اصلی رسانه در اجرای این طرح خواهند بود.
سپس مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: با هماهنگی و تعامل خوب بین دستگاه‌های مختلف برقرار شده است یک بار دیگر شاهد طرح قرآنی در سطح ملی با عنوان 1452 هستیم.
وی ادامه داد: این طرح با محوریت حفظ جزء سی‌‌ام قرآن کریم طراحی شده است. محور این طرح سال‌هاست که با رسانه ملی یعنی هم شبکه قرآن و معارف سیما و هم رادیو قرآن است و دیگر دستگاه‌ها بنا بر امکانات وسیعی که دارند در اجرای این طرح کمک می‌کنند.
قره‌شیخلو عنوان کرد: اما چون کار، کار رسانه‌ای است در سازمان دارالقرآن طی سال‌های گذشته تلاشمان بر این بوده که فضایی را برای استفاده افرادی که دوست دارند در این طرح شرکت کنند در رابطه با جلسات آموزش حضوری و رفع اشکال و استفاده از راهنمایی اساتیدی که در حوزه حفظ کار کرده‌اند، شرایطی را فراهم کنیم.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم بیان کرد: امسال نیز عدد 200 هزار نفری برای این طرح از سوی سازمان دارالقرآن در نظر گرفته‌ شده است که البته اصل اجرای این تعداد بسته به تأمین اعتبار لازم دارد. این تعداد را در نظر داریم از سوی مؤسسات و خانه‌های قرآن سراسر کشور اجرایی کنیم و بنابر این است که فضایی برای حضور اساتید و مربیانی که در حوزه حفظ قرآن صاحب تجربه هستند، فراهم شود و هزینه‌هایی دارد که حداقل آن از سوی سازمان به مؤسسات و خانه‌های قرآن پرداخت می‌شود.

در ادامه نیز حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به سخنرانی پرداخت و گفت: براساس راهبردهایی که در طرح ملی حفظ قرآن کریم مورد نظر قرار گرفت در مجموع 32 راهبرد، مسئولیت عملیات و اقدام در ذیل سه راهبرد چون تربیت معلم و مربی حفظ قرآن، استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه برای تربیت حافظان قرآن و همچنین توسعه موقوفات قرآنی به سازمان اوقاف و امور خیریه سپرده شد.
وی ادامه داد: در مجموع 16 دستگاه مأموریت‌های ویژه‌ای را برای تحقق طرح ملی حفظ قرآن برعهده دارد و 192 اقدام در ذیل این سند پیش‌بینی شده است و در نشستی که ستاد راهبری حفظ قرآن روز گذشته، سوم تیرماه در شورای توسعه داشت قرار شد در نشست امروز هر دستگاه قرآنی اقداماتی که در ذیل این راهبردها برای تحقق طرح ملی حفظ قرآن در سال 97 داریم، اعلام کنیم و وظایف و رسالت‌ها به صورت خلاصه بیان شود.
حسینی بیان کرد: پس از فرمان مقام معظم رهبری در سال 90 مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن سازمان اوقاف در کنار دیگر دستگاه‌های قرآنی فعالیتش را آغاز کرد و با توجه به اهتمام ویژه‌ای که امسال شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری داشت، سازمان اوقاف طرح حفظ قرآن را به عنوان نخستین اولویت خود در میان برنامه‌های سال 97 اعلام کرد.
وی ادامه داد: قرار شد کار ویژه همه دستگاه‌ها و همچنین سازمان اوقاف طرح حفظ جزء سی‌ام قرآن با ترجمه و تفسیر در کنار دیگر برنامه‌های قرآنی چون مراکز حفظ شبانه‌روزی، مراکز تربیت مربی و مراکز قرآنی بقاع متبرکه و ... باشد. امیدواریم به نوبه خود در مجموعه اوقاف در کنار سایر دستگاه بتوانیم اقدام مؤثر برای اجرای این طرح ملی داشته باشیم.
حجت الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور از دیگر سخنران این مراسم بود، وی با اشاره به اینکه طرح ملی بشارت 1452، طرح ارزشمندی است، اظهار کرد: بیش از 11 سال از عمر این طرح می‌گذرد و این ستاد از 1441 همراه این طرح قرآنی بوده است. همین هدف‌گذاری زیبایی که توسط مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن برای این طرح ترسیم شده است، زیباست، البته باید گفت مراد از حافظ، حافظ کل نیست، بلکه حافظ اجزاء ممکن است، باشد.
وی ادامه داد: ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور نیز با توجه به اینکه 24 هزار کانون در کل کشور داریم و در طرح «سجای بچه‌های مسجد» تاکنون 24 هزار و 504 کانون ثبت شده‌اند و در میان کانون‌ها دو هزار کانون این طرح را اجرا می‌کنند.
ارزانی اظهار کرد: برآورد ما این است که حدود 30 هزار نفر در این طرح مشارکت داشته باشند که هر کدام از این افراد با کد ملی ثبت می‌شود تا حافظ یک جزء از قرآن شوند که در کنار حفظ قرآن، تدبر در مفاهیم و ترجه قرآن داریم.
وی ادامه داد: هنگامی که فرزندان ما قرآنی شود و جامعه همراه با قرآن شود، یکی از راه‌های ایجابی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی طبیعتاً قرآن و انس با اهل‌بیت(ع) است که این طرح برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در ایران اسلامی کمک می‌کند.
سپس احمد ابوالقاسمی، مدیر رادیو قرآن به بیان نکاتی پرداخت و اظهار کرد: رادیو قرآن به عنوان بازوهای مهم اجرایی این طرح در خدمت این طرح است.
وی ادامه داد: روزانه از ساعت 17 تا 18 از شنبه تا چهارشنبه آنتن خود را به برپایی این طرح با چهار آیتم آموزش حفظ قرآن، ترجمه آیات آموزش داده شده، استفاده از قصه‌های قرآنی و همچنین پخش نمایش‌های مرتبط با آن آیات و اجرا اختصاص خواهد داد.

گزارش ایکنا از آیین رونمایی طرح ملی حفظ قرآن کریم بشارت 1452
ابوالقاسمی بیان کرد: همچنین روزهای پنج‌شنبه از ساعت 18 تا 19:30 با همکاری اداره‌کل اوقاف استان تهران این طرح به صورت زنده از بقاع متبرکه و با حضور مردمی که در آن محل هستند، اجرا می‌شود.
وی با اشاره به همراهی دیگر شبکه‌های صدا در اجرای این طرح، ادامه داد: امید است بتوانیم در اجرای این طرح به صورت موفق عمل کنیم.
بنابر گزارش ایکنا، مرتضی خدمتکار به نمایندگی از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سخنران دیگر این نشست بود. وی گفت: خرسندیم که پس از ماه‌ها تلاش و پیگیری در ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، امروز شاهد آغاز کار بزرگ دستگاه‌های دولتی، عمومی و مردمی در کنار هم هستیم.
وی ادامه داد: به وجود آمدن اراده و عزم جمعی میان دستگاه‌های قرآنی، موفقیت ارزشمندی است که باید قدردان آن باشیم. قطعاً در معاونت قرآن و عترت ارشاد هماهنگ با سایر نهادهای قرآنی و با همکاری تام و تمام با ستاد راهبری حفظ قرآن کریم، کار ویژه خود را در سال 1397 اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم بشارت 1452 قرار دادیم.
خدمتکار با اشاره به اینکه برای اجرای بهتر این طرح از ظرفیت مؤسسات قرآنی به نحو احسن استفاده خواهیم کرد، گفت: در کنار اجرای این طرح برنامه‌های مختلفی را پیش‌بینی کردیم که امیدواریم براساس اسناد بالادستی و وظایفی که برای ما تکلیف شده است، آنها را محقق کنیم که در کنار این طرح بزرگ قرآنی، بسته خوب را برای حفظ قرآن ارائه کنیم.
وی بیان کرد: یکی از اقدامات اساسی و جدی در معاونت قرآن و عترت در کنار اجرای طرح بشارت 1452، طراحی سازوکارهای لازم جهت پیاده‌سازی و تحقق اقدامات ملی است که ستاد راهبری به عنوان تکلیف به ما ابلاغ کرده است و موظف به دنبال کردن آن هستیم یکی از این اقدامات ملی حمایت از تولید و توزیع محصولات و آثار ممتاز و فاخر فرهنگی، رسانه‌ای و آموزشی است.
خدمتکار عنوان کرد: به نظر می‌رسد که در این حوزه دچار خلأ و نقص هستیم و در نظر داریم که محصولات فاخر را ایده‌پردازی، حمایت و به صورت مناسبتی توزیع کنیم تا در بحث حفظ، آموزش و یادگیری قرآن برای گروه‌های سنی مختلف بتوان محصولات قرآنی خوبی را تولید کرد.
وی با اشاره به اینکه حمایت از بازی‌ها، اسباب‌بازی‌ها، انیمیشن‌های قرآنی از جمله برنامه‌های اصلی این معاونت است، بیان کرد: از دیگر اقدامات ملی که قطعا دنبال می‌کنیم و مقدمات آن نیز فراهم شده است و جزو وظایفی است که ستاد راهبری طرح ملی حفظ به ما ابلاغ کرده، توسعه آموزش حفظ قرآن در میان کارکنان دولت است.
خدمتکار عنوان کرد: با هماهنگی و همکاری که با سازمان امور اداری و استخدامی کشور صورت گرفته مجوزهای لازم صادر و هماهنگ با طرح ملی بشارت 1452، بحث حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم را برای کارکنان دولت آغاز می‌کنیم و مشوق‌های خوبی را برای تحقق این برنامه مهم و بزرگ پیش‌بینی می‌کنیم که جزئیات آن به زودی اعلام می‌شود.
وی با اشاره به آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم، ادامه داد: با هماهنگی در ستاد راهبری و شبکه قرآن و مدیران طرح 1452، هماهنگی سراسری با این طرح داشته باشیم که پایان بخش این طرح با آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن هماهنگی کامل داشته باشد تا بتوانیم مثل سال گذشته، در اسفندماه شاهد برپایی بزرگترین رویداد قرآنی برای حافظان علاقه‌مند در این طرح و در کنار دیگر حافظان در مؤسسات و بقاع متبرکه و ... باشیم.
خدمتکار گفت: دیگر برنامه توجه ویژه به موضوع حفظ قرآن در دیگر فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی است که در سال 97 پیش رو داریم، چون برپایی نمایشگاه‌های قرآن، جشنواره‌های قرآنی و هفته‌های قرآن و عترت که رویکرد اصلی ما در این طرح‌ها ترویج حفظ قرآن در قالب‌های مختلف با استفاده از قالب‌های هنری است تا بتوانیم بحث حفظ قرآن را نه فقط در افرادی که با قرآن انس دارند، بلکه در سایر گروه‌های مردم نیز زمینه تشویق آنها به حفظ قرآن را فراهم کنیم.
در ادامه محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما گفت: طی تأمین اعتبار به عمل آمده جوایز برگزیدگان باقی مانده سه دوره گذشته این طرح یعنی از طرح 1449 تا 1451 به آنها طی روزهای آینده اهدا می‌شود و امیدواریم تا چند هفته آینده تمامی برگزیدگان دوره‌های گذشته جوایز خود را دریافت کنند.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به جوایز ارزنده این طرح ملی برای تشویق و ترغیب خانواده‌ها و جوانان برای حضور در این پویش بزرگ، تصریح کرد: سال 97، به نوعی تبلور اوج همکاری‌ها و تعاملات مؤسسات بین تمام نهادهای فرهنگی و قرآنی به ویژه اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی است و برگزاری موفق و با تلاش همه جانبه همکاران می‌تواند تبلور این نکته باشد که بلوغ و به اوج رسیدگی این تعاملات مختلف فرهنگی و قرآنی برای اقدام مشترک در سال 97 که همان کمک به حفظ جزء سی‌ام قرآن خواهند داشت.
وی ادامه داد: این مربوط به افرادی می‌شود که حافظ جزء سی‌ام قرآن باشند اما گروندگان به این طرح بزرگ و بهره‌مندی از بخشی از آموزه‌های جزء سی‌ام قرآن قاعدتا عددی بیش از 5، 10 و 20 میلیون خواهد بود و امیدواریم با تلاشی که در دستگاه‌های مختلف می‌شود، بتوانیم به گروندگان به این طرح بزرگ به نسبت شرکت‌کنندگان در طرح‌های قبلی بفزاییم.
محمدزاده بیان کرد: بیش از 9 شبکه تلویزیونی دیگر علاوه بر شبکه قرآن و معارف سیما در این طرح حضور دارند و بالغ بر هفت ساعت برنامه تلویزیونی در رابطه با این طرح برنامه‌سازی و پخش خواهند داشت و زمان برپایی و اجرای این طرح از لحاظ رسانه‌ای ابتدای هفته آینده، 9 تیرماه خواهد بود.
سپس حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور به بیان نکاتی پرداخت و گفت: وحدت و همکاری و انسجام خوبی بین دستگاه‌های قرآنی کشور برای اجرای این طرح به وجود آمده است.
وی ادامه داد: اتحادیه تشکل‌ها به عنوان نماینده مؤسسات تعاملاتی در خصوص اجرای این طرح براساس ظرفیت‌های مردمی، تبلیغات و برپایی آزمون‌ها خواهد داشت. اما باید گفت نخستین سالی است که در استان‌ها با توجه به ادغام اتحادیه‌ها شاهد برپایی این طرح هستیم.
بنابر گزارش ایکنا، سرهنگ دوم مهدی میدانی، مدیر قرآن و عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش با اشاره به همراهی نیروهای مسلح در کنار دیگر دستگاه‌های قرآنی در اجرای طرح بشارت 1452، گفت: این طرح طی مراحل سه گانه که تببین شد، اجرا و رصد می‌‌شود.
وی ادامه داد: نیروهای مسلح در راستای جامه عمل پوشاندن به سهم خود از فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، طرح‌های خوبی را اجرا و چشم‌اندازی را ترسیم کرده است که از جمله آن طرح الحافظون و راه‌اندازی دارالتحفیظ‌ها و دیگر برنامه‌ها است. همچنین دیگر نیروهای مسلح چون نیروی انتظامی و همچنین وزارت دفاع با برنامه‌های حفظ و دارا بودن مدارس قرآن در سراسر کشور روند صعودی را در خصوص تعداد حافظان قرآنشان شاهد هستند.
سخنران پایان این مراسم حجت‌الاسلام رجبی به نمایندگی از سوی حوزه‌های علمیه برادران و بانوان بود. وی گفت: فعالیت‌های قرآنی متعددی از سوی حوزه در کنار طرح ملی بشارت 52 انجام می‌شود، امسال نیز دو طرح با دو گروه مخاطب مجزا یکی با عنوان نهصت قرآنی ویژه دانش‌آموختگان قرآنی برای فارغ‌التحصیلان حوزه علمیه در جلسات خانگی، بقاع متبرکه و ... و همچنین طرح نور هدایت با هدف جزء سی‌ام قرآن که با جامعه هدف طلاب و در حال تحصیل برگزار می‌شود.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببیند.
انتهای پیام

captcha