خوشنویسی قرآنی ایران در یونان کتاب شد
کد خبر: 3725518
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲

خوشنویسی قرآنی ایران در یونان کتاب شد

گروه بین‌الملل ـ کتابی با موضوع خوشنویسی قرآنی ایران به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در یونان چاپ و منتشر شد.

خوشنویسی قرآنی ایران در یونان کتاب شدبه گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در یونان؛ به همت رایزنی فرهنگی سفارت ایران در آتن و با همکاری موزه بناکی آتن، کاتالوگی(کتاب) با عنوان «خوشنویسی اسلامی: هنر خوشنویسی ایرانی» پس از دریافت شابک، در چارچوب نمایشگاه خطاطی قرآنی - ایرانی که در این موزه برگزار شده بود، رونمایی شد.

این کتاب 43 صفحه‌ای، توضیحات مختصر و دقیقی در خصوص خطاطی اسلامی- ایران داده که با توضیحات «علی محمد حلمی»، رایزن فرهنگی ایران در خصوص روند پیدایش خطاطی ایرانی به ویژه خط نستعلیق تکمیل می‌شود.

همچنین بیوگرافی کوتاهی از «مجتبی سبزه»، هنرمند مشهور کشورمان و «فاطمه کیکاووسی» که آثارشان در این موزه بناکی به نمایش در آمده بود به همراه تعدادی از آثار و توضیحات آنها در این کتاب درج شده است. تعدادی از اشیای ایرانی موجود در موزه بناکی که مربوط به دوران پس از اسلام هستند،  به مراه توضیحات آنها از جمله مواردی است که در کتاب آمده و این کتاب در دویست نسخه چاپ و در دسترس بازدیدکنندگان موزه قرار گرفت.

بخشی از مقدمه رایزن فرهنگی ایران در آتن در این کتاب بدین شرح است:

هنر به عنوان یک جریان زنده، پویا و ماندگار روایتگر راستینی بوده است از تلاش آگاهانه انسان‌های فرهیخته‌ای که با ذوق و نبوغ و سیر و سلوک به کشف و شهود دنیای درون خود و هستی پرداخته‌اند. خلاقیت‌های هنری جلوه‌ای از عالم معنا و قدرت خداوند هستی‌بخش است که خالق همه زیبایی‌ها است. هنر خوشنویسی با برخورداری از عالم معنا و سرچشمه معارف الهی قرآن مجید و نیز کلام معصومین(ع) سیراب گشته است.

هنر خوشنویسی با پیشینه‌ای بسیار درخشان و هزاران سال تاریخ مکتوب در عرصه‌های مختلف در ثبت و ضبط اندیشه بزرگان حضور شایسته و چشمگیری داشته است.

رشد و شکوفایی هنر خوشنویسی در هر دوره‌ای به ضرورت کاربردهای روز، قدمی تازه و تحولی نو به وجود آورده است. تا قرن پنجم هجری قمری – خط کوفی خط تحریر کتاب آسمانی بود و از قرن 5 تا دهم خطوط دیگری مانند نسخ و ثلث، رقاع، نستعلیق و ... به دست هنرمندان بزرگ ابداع شد. هنر خوشنویسی را به واسطه سیراب شدن از کلام وحی و جوهر حکمت و معرفت هنر قدسی هم می‌نامند و بسیار گرامی داشته می‌شود.

هنر خوشنویسی اساتید بزرگ که ایرانیان سهم مهمی در رشد و ترویج آن داشته و دارند در جهان شناخته شده است و در موزه‌های معتبر و مشهور غرب و شرق و آمریکا در معرض دید هنردوستان جهان قرار دارد.  پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سه گذشته هنر خوشنویسی با برخورداری از حمایت‌های فراوان مسئولان محترم هم در سطح جهانی و هم در داخل کشور عزیزمان به اوج بالندگی چشمگیری رسیده است.

گفتنی است، نمایشگاه قرآن، خوشنویسی و تذهیب ایران از نیمه اردیبهشت امسال در موزه بناکی یونان آغاز شد و تا تیرماه ادامه داشت، ۳۸ اثر نفیس از خوشنویسی قرآنی و اشعار فارسی مجتبی سبزه، از خوشنویسان ایرانی و نیز آثار تذهیب و مینیاتور فاطمه کیکاووسی در این نمایشگاه به نمایش درآمد.

خوشنویسی قرآنی ایران در یونان کتاب شدانتهای پیام

captcha