تشریح جزئیات مرحله استانی بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 3725886
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶
حجت‌الاسلام مقنی بیان کرد:

تشریح جزئیات مرحله استانی بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن

گروه مسابقات ــ معاون مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه جزئیات مرحله استانی بخش معارفی چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که روز 21 تیرماه برگزار می‌شود، تشریح کرد.

تشریح جزئیات مرحله استانی بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین علی مقنی، معاون مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با ایکنا در مورد آخرین جزئیات مرحله استانی بخش معارفی چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، گفت: این مرحله روز پنج‌شنبه، 21 تیرماه ساعت 10 صبح به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه این آزمون به صورت کتبی و حضوری خواهد بود، افزود: مجموعاً 6500 نفر از شهرستان‌های سراسر کشور به مرحله استانی راه پیدا کرده‌اند و در زمان اعلام شده به صورت متمرکز در استان‌های مختلف برگزار می‌شود. در این مرحله 31 مرکز استان برای برگزاری آزمون انتخاب شده است.
مقنی با بیان اینکه در این آزمون افرادی که نمره‌ای بالاتر از 60 به دست آورده بودند به مرحله استانی راه یافته‌اند، اظهار کرد: برای اینکه حضور در مرحله استانی تسهیل شود، فضایی باز شد تا افراد بیشتری بتوانند حضور یابند. با توجه به اینکه برخی استان‌ها و شهرستان‌ها تعداد افراد بیشتری حضور دارند، ممکن است در یک استان برای تسهیل مقدمات، تعداد مراکز بیشتری آزمون را برگزار کنند.
معاون مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین بیان کرد: به عنوان مثال در شهرستان کاشان بیش از 280 نفر در مرحله استانی حضور دارند و لذا لازم است تا در این شهرستان یک مرکز آزمون وجود داشته باشد. در استان‌هایی که به لحاظ جغرافیایی گسترده‌تر هستند و فاصله شهرها زیاد است نیز تعداد مراکز برگزاری آزمون محدود به مرکز استان نشده است و مراکز آزمون منطقه‌ای می‌شود.
وی در ادامه در مورد زمان اعلام نتایج بخش معارفی بیان کرد: رقابت‌ها در بخش معارفی بسیار نزدیک به هم است و لذا تلاش خواهیم کرد تا طی یک هفته بعد از برگزاری آزمون، نتایج را اعلام کنیم. همچنین تعداد افرادی که در هر رشته به مرحله کشوری می‌رسند، همانند سال گذشته خواهد بود و هر استان براساس سهمیه‌ای که دارد، افراد برگزیده را به مرحله کشوری معرفی می‌کند.
مقنی عنوان کرد: سال گذشته در تفسیر 34 نفر و در حفظ موضوعی و حفظ حدیث 31 نفر در مرحله کشوری حضور داشتند. امسال نیز آمار تغییری نخواهد کرد و معمولاً در این مرحله نفرات اول هر رشته به مرحله کشوری می‌رسند.
معاون مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین در مورد تعداد سوالات در هر رشته و نحوه پاسخگویی به این سوالات نیز گفت: این موضوع براساس دستورالعمل مشخص شده است. هر کدام از رشته‌ها دارای 40 سوال چهارگزینه‌ای است، علاوه بر آن پنج سوال تشریحی نیز در هر رشته در نظر گرفته شده است.
وی افزود: سوالات تشریحی که پاسخگویی به آنها الزامی است در صورتی تصحیح خواهد شد که امتیازها برابر باشد، زمانی که امتیاز دو نفر برابر باشد، رتبه‌بندی آنها بر اساس پاسخ‌هایی که به سوالات تشریحی داده‌اند، مشخص خواهد شد.
یادآور می‌شود این آزمون دارای نمره منفی بوده و هر سه پاسخ غلط یک نمره منفی خواهد داشت. براساس آنچه که در دستورالعمل اجرایی این بخش از مسابقات سراسری قرآن کریم آمده است، محتوای مرحله استانی در رشته تفسیر قرآن کریم شامل تفسیر سوره‌های مبارکه حجر و نحل براساس تفسیر نمونه خواهد بود.
همچنین محتوای آزمون در رشته حفظ و معارف موضوعی قرآن کریم شامل حفظ و معارف 80 موضوع اول براساس کتاب «با قرآن خوشبخت شوید» است. در رشته حفظ و معارف احادیث نیز حفظ 80 حکمت اول و معارف 110 حکمت نهج‌البلاغه براساس کتاب «زمزم حکمت؛ ترجمه و شرح 110 حکمت نهج‌البلاغه» به عنوان محتوای مورد آزمون معرفی شده است.
راه‌یافتگان از این مرحله به مرحله کشوری باید حداقل 80 نمره از 100 نمره را به دست بیاورند. میزان سهمیه هر استان نیز براساس تعداد کل شرکت‌کنندگان استان در رشته معارف و معدل سال قبل اعلام شده است.

برای دانلود منابع رشته حفظ و معارف موضوعی قرآن کریم اینجا کلیک کنید!

برای دانلود منابع رشته تفسیر قرآن کریم اینجا کلیک کنید!

برای دانلود منابع رشته حفظ و معارف احادیث اینجا کلیک کنید!

انتهای پیام

captcha