ضرورت استقلال مرکز پژوهش‌ها از جریان فکری حاکم بر مجلس در ارائه راهکارهای برون رفت از مشکلات
کد خبر: 3725896
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
بیژن نوباوه عنوان کرد:

ضرورت استقلال مرکز پژوهش‌ها از جریان فکری حاکم بر مجلس در ارائه راهکارهای برون رفت از مشکلات

گروه سیاسی ــ نماینده سابق مجلس در رابطه تأثیرگذاری مطالعات علمی مرکز پژوش‌های مجلس در رفع مشکلات کشور گفت: حاکمیت داخل مجلس و رئیس مرکز پژوهش‌ها مستقیماً بر کیفیت بررسی‌های علمی‌ انجام شده توسط این مرکز تأثیرگذار است لذا اگر مجلس می‌خواهد نگاه کلان به مسائل داشته باشد، اختیارات و استقلال بیشتر مرکز پژوهش‌ها امری ضروری است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در انجام مطالعات علمی استقلال بیشتری داشته باشد

به گزارش ایکنا؛ یکی از محورهای سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار چهارشنبه هفته گذشته ایشان با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تأکید بر رعایت کامل جنبه‌های کارشناسی با استفاده از توانمندی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس و نیز آراء و دیدگاه‌های نخبگان خارج از مجلس بوده است.

«بیژن نوباوه»، نماینده و عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهمیت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در رفع مشکلات امروز کشور و تأثیرگذاری بر اتخاذ صحیح تصمیم‌ها گفت: مرکز پژو‌هش‌های مجلس یک رکن مهم در ارائه نظریات کارشناسی و علمی به نمایندگان مجلس به حساب می‌آید که رهبر معظم انقلاب بر اهمیت مرکز آگاهی دارند و لذا به نمایندگان اهمیت این مرکز را گوشزد کردند.

وی در ادامه در رابطه با عوامل تأثیرگذار بر کیفیت و تحقیقات علمی این مرکز تصریح کرد: اما در بررسی‌های علمی‌ای که در این مرکز انجام می‌گیرند باید عنوان کنم که این مرکز مستقیماً از حاکمیت داخل مجلس و رئیس مرکز پژوهش‌ها تأثیرپذیر است در واقع این موضوع به‌نوعی بر کیفیت تحقیقات و مطالعاتی که صورت می‌گیرد تأثیر هم گذاشته و خود ما هم این‌را در مجلس دیده‌ و درا ین خصوص تذکر هم داده‌ایم.

وی افزود: اگر مجلس می‌خواهد نگاه کلان به مسائل داشته باشد باید مرکز پژوهش‌ها یک مقدار اختیارات و نحوه عملکردش با این چیزی که امروز شاهد هستیم، متفاوت باشد.

نوباوه با تأکید بر این مطلب که رئیس مرکز پژوهش‌ها را رئیس مجلس انتخاب می‌کند، اظهار کرد: اگر رئیس مجلس دارای یک سری تفکرات ویژه باشد، اکثر اطلاعاتی که به وسیله این مرکز منتشر می‌شود و نوع مطالعاتی که صورت می‌پذیرد قطعاً به گونه‌ای خاصی شکل خواهد گرفت و مجموع خروجی این مرکز بر اساس تفکرات مختص یک گروه استوار خواهد بود.

این عضو سابق کمیسیون فرهنگی گفت: فعالیت‌هایی که این مرکز در ارتباط با طرح‌ها و لوایح انجام می‌دهد، خوب و قابل قبول است اما تحقیقات مستقلش در خصوص برخی از مسائل به نظر نمی‌رسد جامع و شامل همه تفکرات گروه‌ها باشد.

وی در رابطه با فعالیت کارشناسان خارج از مرکز در این نهاد افزود: قطعاً کارشناسان خارج از مرکز هم در این نهاد فعالیت می‌کنند اما فکر حاکم در این مسئله مهم است و اگر از خارج مرکز کارشناسی هم به این سیستم معرفی شود قطعاً شخصی است که هم‌فکر با رئیس مرکز و یا رئیس مجلس است و اظهار نظرات او هم منطبق با جریان حاکم در این مرکز خواهد بود. لذا رئیس مرکز می‌تواند بر نوع تحقیقات و مطالعاتی که صورت می‌گیرد، تأثیرگذار باشد.

نوباوه تأکید کرد: البته کار مرکز پژوهش‌ها بسیار کار مؤثری است و از آن‌جا که کار مرکز تخصصی است و بسیاری از نمایندگان بر خیلی از این مسائل تخصصی اشراف ندارند لذا در این باره نیاز است تا نتایج تحقیقات و برخی لوایح در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار گیرد تا خروجی آن راهگشا باشد.

وی در پایان افزود: اما اطلاعات مرکز در خصوص برخی مسائل حساس مثل برجام و یا FATF به نظر من جامع نمی‌باشد؛ زیرا تفکرات، سمت و سو و سبک خاص حاکم در مجلس و مرکز بر آن اثر گذاشته است.

انتهای پیام

captcha