اختلاف فقها در اول ماه، خلاف قرآن و واقعیت است/ تاکید بر استفاده از قرآن در فقه
کد خبر: 3726180
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱
آیت‌الله العظمی نوری همدانی:

اختلاف فقها در اول ماه، خلاف قرآن و واقعیت است/ تاکید بر استفاده از قرآن در فقه

گروه حوزه‌های علمیه ــ مرجع تقلید شیعه با اشاره به اختلافات فقها در تعیین اول ماه به خصوص در ماه رمضان تاکید کرد: این اختلافات ناشی از بی‌توجهی به قرآن در فقه و بر خلاف واقعیات طبیعی است که مشکلاتی را هم برای مردم ایجاد می‌کند.

اختلاف فقها در اول ماه، خلاف قرآن و واقعیت است/ تاکید بر استفاده از قرآن در فقه

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی شب گذشته، هفتم خردادماه در مراسم اختتامیه طرح اعزام استادان تفسیر در ماه رمضان به سراسر کشور در دارالقرآن علامه طباطبایی (ره) گفت: باید به علمایی که در تفسیر قرآن قدم برمی‌دارند و کار می‌کنند تبریک بگوئیم؛ زیرا بر اساس حدیث نبوی نعمت قرائت و انس با قرآن بهترین نعمت است و اگر کسی این نعمت را کوچک بشمارد قرآن را کوچک شمرده است.

وی افزود: توجه به قرآن در حوزه‌های علمیه بسیار بسیار لازم است و استادان باید در هفته یک جلسه تفسیر بگویند و جایگاه تفسیر هم ارتقا یابد.

آیت‌الله نوری همدانی بیان کرد: علما از جمله مرحوم آخوند در همدان در مقدمه درس خود تفسیر قرآن بیان می‌کرد و یک درس نبود که در آن تفسیر نباشد همچنین در احوال میرزای شیرازی آمده که قبل از درس، نهج‌البلاغه می‌گفته است.

وی بیان کرد: ما پناهگاهی بالاتر از قرآن و اهل بیت (ع) نداریم؛ در روایات بیان شده وقتی فتنه‌ها مانند قطعات تاریک شب به شما هجوم آورد به قرآن پناه ببرید، زیرا این قرآن شافع مشفع و فرقان است.

نوری همدانی تصریح کرد: فتنه همیشه میان حق و باطل اختلاط ایجاد می‌کند و در هر زمانی وجود دارد و راهی هم جز پناه بردن به قرآن نیست.

این مرجع تقلید تاکید کرد: باید در صداوسیما هفته‌ای چند جلسه تفسیر قرآن در وقت‌های خوب بیان شود، اما متاسفانه می‌بینیم تفسیر فردی مانند جوادی آملی در ساعات نیمه شب پخش می‌شود.

این مرجع تقلید بیان کرد: گاهی مردم نگاه صرف تقدسی صرف به قرآن دارند در حالی که باید قرآن را وارد صحنه‌های عملی زندگی مردم کنیم.

این استاد حوزه با بیان اینکه در فقه ما از قرآن بهره چندانی جز برای تقدس و تبرک نشده است، گفت: قرآن آیات فقیه فراوانی دارد که باید برای مردم بازگو و کاربردی شود.

وی با اشاره به آیه نفی سبیل تصریح کرد: باید تمامی انواع سلطه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... در حوزه بر اساس آیات قرآن تفسیر شود، اما متاسفانه فقهای ما در استنباطات و تحقیقات توجه کمی دارند.

نوری همدانی بیان کرد: مثلا جواهر در کتاب صوم از اول تا آخر یک آیه ذکر نکرده است همچنین در وسائل‌الشیعه در کتاب صوم هیچ آیه قرآن نیست در حالی که روایات زیاد است.

این مرجع تقلید بیان کرد: در ۲۶ آیه، قرآن کریم به مسئله ماه اشاره کرده است؛ ماه یک موجود متحرکی است که مبدا و مقصد آن معلوم است و ما یک بدر بیشتر نداریم، ولی اول ماه و شب‌های قدر اختلافی داریم که معلوم می‌شود استنباطات فقهی خلاف واقعیت و قرآن است که گاهی حتی متاسفانه در یک شهر می‌بینیم که نمونه آن در قم هم رخ داده است و در سال جاری با اینکه جمعه، عید فطر اعلام شده بود برخی شنبه را عید می‌دانستند.

آیت‌الله نوری همدانی تصریح کرد: این نوع اختلافات را باید از روی قرآن حل کنیم؛ قرآن فرموده که تعداد ماه‌ها در سال ۱۲ عدد بیشتر نیست و ملاک هم ماه قمری است؛ سپس قرآن به جریان ماه و خورشید اشاره دارد و به حرکت دائمی آن و شروع و مقصد آن پرداخته است؛ بنابراین چند اول ماه، خلاف واقعیت و قرآن کریم است.

این مرجع تقلید بیان کرد: در همه دنیا در یکجا اگر ماه دیده شد برای کل مردم زمین اول ماه است، زیرا ماه موجود مشخص تکوینی است.

وی تصریح کرد: در قرآن و روایات و کتب فقهی تا زمان شیخ طوسی اصلا وحدت و اختلاف افق مطرح نبوده است، البته میان علمای اهل سنت وجود داشته است و از آن دوره به تدریج وارد شده است.

نوری همدانی اظهار کرد: آیت‌الله بروجردی و امام به وحدت افق قائل بودند؛ لذا اگر ما بخواهیم با قرآن ارتباط بیشتری داشته باشیم خیلی از مسائل فقهی را می‌توانیم حل کنیم.

این مرجع تقلید تصریح کرد: در حوزه قرآن باید به صحنه استنباط و اجتهاد بیاید و شایع بعد وارد صحنه اجتماعی مردم شود.

انتهای پیام

captcha