اسلام حق مسئولیت روحانیان را بر اساس حیثیت علمی می‌داند
کد خبر: 3726209
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
آیت‌الله دژكام:

اسلام حق مسئولیت روحانیان را بر اساس حیثیت علمی می‌داند

گروه معارف ـ نماینده ولی فقیه در استان فاس با طرح این سئوال كه چرا روحانیان نسبت به وضع موجود جامعه مسئول هستند، گفت: اسلام این حق را برای عالم قائل شده است و این حق بر اساس حیثیت علمیت است.

اسلام حق مسئولیت روحانیان را بر اساس حیثیت علمی می‌داند/ مدیریت مردم‌سالارانه نیازمند مساجد قوی است

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس عصر دیروز، 7 تیرماه در جلسه جامعه روحانیت شیراز با طرح این سئوال كه نقش روحانیان در رابطه با مسائل روز جامعه چیست و چرا ما روحانیان نسبت به وضع موجود و جاری جامعه مسئولیم، گفت: اسلام این حق را برای عالم قائل شده است و این حق بر اساس حیثیت علمیت است و این علمیت است که باید در سطح جامعه ظهور و حضور پیدا کند.
وی افزود: اگر حضور ما در مسائل سیاسی و اجتماعی مبتنی بر استدلال، اقناع علمی طرف مقابل، حساب و کتاب و منطق که ریشه و روح نقش اجتماعی ماست، باشد اثرگذار خواهد بود و در غیر این صورت هر چه که تلاش کنیم نتیجه نخواهیم گرفت.
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه این حق به عالم داده شده است که از علمیت خود استفاده کند اما متاسفانه خلا این مسئله در جامعه ما از طرف علما احساس می‌شود، به روحانیان توصیه كرد كه حرف علمی بزنیم.

هیچی نباید از روحانیت شنیده شود كه دلیل و منطقش مشخص نیست
وی تأكید كرد: روحانیت نباید این ضعف را نشان دهد که حرف‌ها و سخنانش ریشه علمی ندارد و نمی‌تواند مردم را همراه خود کند، لذا هیچ حرفی نباید از ما شنیده شود که دلیل و منطقش مشخص نباشد.
امام جمعه شیراز یادآور شد: امروز مردم به علما پناه می‌آورند چون اعتقاد دارند روحانیون، عالم هستند و حرف منطقی می‌زنند، حال متاسفانه عده‌ای سودجو در این بین ولو اینکه عده قلیلی هستند دارند جامعه روحانیت را بدنام می‌کنند.

حیثیت عالم در اجتماع را ما باید احیا کنیم
وی با تأكید بر اینكه حیثیت عالم در اجتماع را ما باید احیا کنیم تا بقیه مسائل حل شود، افزود: اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند مسجد به عهده امام جماعت است یعنی عالم در مسجد باشد، اینکه کسی عالم نباشد نمی‌تواند دیگران را رخ ببرد و با خود همراهی کند.

امام جماعت موفق اخلاق نیکو و علم دارد
نماینده ولی فقیه در فارس همچنین با یادآوری این نكته كه امام جماعت موفق اخلاق نیکو و علم دارد و با مردم سلوک می‌کند و مردم را با خود همراه می‌كند، به وظایف حوزه‌های علمیه اشاره كرد و گفت: وظیفه حوزه تربیت عالم است.
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه کار باید روی حساب و کتاب علمی باشد در غیر این صورت شبیه طبل تو خالی است که صدا دارد اما بعد از مدتی آبرویش می‌رود، گفت: کسی که می‌داند بر آنکه نمی‌داند حجت دارد. برخی مسئولان ما نمی‌دانند چون نظام آموزشی ما آن‌ها را آماده نکرده است. ما می‌خواهیم این مشکلات را حل کنیم. درد را متوجه شده‌ایم اما این به تنهایی کافی نیست و باید راه حل ارائه دهیم که متأسفانه امروزه در ارائه راه حل هم ضعیف هستیم.

برای مدیریت مردم سالارانه باید مساجد قوی داشته باشیم
وی با تصریح اینكه بعضی چیزها مسئله حقوقی است و ما نمی‌توانیم ورود کنیم چون ما در مسند قضاوت نیستیم، گفت:‌ از جهت مدیریت مردم سالارانه باید مسجد قوی داشته باشیم تا بتوانیم مردم را همراه خود کنیم. مسجد باید حضور مردم را چنان قوی کند که به پشتوانه آن بتوانیم در جهت بهبود وضعیت کنونی حرکت کنیم.
انتهای پیام

captcha