چگونه رفتار قرآنی داشته باشیم؟
کد خبر: 3726330
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
رئیس کانون فرهنگی-هنری مساجد مطرح کرد:

چگونه رفتار قرآنی داشته باشیم؟

رئیس کانون فرهنگی-هنری مساجد با بیان اینکه برای عملیاتی شدن آیات قرآنی در جامعه باید بر روی بحث ترجمه کار بیشتری انجام بدهیم، گفت:آشنایی با ترجمه قرآن و درست کردن مدل‌ها و سیستم‌های قرآنی در جامعه می‌تواند زمینه عمل به قرآن را به صورت کامل فراهم کند.

چگونه رفتار قرآنی داشته باشیم؟
به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله ارزانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:از نظر بنده خوانش قرآن می‌تواند بسیار اثرگذار باشد اما این نکته را باید در نظر داشته باشیم که زبان قرآن عربی است و این ممکن است باعث شود عده‌ای نتوانند با قرآن ارتباط برقرار کنند. در گام اول پس از قرائت قرآن باید به سمت ترجمه‌های قرآن پیش برویم که این ترجمه‌ها می‌تواند زمینه عمل، تدبر و پس از آن فهم قرآن و عمل قرآنی را در جامعه پیاده کند.

وی تأکید کرد: دومین خلأ ما این است که مدل و سیستم‌های قرآنی که در جامعه لازم است را نداریم. نیازی نیست برای هر کار قرآنی بالای آن بنویسیم این سیستم قرآنی است، هر سیستم و مدلی خودش باید بیانگر قرآن باشد. با اجرای مدل‌ها و سیستم‌های قرآنی می‌توانیم آیات قرآن را به صورت کامل در سطح جامعه تبدیل به رفتار کنیم آن هم به صورت سیستمی.مثلا اگر در قرآن داریم که به پدر و مادر خود احترام بگذاریم ابتدا باید به این بیاندیشیم که چگونه می‌توانیم یک مدل و سیستم‌هایی را در جامعه تشکیل بدهیم که خود باعث شود رفتار مردم به سمت این آیه از قرآن حرکت کند؛درست کردن سیستم‌های دینی می‌تواند بسیار مهم و اثرگذار باشد.

ارزانی با اشاره به این مطلب که بعضا می‌بینیم در غرب که شاید اعتقادی به آیات قرآنی نداشته باشند اما مدل‌ها و سیستم‌هایی را در جامعه دارند که خود بیانگر آیات قرآن در جامعه است، خاطرنشان کرد: جوامع غربی که آشنا به قرآن نیستند مدل‌هایی را درست کرده‌اند که بیانگر فهم قرآن است. مثلا یکی از آیات قرآنی امر به معروف و نهی از منکر است. ما برای این آیه قرآن چه مدلی را ارائه داده‌ایم؟ یکی از قوانین جامعه بستن کمربند ایمنی است،در غرب زمانی که سوار ماشین می‌شوند مدل‌هایی را در ماشین تعبیه کرده‌اند که به محض نشستن سرنشین و نبستن کمربند ایمنی،ماشین بوق می‌زند.این خود می‌تواند یک مدل و سیستم برای اجرایی شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باشد.

وی ادامه داد: ما در درست کردن سیستم‌ها و مدل‌های قرآنی یک خلأ‌ها و ضعف‌هایی داریم. چقدر مسئولان قرآنی ما در ترویج این مدل‌ها و سیستم‌ها اثرگذار بوده‌اند؟

ارزانی گفت:ما با رفتارها و مدل‌های عملی می‌توانیم سبب ترویج قرآن در جامعه باشیم.اگر مردم ما ببینند که مسئولان ساده‌زیست هستند و فرزندان خود را درست تربیت کرده‌اند و در مجموع در عرصه قرآن گام برمی‌دارند و عمل می‌کنند و رفتار قرآنی دارند آن‌ها نیز به سمت آموزه‌های قرآنی حرکت می‌کنند اینجاست که می‌توانیم نمره بالایی را به عملکرد مسئولان در راستای اجرایی شدن فهم،تدبر و مهمتر از همه عمل به قرآن در جامعه بدهیم و رفتار و عملکرد مسئولان در این عرصه بسیار اثرگذار است.

انتهای پیام

captcha