افشای نقض حقوق بشر آمریکا در جهان با استفاده از هنر و ادبیات/ حضور 40 کشور در جشنواره
کد خبر: 3726465
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸
در نشست خبری جشنواره حقوق بشر آمریکایی مطرح شد؛

افشای نقض حقوق بشر آمریکا در جهان با استفاده از هنر و ادبیات/ حضور 40 کشور در جشنواره

گروه هنر ــ بازشناساندن حقوق بشر و بررسی عملکرد ایالات متحده آمریکا در این موضوع که همواره داعیه‌دار آن است از جمله اهداف و انگیزه‌های جشنواره «حقوق بشر آمریکایی» است که طی سه دوره در گرایش‌های مختلف از جمله هنری و ادبی برگزار می‌شود.

افشای نقض حقوق بشر آمریکا در جهان با استفاده از هنر و ادبیات

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری سومین جشنواره بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی، پیش از ظهر امروز، شنبه 9 تیر با حضور اسماعیل آجرلو؛ دبیر این جشنواره در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

آجرلو با اشاره به اینکه فراخوان این جشنواره در رشته و گرایش‌های متنوعی، سال گذشته منتشر شد گفت: 12 تیر، روز افشای حقوق بشر آمریکایی، اختتامیه دور سوم این جشنواره در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار خواهد شد.

وی گفت: انگیزه و هدف اصلی از برگزاری و تداوم این جشنواره طی سه‌سال متوالی، بازشناساندن حقوق بشر و بررسی عملکرد ایالات متحده آمریکا در موضوعی است که داعیه آن را دارد که به این واسطه ارائه مصادیق و مابه‌ازاهایی از نقض آشکار حقوق بشر توسط آمریکا هم به‌عنوان یک موضوع استراتژیک برای ما کاربرد دارد و هم قادر است چهره واقعی یکی از مدعیان حقوق بشر را در سطح دنیا برملا سازد.

دبیر سومین جشنواره بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی به محورهای موضوعی این جشنواره اشاره کرد و گفت: سومین دوره این جشنواره سه محور را در ارائه آثارش مورد نظر دارد، یکی بررسی حقوق بشر در داخل ایالات متحده است که مسائلی همچون نژادپرستی، آن را مردود اعلام می‌کند؛ دیگر محور نقض حقوق بشر در سراسر کشورهای جهان است که امریکا در این مورد نیز پرونده سیاهی دارد که نمونه بارز آن بمباران اتمی، جنگ ویتنام و تحریم‌ها است و محور سوم پرداخته شده در این جشنواره نقض حقوق بشر امریکا نسبت به مردم ایران است که مواردی بیشماری از آن وجود دارد که همگان به آن واقف هستید.

وی ادامه داد: این سه موضوع در گرایش اصلی این جشنواره که در بخش علمی پیگیری خواهد شد بسیار مورد توجه قرار گرفته است که شامل ارائه مقالات پژوهشی است و در روز اختتامیه نیز در قالب نشست‌هایی علمی، مقالات پژوهشی در این ارتباط مورد نقد و نظر قرار گرفته و کتاب‌هایی با این محور موضوعی به حضار معرفی خواهد شد.

آجرلو تصریح کرد: پنل‌های علمی بخش علمی و پژوهشی این جشنواره از ساعت 14 تا 17 در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار خواهد شد و ساعت 17:30 همان روز نیز طبق اعلام قبلی در تالار اندیشه شاهد برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره هستیم.

دبیر سومین جشنواره بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی با اشاره به اینکه یکی دیگر از گرایشات مهم این جشنواره گرایشان هنری و ادبی است که در ادوار گذشته جشنواره نیز مورد توجه قرار گرفت، افزود: در گرایشات هنری شامل بخش‌هایی همچون موشن‌گرافیک، اینفوگرافیک، پوستر، کارتون و کاریکاتور خواهیم بود و در بخش ادبی نیز شعر هجو و داستان کوتاه مورد توجه قرار گرفته است.

وی ضمن تأکید بر این نکته که هم از بخش هنری و هم از بخش ادبی این جشنواره استقبال چشمگیری در دوره سوم صورت گرفته است، گفت: گرایش رسانه‌ای شامل بخش‌هایی همچون صفحات مجازی، اپلیکیشن موبایل، نماهنگ و ایده‌پردازی  در زمینه بازی‌های رایانه‌ای از جمله بخش‌های جدیدی است که در دوره سوم به این جشنواره افزوده شده است.

آجرلو اظهار کرد: ما به عنوان سربازان فرهنگی انقلاب اسلامی در دبیرخانه و ستاد برگزاری این جشنواره تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا با استفاده از ابزار فرهنگ و هنر افشاگر واقعی چهره آمریکا باشیم و به این واسطه ادعای مدعیان دروغین حقوق بشر یعنی آمریکا و هم‌پیمانان را پوچ و عبث اعلام کنیم.

وی با اشاره به استقبال پرشور هنرمندان به ویژه در بخش بین‌الملل این جشنواره گفت: از سوی هنرمندان داخلی شاهد ارسال 1270 اثر به دبیرخانه جشنواره بودیم و تعداد آثار ارسالی از سوی هنرمندان خارجی 611 اثر بوده است که در مجموع 1875 اثر از 574 هنرمند ایرانی و 215 هنرمند خارجی به دبیرخانه این جشنواره واصل شد.

دبیر سومین جشنواره بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی ادامه داد: پراکندگی خوبی از هنرمندان استان‌های مختلف کشور را به‌منظور شرکت در این جشنواره شاهد هستیم و باید به این نکته اشاره کنم که هنرمندان 26 استان کشور در این جشنواره مشارکت داشتند؛ براین اساس پس از ارزیابی آثار، به تمامی هنرمندان راه یافته به جشنواره و یا هنرمندانی که آثارشان به فضای نمایشگاهی جشنواره راه یافته است، مبلغی را به عنوان حق‌التألیف اثر هنری و ادبی پرداخت خواهیم کرد، مضافاً بر این در هر رشته به نفرات اول و سوم نیز جوایز ارزنده‌ای در روز اختتامیه پرداخت خواهد شد و هر رشته همچنین 5 هنرمند شایسته‌تقدیر خواهد داشت که به معرفی آنها نیز می‌پردازیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا که آیا به توجه به انجام اقدامات مشابه و برگزاری رویدادهایی شبیه به این جشنواره از سوی حوزه هنری نظیر جشنواره «ترامپیسم» و «پایان یک داعش» از آثار این رویدادها نیز دراین جشنواره شرکت داده شده‌اند گفت: خیر و اتفاقاً یکی از پروسه‌های زمانبر دبیرخانه جشنواره «حقوق بشر امریکایی» بحث و بررسی پیرامون این نکته بود که دقت شود تا آثار شرکت‌کننده همگی اوریجینال و مختص به این جشنواره تولید شده باشند و در صورتی‌که اثری قبلاً در رویداد دیگری شرکت داده شده بود، نسبت به حذف آن اقدام ضروری به انجام رسید.

آجرلو در ادامه افزود: سال گذشته کتاب «بررسی نقض حقوق بشر توسط ایالات متحده» با توجه به منابع منتشر شده از سوی امریکاییها و اروپائیان منتشر و پی دی اف آن در اختیارهنرمندان قرار گرفت که با مطالعه محتوای مستند این کتاب ایده برای خلق اثر و آمادگی لازم بر  شرکت در این جشنواره پیدا کنند.

دبیر سومین جشنواره بین‌المللی «حقوق بشر امریکایی» گفت: امسال نیز مجموعه مقالات برگزیده علمی و پژوهشی دوره سوم این جشنواره در قالب مجلد فصلنامه منتشر و همچنین از کتاب مجموعه آثار و مقالات آن نیز در مراسم اختتامیه رونمایی خواهد شد.

وی بزرگترین دستاورد برگزاری سه دوره از جشنواره «حقوق بشر امریکایی» را شناسایی ظرفیت‌‎های هنری و ادبی در این مورد خاص در سراسر دنیا معرفی کرد و گفت: نه‌تنها در ایران و کشورهایی که سوابق انقلابی و مبارزه علیه استکبار را داشته و دارند بلکه در میان هنرمندان سایر کشورها نیز نوعی انزجار از عملکرد دولتمران امریکا به ویژه در مقوله حقوق بشر وجود دارد که این امر را به شکل بارز در کمیت آثار و موضوعاتی که آنها در آثارشان به آن توجه داشته‌اند به وضوح می‌توان مشاهده کرد.

آجرلو تأکید کرد: به طور حتم با آرشیو خوب و ارزنده‌ای که طی سه دوره برگزاری این جشنواره و با خلق آثار ماندگار هنری در اختیار داریم قادر خواهیم بود تا نقش سازنده‌ای در فرهنگسازی ضداستکباری در کل جهان داشته باشیم؛ به این  منظور سال گذشته با رایزنی‌های به عمل آمده در 10 کشور موفق به برپایی نمایشگاهی از آثار این جشنواره داشتیم و امسال درصدد هستیم تا این آمار را به 70 کشور برسانیم.

وی در پایان گفت: به طور حتم جشنواره با تکیه به بازخوردهایی که از سوی مخاطبان و منتقدان طی هر دوره برگزاری به عمل می‌آید قادر خواهد بود تا ظرفیت‌های جدیدی را در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری به منظور بازگویی موضوعی این جشنواره شناسایی نماید که اضافه شدن بخش رسانه‌ای در دوره سوم، مصداقی بر اثبات این مدعا است و امیدواریم در دوره‌های آتی نیز شاهد اضافه شدن دیگر بخش‌های هنری همچون تئاتر و سینما نیز به این جشنواره باشیم.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام   

 

captcha