اسکن ۴ میلیون و یکصد‌هزار برگ اوراق پرونده‌های ثبتی در اراک
کد خبر: 3726524
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶
صدری خبر داد:

اسکن ۴ میلیون و یکصد‌هزار برگ اوراق پرونده‌های ثبتی در اراک

گروه اجتماعی - مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی گفت: در سال ۹۶ موفق شدیم آرشیو الکترونیکی پرونده‌های ثبتی در مرکز استان را به پایان برسانیم و نزدیک به ۴ میلیون و یکصد هزار برگ اوراق پرونده‌های ثبتی را اسکن کرده و آرشیو آن‌ها را کامل کنیم. در سال جاری نیز آرشیو اسکن پرونده‌های ثبتی در ساوه آغاز شده است.

اسکن 4 میلیون ‌و ‌یکصد‌هزار برگ اوراق پرونده‌‌‌های ثبتی در اراک

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سید‌رضا صدری، مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی امروز 9 تیرماه در نشستی که به مناسبت هفته قوه قضائیه در سالن جلسات اداره کل دادگستری استان مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک یکی از سازمان‌های تابعه قوه قضائیه است.
وی ادامه داد: در گذشته تمامی کارهای ثبتی به صورت دستی و سنتی انجام می‌گرفت، ولی در سال‌های اخیر بخصوص در چهار سال گذشته اقدامات گسترده‌ای در ارتباط با الکترونیکی نمودن ثبت انجام شده است.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی بیان کرد: در گذشته تمامی اقدامات مربوط به ازدواج و طلاق به صوررت دستی و سنتی انجام می‌‌گرفت، ولی در حال حاضر با راه‌اندازی سایتی ارتباط برخط با پایگاه ثبت احوال داریم به طوری که می‌توان همزمان عکس زوجین و عکس کارت ملی را از طریق پایگاه اطلاعاتی ثبت احوال مشاهده کرد.
صدری با اشاره به ارتباط برخط این سازمان با پایگاه بخش‌نامه‌های ثبتی گفت: در گذشته اگر فردی مراجعه می‌کرد امکان بررسی تنظیم ثبت سند برای سازمان ثبت اسناد وجود نداشت اما، در حال حاضر از طریق ارتباطی که با پایگاه ثبت احوال وجود دارد، می‌توان به این اطلاعات دسترسی پیدا کرد.
وی بیان کرد: در سطح استان مرکزی 500 هزار پلاک ثبتی وجود دارد که از این تعداد 120 هزار پلاک در اراک و 380 هزار پلاک باقی‌مانده مربوط در سطح شهر های استان می‌باشد.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی در ارتباط با سامانه مدیریت کشوری املاک و کاداس گفت: اطلاعات تمامی پلاک‌هایی که در سطح استان منجر به صدور مالکیت شده است، در این سایت نگهداری می‌شود و به پرسش مرجع قضائی در خصوص اینکه آیا این شخص با این شماره ملی و مشخصات مالکیت دارد، به طور آنلاین پاسخ می‌دهیم.
صدری در ارتباط با فعالیت سایت تعیین و تکلیف اراضی اظهار کرد: در طی چند سال اخیر نزدیک به 25 هزار نفر در این سایت ثبت‌نام کرده که به صورت عادی زمین‌ها و یا خانه‌هایی را خریداری نمودند که از این 25 هزار پرونده‌ای که در این سایت تشکیل شده نزدیک به 23 هزار پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته است. دو هزار پرونده باقی‌مانده پرونده‌های جاری است که در حال رسیدگی می‌باشد.
وی ادامه داد: رسیدگی در قانون تعیین تکلیف که همان ماده 147 و 148 اصلاحی قبل است به صورت روزانه بررسی می‌شود. تمامی اقدامات در سایت تعیین و تکلیف اراضی به صورت الکترونیک است. ثبت‌نام، بررسی و دعوت به صورت سیستمی انجام می‌شود.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی در ارتباط با فعالیت سایت پورتال اجرایی اسناد رسمی بیان کرد: در گذشته برای ممنوع‌الخروج کردن و رفع ممنوع‌الخروجی افراد باید مکاتبه انجام می‌گرفت، اما در حال حاضر می‌توان به طور آنلاین این کار را انجام داد.
صدری با اشاره به فعالیت سایت ثبت و تغییرات الکترونیکی شرکت‌ها و موسسات گفت: در حال حاضر در استان مرکزی نزدیک به 27 هزار شرکت و موسسه وجود دارد که تمامی پرونده‌ها و اطلاعات آن‌ها به شکل سیستمی و الکترونیکی نگهداری می‌شود.
وی گفت: در گذشته تمامی اقدامات موسسات و شرکت‌ها در ارتباط با تغییرات، کاهش و افزایش سرمایه، تغییر آدرس بایستی به صورت دستی انجام می‌گرفت و فرد به واحد ثبت شرکت‌ها مراجعه می‌کرد، اما اکنون نیاز به مراجعه فرد نیست و تمامی فرآیند‌ها و پیگیری به صورت الکترونیکی است.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی بیان کرد: ثبت شرکت‌ها مربوط به دفتر ثبت آگهی است، در این دفتر در گذشته به صورت دستی انجام می‌شد و ثبت آن منتفی شده است.
صدری گفت: در حال حاضر دسترسی به روزنامه رسمی به طور آنلاین وجود دارد و انجام مراحل ثبت تغییرات آن به شکل سیستمی است. می‌توان بدهکاران مالیاتی را رصد نمود و پلمپ دفاتر تجاری شرکت‌ها نیز به شکل سیستمی انجام می‌شود.
وی در ارتباط با ثبت آنی اسناد در دفاتر ثبت اسناد و املاک افزود: در گذشته اگر شخصی در نظر داشت معامله‌ای در دفترخانه اسناد رسمی انجام دهد، باید به دفتر ثبت اسناد و املاک مراجعه می‌نمود و دفتر‌خانه هم به صورت دستی استعلام و پاسخ داده می‌شد یعنی تمامی مراحل به صورت حضوری انجام می‌شد، در حال حاضر اگر فرد به دفتر اسناد رسمی مراجعه نماید نیاز به حضور در اداره ثبت اسناد ندارد و استعلام به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. مدت زمان پاسخگویی به استعلام‌ها 48 ساعت است.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی افزود: در سال 96 نزدیک به 45 هزار استعلام از دفاتر اسناد رسمی صورت گرفته است که موفق شدیم به 96 درصد از استعلام‌ها در کمتر از 48 ساعت پاسخ دهیم.
صدری گفت: در حال حاضر دفاتر اسناد رسمی مجهز به دستگاه اسکن اثر‌انگشت و دستگاه کارت‌خوان کارت ملی و توکن امضاء الکترونیک است و به هیچ عنوان امکان جعل در دفاتر اسناد رسمی وجود ندارد زیرا به پایگاه ثبت احوال متصل هستیم و سر‌دفتر باید امضاء را به صورت الکترونیک انجام دهد.
وی افزود: در گذشته اگر فردی به دفترخانه مراجعه می‌نمود چیزی به عنوان اثر انگشت وجود نداشت، اما اکنون اثر انگشت فرد دریافت و در معاملات بعد این اثر انگشت جدید با اثر انگشت قبلی تطبیق داده می‌شود.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی بیان کرد: در گذشته استعلامی که از دادگستری و مراجع قضائی انجام می‌گرفت، از دی‌ماه 95 تاکنون تمامی ارتباطات و مکاتبات به شکل الکترونیک است و نزدیک به 200 هزارپرونده قضائی به طور الکترونیکی پاسخ داده شده است و این موضوع کاهش تردد افراد به اداره ثبت را به دنبال دارد.
صدری اظهار کرد: در دفاتر اسناد رسمی و واحد‌های ثبتی، دفاتر املاک و ثبت دفاتر منتفی شده است و چیزی به عنوان ثبت دفتر املاک وجود ندارد.
وی افزود: در گذشته اسناد مالکیت صادرشده حدی به حدی بود یعنی اسناد صادر شده فاقد طول ، مساحت و ابعاد بود. از سال 54 به بعد سندهای مالکیتی که صادر شده به شکلی با متر و دوربین‌های نقشه‌برداری انجام می‌شده که از دقت عمل لازم برخوردار نبودند اما در طی دو سال اخیر با اجرای طرح شمیم و نصب گیرنده‌های موقعیت‌یاب در اراک و زرندیه که تا شعاع 150 کیلومتری را پوشش می‌دهد و با دقت عمل صد درصدی همراه است اسناد مالکیتی که صادر می‌کنیم با این دقت عمل صادر می‌شود و تقریبا میزان اشتباه و خطا به طور صد‌درصد در آن از بین رفته است.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی بیان کرد: یکی از سیاست‌های سازمان ثبت اسناد این است که بتوانیم 500 هزار پرونده ثبتی و 120 هزار پلاکی که در مرکز استان داریم، اسکن اوراق پرونده‌های ثبتی را به عنوان آرشیو الکترونیکی پرونده‌های ثبتی داشته باشیم. نزدیک به 25 درصد پرونده‌های استان اسکن شده است.
صدری گفت: در سال 96 موفق شدیم آرشیو الکترونیکی پرونده‌های ثبتی در مرکز استان را به پایان برسانیم و نزدیک به 4 میلیون و یکصد هزار برگ اوراق پرونده‌‌‌های ثبتی در مرکز استان را اسکن کرده و آرشیو آن‌ها را کامل کنیم. در سال جاری نیز آرشیو اسکن پرونده‌های ثبتی در ساوه آغاز شده ‌است. در صدد هستیم اسکن را طی امسال و سال آینده در تمامی شهرهای استان مرکزی به پایان برسانیم تا مساله گرفتن، جابه‌جایی و گم شدن پرونده‌ها منتفی شود.
وی ادامه داد: موفق شدیم نقشه‌های ثبتی نزدیک به 150 هزار پلاک بالای 200 هکتار اسکن و نگهداری شده است. در سطح استان مرکزی دو میلیون هکتار اراضی ملی وجود دارد که از این مقدار توانستیم تا پایان سال 96 نزدیک به یک میلیون و 950 هزار هکتار معادل 95 درصد اراضی ملی استان را با صدور سند مالکیت به پایان برسانیم و رتبه اول کشور را در این قسمت کسب کنیم.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی در ارتباط با اسناد مالکیت اوقاف اظهار کرد: در سطح استان 5300 پلاک وقفی وجود دارد و تا پایان سال 96 توانسته اسناد مالکیت 4500 رقبه را به پایان برسانیم و جزء پنج استان برتر کشور قرار گرفتیم.
صدری اظهار کرد: در ارتباط با استعلام املاک در سال گذشته 5 هزار استعلام که 96 درصد کمتراز 48 ساعت پاسخ داده شده است و این آمار در سال 95، 42 هزار بوده است که 91 درصد کمتر از 48 ساعت پاسخ داده شده است.
وی افزود: در سال گذشته 45 هزار خلاصه معاملات انجام شده که 98 درصد کمتر از 48 ساعت ثبت شده و در سال 95، 40 هزار خلاصه معامله که 95 درصد کمتر از 48 ساعت ثبت شده است.
انتهای پیام

captcha