جشنواره «مدهامتان» روی ریل تغییر یا توقف دائمی
کد خبر: 3726598
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۵
ایکنا گزارش می‌دهد؛

جشنواره «مدهامتان» روی ریل تغییر یا توقف دائمی

گروه مسابقات ــ برگزاری، توقف یا تغییر رویکردها در شکل و شیوه برگزاری جشنواره قرآنی مدهامتان که امسال باید سیزدهمین دوره خود را تجربه کند، بستگی به جلسه‌ای که اواسط هفته جاری با حضور مدیران مجموعه و کارشناسان برگزار می‌شود، دارد.

جشنواره «مدهامتان» روی ریل تغییر یا توقف دائمی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ جشنواره قرآنی «مدهامتان» از جمله جشنواره‌های قرآنی کشورمان است که طی این سال‌ها با فراز و نشیب‌های فراوانی روبه‌رو بوده است. فارغ از بحث فنی این مسابقات که بسیاری از کارشناسان بر اثرگذاری آن تأکید دارند، این فراز و فرودها بیشتر از حیث عوامل پشتیبانی و حمایتی بوده که گاه مسابقات را تا آستانه تعطیلی نیز برده است.
کمبود بودجه و مشکلات حمایتی باعث شده تا این مسابقات طی سال‌های اخیر حتی تا آستانه تعطیل شدن نیز پیش برود تا نشان داده شود که برگزاری این جشنواره هرچند در کلام جزء اولویت‌های اصلی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد باشد اما در عمل به گونه‌ای دیگر رفتار می‌شود.
جشنواره قرآنی مدهامتان هرچند در دو سه سال اخیر وارد فاز روستایی شده و در حد قابل قبول و مطلوبی که شور و نشاط را به قرآنیان روستایی بازگرداند، برگزار شده است، اما مسئولان برگزاری این رویداد قرآنی، همیشه افق مطلوب خود را در بین‌المللی شدن جستجو کرده و برای همین بود که طی سال‌های گذشته برای رسیدن به این افق به هر دری زده شد و حتی مباحث فنی کار نیز بسته شد، اما بحث‌های بودجه‌ای و حمایتی همچون همیشه مانع اصلی این کار شد.
بر اساس برنامه زمان‌بندی که چندسالی می‌شود، منظم‌تر از قبل طراحی می‌شود، این جشنواره در تیرماه باید فراخوان ثبت نام خود را اعلام می‌کرد و در ادامه هم تا اواخر سال که معمولا دی یا بهمن ماه بوده است مرحله کشوری آن برگزار می‌شد. اما ظاهر امر نشان می‌دهد که انگار خبرهایی در مورد این جشنواره در راه است. خبرهایی که برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره را در هاله‌ای از ابهام قرار داده و همه چیز در مورد این موضوع به نظر رئیس تازه نفس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گره خورده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، مهرماه سال گذشته بود که سکان کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد را در دست گرفت، او که در رویکردهای خود به بحث هم‌افزایی و عدم موازی‌کاری تأکید داشته، حالا به دنبال پیاده کردن این «تز» در جشنواره‌ای قرآنی است. او باید در مورد موازی بودن مسابقات قرآن مدهامتان با رقابت‌های دیگر یا هم‌افزا بودن آن تصمیم‌گیری کند و با شور با کارشناسان در این زمینه بنشیند.
خبرنگار ایکنا برای بررسی وضعیت سیزدهمین دوره جشنواره قرآنی مدهامتان با مجتبی میرزایی‌نسب، مسئول دبیرخانه دائمی جشنواره‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور، گفت‌‌وگویی داشت که در آن آخرین تحولات و تصمیم‌گیری‌ها در مورد این جشنواره به بحث گذاشته شد.
میرزایی‌نسب در ابتدای گفت‌وگو به تغییرات مدیریتی صورت گرفته در مجموعه برگزارکننده جشنواره قرآنی مدهامتان اشاره و اظهار کرد: با توجه به این تغییرات، نگاه جدیدی نسبت به فعالیت‌های قرآنی مجموعه شکل گرفته است. در مدیریت جدید به دنبال تغییر شیوه و روش در اجرای تمامی برنامه‌ها و از جمله برنامه‌های قرآنی هستیم.
وی افزود: بر همین اساس کارگروهی جهت بررسی جشنواره قرآنی مدهامتان شکل گرفته و جلسات متعددی نیز برگزار شده تا بتوانیم در نهایت با تصمیم‌گیری مدیریت مجموعه به خروجی مطلوبی از شیوه و روش برگزاری این جشنواره برسیم.
مسئول دبیرخانه دائمی جشنواره‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور با بیان اینکه کارگروه مورد اشاره تاکنون جلسات متعددی را برگزار کرده است، گفت: مقرر شده است تا در اواسط هفته جاری، جلسه‌ای بین این کارگروه و رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد برگزار شود و در آن جلسه پس از تشریح نقاط ضعف و قوت مسابقات مدهامتان برای مدیر مجموعه، در مورد برگزاری یا عدم برگزاری و تحولات احتمالی این جشنواره تصمیم‌گیری خواهد شد.
میرزایی‌نسب با اشاره به اینکه به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که برگزاری مسابقات مدهامتان موازی کاری با فعالیت‌های دیگر هست یا اثری هم‌افزا دارد، افزود: طراحی فعالیت‌های جدید بستگی به رسیدن به پاسخ سوال مذکور دارد. اگر به این نتیجه برسیم که مسابقات موازی با فعالیت‌های دیگر جامعه قرآنی است، باید به دنبال تغییر رویکردها برویم و نگاه و رشته‌ها و ... را تغییر دهیم. اگر به این نتیجه برسیم که در زمره کارهای هم‌افزا با فعالیت‌های دیگر است، نگاه و رویکرد متفاوت خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که احتمال دارد، خروجی جلسه هفته جاری تعطیلی مسابقات به دلیل آنچه موازی‌کاری نامیده می‌شود، باشد، بیان کرد: تا اواسط هفته جاری به این جمع‌بندی خواهیم رسید که روند برگزاری مسابقات در سیزدهمین دوره به چه شکلی خواهد شد. احتمال اینکه مسابقات برگزار نشود نیز وجود دارد ضمن اینکه این احتمال که شیوه برگزاری به شکل سابق نباشد. آنچه که مسلم است این است که ما تغییر رویکرد مخاطب را خواهیم داشت.
میرزایی‌نسب با اشاره به اینکه احتمال برگزار نشدن مسابقات نیز وجود دارد به تغییر دبیرخانه جشنواره «جوانان مساجد» به دبیرخانه جشنواره «بچه‌های مسجد» اشاره و اظهار کرد: این اتفاق در تمامی جشنواره‌ها رخ خواهد داد و از این به بعد فعالیت‌های فرهنگی و هنری با نشان «بچه‌های مسجد» برگزار می‌شود. یکی از رویکردهای ما توجه به حوزه کودک و نوجوان و نیز مباحث هنری قرآن کریم در این زمینه است.
مسئول دبیرخانه دائمی جشنواره‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور تصریح کرد: با تمام این تفاسیر همه چیز بستگی به جلسه اواسط هفته جاری دارد و خروجی آن جلسه مشخص خواهد کرد که مسابقات امسال به چه صورت برگزار خواهد شد. بنابر این آنچه که قطعی است این است که رویکرد تغییر خواهد یافت تا مسیر فعالیت‌های ما نسبت به قبل به سمت مخاطب کودک و نوجوان تغییر یابد. همچنین توجه ویژه‌ای در بخش بانوان خواهیم داشت. در گذشته این اتفاقات یا نبوده یا اگر هم بوده کم رنگ بوده است.

انتهای پیام

captcha