نگاهی به فعالیت‌های قرآنی مدارس خراسان جنوبی در سالی که گذشت
کد خبر: 3726634
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵

نگاهی به فعالیت‌های قرآنی مدارس خراسان جنوبی در سالی که گذشت

گروه فعالیت‌های قرآنی - رئیس اداره امور قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی گفت: در طول سال تحصیلی، فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز با هدف انس دانش آموزان و فرهنگیان با مفاهیم قرآنی و استفاده از آن در زندگی اجرا می‌شود.

نگاهی به فعالیت های قرآنی در مدارس خراسان جنوبی

حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی، رئیس اداره امور قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: مسابقات قرآن، عترت و نماز در بخش دانش آموزی و فرهنگیان، فعال سازی مراکز دارالقرآن، برگزاری محافل انس با قرآن، برگزاری مسابقات هفتگی درس‌هایی از قرآن در ۹۰ درصد مدارس متوسطه اول و دوم و برگزاری طرح حفظ موضوعی قرآن در تمامی مدارس از جمله فعالیت های این حوزه آموزش و پرورش است.
وی افزود: آشنایی با سبک زندگی ائمه در تمامی مدارس، بزرگداشت مناسبت‌های ولایی، راه اندازی هیئت‌های دانش‌آموزی و فرهنگیان، برگزاری گفتمان‌های دینی، ساماندهی ائمه جماعات فرهنگی و روحانی در مدرسه و نظارت بر اقامه نماز جماعت در مدارس از جمله فعالیت‌های سال تحصیلی این اداره است.
رئیس اداره امور قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با بیان اینکه طرح مبین برای مدیران مدارس در سال تحصیلی گذشته برگزار شد، تصریح کرد: برگزاری جشن تکلیف به صورت متمرکز در هر شهرستان، اجرای دوره های آموزشی تربیت مربی و داور قرآن کریم و نظارت بر توسعه و تجهیز و حفظ نمازخانه های مدارس از جمله فعالیت های دیگر است.
حسینی با اشاره به اینکه همچنین طرح مصباح الهدی برای دانش آموزان در مدارس برگزار شد، افزود: مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان در چهار مرحله آموزشگاهی، شهرستانی، استانی و کشوی هرساله برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه تاکنون 36 دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان برگزار شده است، اظهار کرد: این مسابقات در استان در مرحله آموزشگاه در هفته قرآن، عترت و نماز برگزار شد و حدود ۱۳۰ هزار دانش آموز( نفر- رشته) در ۱۱ رشته قرائت، حفظ، تفسیر نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، مداحی، اذان، احکام، انشای نماز، حفظ ویژه قرآن و ترتیل شرکت کردند.
رئیس اداره امور قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی بیان کرد: از این تعداد، افراد برگزیده در دهه فجر در مرحله شهرستان با هم رقابت کردند و حدود ۲۵ هزار
نفر اول هر رشته در هر پایه تحصیلی از مرحله شهرستان به مرحله استان صعود کردند.
حسینی ادامه داد: در مرحله استانی که در چهار مرحله برگزار شد در مرکز استان ۱۳۹۲ دانش آموز در این رشته ها در فروردین و اردیبهشت ماه جاری با یکدیگر به رقابت پرداختند.
وی با بیان اینکه 318 نفر از رتبه های اول تا سوم در هر رشته در هر پایه در مراسم اختتامیه دوره تجلیل شدند، افزود: از میان افراد برگزیده ۷۴ دانش آموز به مرحله کشوری در تیرماه و مردادماه سال جاری اعزام خواهند شد.
رئیس اداره امور قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی بیان کرد: این مسابقات هر ساله با هدف توسعه و ترویج فرهنگ قرآن کریم، انس دانش آموزان با قرآن و مفاهیم آن و آشنایی دانش آموزان با اهل بیت(ع)، رقابت در فضای قرآنی سالم و غنی کردن اوقات فراغت و تعمیق باورهای دینی دانش آموزان برگزار می شود.

نگاهی به فعالیت های قرآنی در مدارس خراسان جنوبی

فعالیت 16 دارالقرآن در خراسان جنوبی

حسینی با بیان اینکه در حال حاضر 16 دارالقرآن در سطح استان فعالیت دارند، تصریح کرد: این دارالقرآن ها تابستان امسال کلاس هایی برگزار می کنند.
وی با اشاره به اینکه حدود ۵۰ مربی قرآنی در دارالقرآن های استان مشغول به کار هستند، اظهار کرد: امسال برای هشتمین سال مسابقات قرآن و عترت فرهنگیان نیز برگزار شد.
رییس اداره امور قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی ادامه داد: 4500 نفر از فرهنگیان زن و مرد استان یعنی نزدیک ۳۰به درصد فرهنگیان استان در این دوره از مسابقات شرکت کردند.
حسینی بیان کرد: این تعداد معلمان در ۱۲ شهرستان و منطقه استان در این دوره از مسابقات شرکت کردند که از این تعداد، ۸۰ نفر مجوز حضور در مرحله استانی را کسب کردند.

نگاهی به فعالیت های قرآنی در مدارس خراسان جنوبی
وی اظهار کرد: تشویق فرهنگیان علاقمند به آموزه‌های دینی و بکارگیری این آموزه‌ها در زندگی فردی و اجتماعی و انتقال آن به دانش‌آموزان و شناسایی و آموزش معلمان پژوهشگر، قاری و حافظ از مهم‌ترین اهداف برگزاری این مسابقات به شمار می‌رود.
رییس اداره امور قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی یادآور شد: مرحله کشوری این دوره از مسابقات قرآن عترت و نماز فرهنگیان، تیرماه سال جاری، به میزبانی استان خراسان رضوی برگزار می‌شود.

زهرا حمیدی
انتهای پیام

captcha