مشهد؛ میزبان همایش علمی «تمدن اسلامی، نقش و رسالت علمای افغانستان»
کد خبر: 3726745
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸

مشهد؛ میزبان همایش علمی «تمدن اسلامی، نقش و رسالت علمای افغانستان»

گروه معارف - رئیس مجتمع آموزش عالی جامعة‌المصطفی (ص) العالمیة مشهد گفت: همایش علمی «تمدن اسلامی (گذشته، حال و آینده) نقش و رسالت علمای افغانستان» با حضور بزرگان شیعه و اهل تسنن افغانستان، ۱۲ و ۱۳ تیرماه در مشهد برگزار خواهد شد.

همایش علمی تمدن اسلامی در مشهد برگزار خواهد شد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدحسین مهدوی مهر، رئیس مجتمع آموزش عالی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة مشهد صبح امروز دهم تیرماه در نشست خبری همایش علمی «تمدن اسلامی(گذشته، حال و آینده) نقش و رسالت علمای افغانستان» که در محل مجتمع آموزش عالی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة مشهد برگزار شد، با بیان اینکه این همایش علمی در دو بخش در مشهد و گرگان برگزار خواهد شد، اظهار کرد: به دلیل وجود مجموعه مذاهب اسلامی در گرگان و همچنین علاقه مندی این علما برای حضور در این همایش تصمیم نهایی بر آن شد که این همایش علمی را در روز شنبه 16 تیرماه در گرگان نیز برگزار شود.
وی محورهای همایش را در شش بخش کلی معرفی کرد و گفت: مفهوم شناسی و مباحث کلی تمدن اسلامی، مؤلفه‌های سازنده تمدن اسلامی، ابعاد نرم افزاری و سخت افزاری تمدن اسلامی، نقش علما افغانستان در تمدن اسلامی، تمدن اسلامی و چالش‌های معاصر و الزامات احیای تمدن اسلامی و رسالت علما افغانستان از جمله محورهای این همایش علمی خواهد بود.
وی با بیان اینکه این همایش در مشهد به مدت دو روز در 12 و 13 تیرماه برگزار خواهد شد، ابراز کرد: در این همایش علمی فرصت کافی برای بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های علما وجود دارد و هر کدام از اندیشمندان می‌توانند نظرات خود را بیان کنند.
حجت‌الاسلام مهدوی مهر با اشاره به اینکه در این همایشی که در ایران برگزار می‌شود ارائه مقاله نخواهیم داشت، افزود: همایش دیگری با همین محوریت در کشور افغانستان برگزار خواهد شد که ارائه مقالات و بخش علمی برای آن د رنظر گرفته شده است.

 حضور 300 نفر از علما و اندیشمندان افغانستانی در این همایش علمی

رئیس مجتمع آموزش عالی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة مشهد با بیان اینکه در این همایش علمی حدود 300 نفر از علما و اندیشمندان افغانستانی حضور خواهند داشت، عنوان کرد: این همگرایی علما و شخصیت‌های مختلف و بیان نظرات و دیدگاه‌ها پیام وحدتی به دنبال دارد که باعث یأس دشمنان خواهد شد.
همچنین در ادامه حجت‌الاسلام مصطفی محامی، دبیر علمی همایش علمی «تمدن اسلامی(گذشته، حال و آینده)نقش و رسالت علمای افغانستان)» با بیان اینکه جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة یک مرکز علمی و حوزوی بین‌المللی است، اظهار کرد: این مجتمع اموزش عالی با توجه به حضور مختلفی که در کشور‌های دیگر، ارتباطات گسترده‌ای که با علما و اندیشمندان آن کشورها و همچنین تأثیر گذاری که در جوامع علمی و اسلامی دارد اقدام به برگزاری

همایش‌های علمی با توجه به حوزه مورد نیاز کشور مربوطه کرده است.
وی با بیان اینکه نمایندگی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة در کشور افغانستان همچون سال‌های قبل اقدام به برگزاری سلسسله همایش‌هایی با محوریت بررسی نقش و رسالت علما افغانستان در موضوعات مختلف کرده است، ادامه داد: تاکنون همایش‌هایی همچون حوزه‌های علمیه و رسالت علما افغانستان، دین و فرهنگ و رسالت علما افغانستان، اعتدال و همبستگی امت اسلامی، امنیت و وحدت امت اسلامی، هم‌گرایی مذهبی، امنیت و صلح و نقش و رسالت علما افغانستان در سال‌های گذشته در ایران و افغانستان به تناوب با حضور علمای بزرگ شیعه و اهل سنت ایران و افغانستان برگزار شده است.

میزبانی مشهد همایش تمدن اسلامی

حجت‌الاسلام محامی با اشاره به اینکه در ادامه این همایش‌ها امسال نیز «همایش تمدن اسلامی(گذشته، حال و آینده) نقش و رسالت علما افغانستان»، 12 و 13 تیرماه در مشهد برگزار خواهد شد، ابراز کرد: در این همایش بزرگان شیعه و اهل تسنن افغانستان و برخی از مدیران و مسؤلان حکومتی حضور خواهند داشت.

همگرایی اندیشمندان و علما در راستای حل مشکلات افغانستان

دبیر علمی همایش علمی «تمدن اسلامی(گذشته، حال و آینده) نقش و رسالت علمای افغانستان» با تأکید بر اینکه هدف از برگزاری این همایش‌ها متمرکز شدن و درگیر کردن ذهن بزرگان و علما به مسائل مورد نیاز افغانستان است، عنوان کرد: همچنین یکی دیگر از اهداف این همایش حضور علما فریقین و همفکری و همگرای برای حل مشکلات افغانستان است.
وی با اشاره به حضور نمایندگی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة در کشور افغانستان، گفت: همسایگی کشور ما با افغانستان، حضور جمع زیادی از علما و فضلای افغانستان در ایران و همچنین رسالت دینی و منافع ملی ما ایجاب می‌کند با کشور افغانستان، مردم، دولت‌‍‍‍مردان، علما و اندیشمندان این کشور در ارتباط باشیم.

گفتنی است، همایش علمی «تمدن اسلامی(گذشته، حال و آینده) نقش و رسالت علمای افغانستان» سه‌شنبه و چهارشنبه 12 و 13 تیرماه صبح و عصر در مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت واقع در خیابان آیت‌الله بهجت برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

captcha