وداع دوستان و شاگردان با خادم‌القرآن مرحوم «آقازاده سلطانی» + عکس
کد خبر: 3727035
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳

وداع دوستان و شاگردان با خادم‌القرآن مرحوم «آقازاده سلطانی» + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مراسم تشییع پیکر مرحوم حاج غفور آقازاده سلطانی، مؤسس دارتحفیظ القرآن الکریم با قرائت پیام آیت‌الله‌العظمی سبحانی برگزار شد.

وداع دوستان و شاگردان با خادم القرآن مرحوم «آقازاده سلطانی»

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم تشییع پیکر مرحوم حاج غفور آقازاده سلطانی، مؤسس دارتحفیظ القرآن الکریم از ساعت ۹ صبح امروز دوشنبه، 11 تیرماه در محل این مؤسسه واقع در تهران، خیابان مجاهدین اسلام، خیابان ایران برگزار ‌شد.
این مراسم معنوی با حضور جامعه قرآنی و جمع فراوانی از شاگردان، دوستان و آشنایان آن مرحوم و همراه با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و نیز مداحی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برگزار شد.
همچنین، در ادامه برگزاری این مراسم نیز پیام آیت‌الله‌العظمی سبحانی، از مراجع عظام تقلید به مناسبت درگذشت مرحوم سلطانی قرائت شد که در این پیام آمده است: «سلام. مراتب تسلیت اینجانب را بپذیرید. ان‌شاءالله با صاحب قرآن محشور باشند. عاش سعیدا و مات سعیدا».
همچنین، چهره‌های شاخص قرآنی کشور همچون احمد مسجدجامعی، محمدحسین سبزعلی، محمدرضا خرمیان، بهروز یاریگل، سیدحسین موسوی‌بلده، احمد حاجی‌شریف، ‌محمدرضا پورزرگری، حسین بهبودی، رحیم قربانی و ... در این مراسم شرکت داشتند.
خبرنگار ایکنا در حاشیه این مراسم به گفت‌و‌گو با چند نفر از قرآنیان و فرهنگیان حاضر ازجمله محمدحسین سبزعلی و محمدرضا خرمیان، پیشکسوتان قرآنی کشور و احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران پرداخت که در ادامه بدان اشاره می‌شود.
محمدحسین سبزعلی، پیشکسوت قرآنی کشور در رابطه با زندگی و فعالیت‌های قرآنی مرحوم سلطانی اظهار کرد: مرحوم سلطانی به گردن بنده حقیر نیز حق داشتند از این بابت که ایشان بیش از پنجاه سال است که مؤسسه دارتحفیظ را افتتاح کردند و در دورانی که استاد سیدمحسن موسوی‌بلده در موسسه تشریف داشتند و نیز بعد از آن افراد بسیار زیادی در رشته‌های مختلف مانند روخوانی، روان‌خوانی، فصیح‌خوانی، قرائت، حفظ، مفاهیم و ... تربیت شدند.
وی افزود: قبل از انقلاب اسلامی قرآنیان کشور آن مرحوم را می‌شناختند و قراء از سراسر کشور به منزل ایشان رفت و آمد داشتند. پس از انقلاب اسلامی نیز مؤسسه بارورتر شد و چندین نفر قراء کشوری و بین‌المللی مانند استادان قصری‌زاده، پورزرگری و ... در همین دارتحفیظ تربیت شدند و حتی چند نفر شهید قرآنی نیز از این مؤسسه به درجه رفیع شهادت رسیدند. خداوند متعال ایشان را مورد لطف و رحمت خود قرار دهد که منشأ خیرات و برکات بود.

سبزعلی تصریح کرد: مهمترین حسن اخلاقی ایشان این بود که همیشه مانند گل خندان بشاش بود و لبخند بر لب داشتند و به محض اینکه هرکسی را مشاهده می‌کردند، وی را به آغوش ‌کشیده و استقبال گرمی از او داشتند. خداوند ان‌شاءالله ایشان را مورد رحمت و مغفرت خود قرار دهد.
همچنین، احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز طی سخنانی در رابطه با ویژگی‌های مرحوم سلطانی بیان کرد: مرکز فعالیت‌های مرحوم سلطانی تهران بود، اما ابعاد فعالیت‌های ایشان گسترده بود و کارهایی که دستگاه‌های دولتی امروز انجام می‌دهند، مرحوم سلطانی در سال‌های دور به صورت شخصی آن‌ها را انجام می‌داد و این کارها نیز خیلی باشکوه بود. برای مثال آن مرحوم اولین گروه حافظان و قاریان قرآن را به سرپرستی آیت‌الله‌العظمی سبحانی به حج و سرزمین وحی اعزام کرد.

احمد مسجد جامعی
مسجدجامعی با اشاره به اینکه مرحوم سلطانی استعدادهای قرآنی را شناسایی کرده و پرورش ‌می‌داد، تصریح کرد: مسابقات قرآن را ابتدا ایشان به صورت گسترده برگزار کرد و نفرات و چهره‌های شاخص قرآنی را به حج اعزام می‌کرد. ایشان مؤسسه را نیز پس از تأسیس، گسترش داد و 14 شعبه نیز برای آن افتتاح کرد.
وی اظهار کرد: مرحوم سلطانی علاوه بر بحث قرآن کریم به موضوع اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیز اهتمام ویژه‌ای داشت و مؤسسه دارتحفیظ، پایگاهی برای مراسم ویژه اهل بیت(ع) بود. این ساختمان از کارهای خیری است که از باقیات الصالحات ایشان است. خداوند ان‌شاءالله ایشان را مورد رحمت خود قرار دهد.
همچنین، محمدرضا خرمیان، پیشکسوت قرآنی کشور نیز در این رابطه بیان کرد: بنده ارتحال ملکوتی مرحوم حاج غفور آقازاده سلطانی را تسلیت عرض می‌کنم. ایشان مؤسس دارتحفیظ القرآن الکریم بودند و بیش از پنجاه سال از قبل از انقلاب اسلامی این مؤسسه را دایر کردند و هزاران قاری و حافظ قرآن از این مؤسسه بیرون آمدند که بعضاً خود ایشان هم‌اکنون از قاریان و حافظان بین‌المللی قرآن هستند.
خرمیان ادامه داد: ایشان به عشق چهارده معصوم(ع)، چهارده مؤسسه را در شهرهای مختلفی مانند تهران، تبریز، مشهد، کرج و ... بنیانگذاری کردند که این امر نشانه عشق ایشان به ساحت مقدس قرآن کریم بود که زندگی و سرمایه خود را برای قرآن سرمایه‌گذاری کردند. جامعه قاریان قرآن همه مدیون ایشان هستند و همه کسانی که دستی بر قرآن دارند، با مرحوم سلطانی آشنا بودند.
پیشکسوت قرآنی کشور تصریح کرد: ایشان بسیار خوش‌اخلاق، خوش‌برخورد و متین بودند با همه حتی افرادی که هم‌فکر او نبودند، برخورد بسیار محبت‌آمیزی داشت و گاها با برقرار کردن یک تماس تلفنی و کوتاه، مسائل و مشکلات را برطرف می‌کرد.

خرمیان ادامه داد: مرحوم سلطانی، عاشق امام حسین(ع) بود و ما سفرهای زیادی را به ویژه در مکه معظمه با ایشان بودیم. یکی از شاهکارهای این مرد بزرگ این است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی یک مسابقات قرآن را با سرمایه خود ترتیب دادند که 20 نفر از قاریان قرآن که در این مسابقه قبول شدند به مکه مکرمه اعزام کردند که بنده نیز افتخار حضور در این سفر را داشتم.
وی در پایان تصریح کرد: همه این‌ها نشان از عشق و ارادت آن مرحوم به ساحت مقدس کلام‌الله مجید بود که آرزو می‌کنم تا خداوند متعال این مرد بزرگ را با قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) محشور بفرماید.
یادآور می‌شود، مرحوم غفور آقازاده سلطانی متولد ۱۳۰۹ در تبریز بود که پس از مهاجرت به تهران، جلسات قرآن را در مسجد امام حسین(ع) تهران راه‌اندازی کرد. بسیاری از اساتید و قاریان بین‌المللی قرآن کریم در این موسسه، قرآن را فرا گرفته و دوره‌های آموزشی خود را گذرانده‌اند.

وداع دوستان و شاگردان با خادم القرآن مرحوم «آقازاده سلطانی»
«دارتحفیظ القرآن‌ الکریم»‌ نخستین مؤسسه قرآنی کشور، فعالیت خود را از سال ۱۳۴۵ در تهران، خیابان ایران آغاز کرد؛ فعالیت این مؤسسه قرآنی در ابتدا با عنوان «مجمع دین و دانش» آغاز شد تا اینکه بعد از سفر مدیر این مؤسسه به سرزمین وحی در قالب کاروانی از قرآنیان(۱۳۵۷)، نام دارتحفیظ از موسسه‌ای قرآنی که در عربستان فعالیت داشت، اخذ شد و نام مجمع دین و دانش پس از بازگشت مدیر این موسسه به ایران، دارتحفیظ القرآن الکریم شد.
دارتحفیظ القرآن الکریم که در سال ۱۳۶۸ با داشتن هیئت امنا و هیئت مدیره به ثبت رسید و فعالیت‌های آموزشی خود را با شعبه‌هایی در سطح کشور ادامه داد، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی رسالت خود را در امر آموزش قرآن و برپایی جلسات قرآن دنبال می‌کرد و در آن سال‌ها قرآن‌آموزان بسیاری در این دارتحفیظ تربیت شدند که برخی از این قرآن‌آموزان، امروز به جایگاه استادی قرآن رسیده‌اند.
قرآن‌آموزان دارتحفیظ القرآن الکریم هرچند که در طول جنگ تحمیلی هشت‌ساله حضور پررنگی در جبهه‌های حق علیه باطل داشته و با اعزام به جبهه‌ها به دفاع از آب و خاک این سرزمین پرداختند و در این میان بیش از ۲۵ نفر از این قرآن‌آموزان نیز به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

گزارش کامل تصویری را اینجا ببینید.
انتهای پیام

 

 

captcha