آگاه کردن مردم راه مبارزه با سوء استفاده کنندگان از دین در حوزه سلامت است
کد خبر: 3727209
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
حجت‌الاسلام ایازی عنوان کرد:

آگاه کردن مردم راه مبارزه با سوء استفاده کنندگان از دین در حوزه سلامت است

گروه سلامت ــ قرآن پژوه و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به لزوم آگاهی مردم در رابطه با مسائل پزشکی و دینی گفت: به هر اندازه بتوان مردم را در این رابطه آگاه کرد، کمتر افرادی می‌توانند با نام دین از سلامت آنها سوء استفاده کنند.

آگاه کردن کردن مردم راه مبارزه با سوء استفاده کنندگان از دین در حوزه سلامت است
 
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی ایازی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به سوء استفاده برخی افراد از نام دین در حوزه سلامت، اظهار کرد: بهترین راه برای مبارزه با کسانی که از دین در حوزه سلامت سوء استفاده می‌کنند آگاه کردن جامعه از این افراد و حتی مسائل پزشکی است، چرا که پزشکان عادی هم ممکن است سوء استفاده کنند.
 
حجت‌الاسلام ایازی ادامه داد: آن چیز‌هایی که به عنوان راهکار‌های قانونی وجود دارد می‌توانند به عنوان بخشی از کار باشند، اما اصل و اساس در این راه آگاه کردن جامعه است؛ به هراندازه که بتوان جامعه را آگاه کرد، نه در پزشکی و نه در حوزه دین و سلامت نمی‌توان از مردم سوء استفاده کرد.
 
این قرآن پژوه و مفسر قرآن بیان کرد: ادعا‌هایی مانند درمان بیماری سرطان یا ایدز، از طریق طب اسلامی به آسانی مطرح می‌شوند، برای اینکه این ادعا‌ها اثبات شوند، باید متخصصان بر روی آن‌ها آزمایش‌های مشخصی انجام دهند، این ادعا‌ها تا وقتی لباس آزمایش و تست پیدا نکرده قابل استماع و استناد نیستند.

وی با بیان اینکه راه هر نوع اثبات ادعا این است که اول به متخصصان آن علم ارائه شود، گفت: اینکه یک نفر ادعا کند متخصص طب اسلامی است و مستندات آن را به حوزه علمیه ارائه کرده، کار درستی انجام نداده چرا که در حوزه سلامت صاحب نظر وزارت بهداشت و درمان است؛ آنان هستند که باید در این رابطه داوری کنند، حوزه در این رشته‌ها تخصص ندارد تا آن را مورد داوری قرار دهد.

حجت‌الاسلام ایازی تأکید کرد: این افراد باید ادعا‌های خود را ارائه داده تا متخصصان آن را بررسی کنند و پس از فرآیند بررسی کردن آن‌ها بگویند که این روش آیا روشی قابل تعمیمی هست یا خیر، چرا که در حوزه سلامت نمی‌توان یک روش را که برای پنج نفر و یا حتی ۷۰ نفر جواب داده است را به پنج میلیون نفر تعمیم داد.
 
وی در رابطه با کتبی مانند رساله ذهبیه که آن را به امام رضا(ع)، انتساب می‌دهند، گفت: این کتاب‌ها با نام‌های طب ائمه که الان در بازار هستند در اصل انتصاب آن‌ها به ائمه(ع) محل شک  وجود دارد، چرا که ثابت نشدند که اتصالی به آن‌ها دارند، ما در علم حدیث می‌گوییم که با «وجاده» یا اینکه در کتابخانه‌ای بوده و آن را پیدا کردند و به همین دلیل سلسله سند ندارند و خبر واحد هم نیست.
 
حجت‌الاسلام ایازی ادامه داد: در این زمینه کتاب‌سازی هم زیاد می‌شود، شما با اتفاقاتی مانند پایان نامه‌سازی آشنا هستید، وقتی که با یک علم حدیث ثابت شده نتوانیم این امر را ثابت کنیم منصوب کردن آن به امام(ع) هم محل اشکال است؛ حتی اگر از این جهت هم محل اشکال نباشند از این جهت که بتوانند یک علم پزشکی بسازند این کتاب‌ها محل اشکال هستند.

انتهای پیام
captcha