آثار استاد محمدرضا شاهمرادی دایره مخاطبان موسیقی مقامی را گسترش داد
کد خبر: 3727330
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲

آثار استاد محمدرضا شاهمرادی دایره مخاطبان موسیقی مقامی را گسترش داد

گروه فرهنگی - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی در آیین بزرگداشت استاد محمد رضا شاهمرادی پیشکسوت موسیقی مقامی این استان گفت: استاد محمد رضا شاهمرادی دایره مخاطبان موسیقی مقامی را گسترش داد.

آثار استاد محمد رضا شاهمرادی دایره مخاطبان موسیقی مقامی را گسترش داد

به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حسین فرخنده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی اظهار کرد: جوانان و نوجوانان آهنگ های استاد شاهمرادی را در فضای مجازی دنبال می کنند و این آثار دستمایه خلق فرهنگی و هنری بیشتری قرار می گیرند که این امر نشان دهنده پویایی آثار استاد شاهمرادی است.

وی عنوان کرد: استاد محمد رضا شاهمرادی شخصیت برجسته و هنرمند شایسته ای است که نقش بی بدیل آن را در نگهداشت فرهنگ و هنر بومی نمی توان نادیده گرفت.

فرخنده ادامه داد: استاد شاهمرادی با جسارت، ابتکار و با تلاش و کوششی که در عرصه موسیقی داشتند توانستند رونمایی جدیدی از آهنگ ها و ترانه های بومی و محلی را عرضه کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: پیوند ایشان با رسانه رادیو موجب شد تا بتوانند آواها و نواهای بومی و محلی ما را به درستی معرفی و دایره مخاطبان را گسترده تر کند و بتواند دایره شنیداری این هنر اصیل و بومی را به فراتر از مرزهای منطقه ببرد و این موفقیت بزرگی است.

حسین فرخنده با اشاره به اینکه استاد شاهمرادی و آثار هنری وی مختص به یک دوره خاصی نیست، اظهار کرد: هم اینک هنرمندان و پیشکسوتان در تلاش هستند تا آهنگ ها و ترانه های وی را بازخوانی و بازآفرینی کنند.

وی با بیان اینکه سنن ملی و اسلامی ما جز اصول و سیاست های فرهنگی کشور است، خاطرنشان کرد: توجه به فرهنگ اقوام و هنرهای  اصیل که سازگاری با روح آموزه های اسلامی داشته باشند از  اصول و سیاست های فرهنگی کشور هستند و براساس همین اصول و سیاست های فرهنگی بخشی ها و هنرمندانی که در دل خودشان هنر ایرانی و اسلامی را جای دادند جز میراث ملی ما محسوب می شوند.

فرخنده به پیوند وثیق هنرمندان با آموزه های اسلامی اشاره کرد و گفت: هنرمندان ما همواره به شعائر اسلامی  پای بند هستند.

وی تاکید کرد: چیزی که تحت عنوان گنجینه فرهنگ ها و معرفت ها در استان شناخته شده است محصول تعاملات و تبادلات همه اقوام است و همه اقوام در پدید آوردن این فرهنگ و گنجینه درخشان موثر هستند.

فرخنده با  اشاره به اینکه در عصر جهانی شدن و در عصر به هم فشرده شدن مکان ها چگونه می توانیم از فرهنگ بومی و محلی خود صیانت و زمینه های مشارکت این هنر را در خلق آثار ملی فراهم کنیم؟، گفت: در این راستا می بایست پژوهشگران خط مشی ها را به درستی مشخص کنند.

وی در خاتمه به توسعه مشارکت های مردمی در فعالیت های فرهنگی وهنری اشاره و تاکید کرد: سیاست و رویکرد دولت هم مشارکت حداکثری مردم در فعالیت های فرهنگی وهنری است.

در پایان این آیین از استاد محمد رضا شاهمرادی که سال ها در عرصه موسیقی بومی و محلی منطقه شمال خراسان تلاش های بی و قفه و شبانه روزی داشته اند با اهدا هدایایی به رسم یاد بود قدر دانی شد.

گفتنی است؛ در آیین بزرگداشت استاد محمد رضا شاهمرادی که با همکاری صدا و سیمای و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی  برگزار شد، شخصیت های برجسته همچون استاد هوشنگ جاوید، محمد یگانه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی، مسئولان استانی و شهرستانی، هنرمندان و علاقمندان به عرصه موسیقی مقامی حضور داشتند.

captcha