همایش علمی «تمدن اسلامی» در مشهد برگزار شد
کد خبر: 3727413
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۵

همایش علمی «تمدن اسلامی» در مشهد برگزار شد

گروه معارف - همایش علمی «تمدن اسلامی (گذشته، حال، آینده) نقش و رسالت علمای افغانستان» صبح امروز 12 تیرماه در تالار آفتاب ولایت مشهد برگزار شد.

نخستین روز از همایش علمی «تمدن اسلامی (گذشته، حال، آینده) نقش و رسالت علمای افغانستان» به میزبانی مشهد در حال برگزاری است

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، همایش علمی «تمدن اسلامی (گذشته، حال، آینده) نقش و رسالت علمای افغانستان» صبح امروز 12 تیرماه در تالار آفتاب ولایت مشهد برگزار شد.
در این مراسم حجت‌الاسلام محمدحسین مهدوی‌مهر، رئیس مجتمع آموزشی عالی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة با بیان خیر و مقدم به همه علما و اندیشمندان شیعه و سنی، اظهار کرد: این همایش ارزشمند دو عنوان با خود به همراه دارد، خشنودی مؤمنان و علاقه‌مندان به اعتلای کلمه وحدت و مأیوس ساختن دشمنان اسلام در سراسر جهان.
وی با بیان اینکه مردم بر دین ملوک و پادشاهان خود هستند، ادامه داد: حاکمیت بر قلب‌ها کار علمای دین است و علما باید این حکم‌فرمایی را نسبت به همه مردم داشته باشند. همچنین این دینی که مردم از ملوک و پادشاهان خود می‌گیرند باید دین همبستگی و وحدت باشد.
همچنین در ادامه این مراسم مصطفی محامی، دبیر علمی همایش تمدن اسلامی (گذشته، حال، آینده) نقش و رسالت علمای افغانستان،با بیان اینکه با بیان اینکه جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة یک مرکز علمی و حوزوی بین‌المللی است، اظهار کرد: این مجتمع آموزش عالی با توجه به حضور مختلفی که در کشور‌های دیگر، ارتباطات گسترده‌ای که با علما و اندیشمندان آن کشورها و همچنین تأثیر گذاری که در جوامع علمی و اسلامی دارد اقدام به برگزاری همایش‌های علمی با توجه به حوزه مورد نیاز کشور مربوطه کرده است.
وی با بیان اینکه نمایندگی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة در کشور افغانستان همچون سال‌های قبل اقدام به برگزاری سلسسله همایش‌هایی با محوریت بررسی نقش و رسالت علما افغانستان در موضوعات مختلف کرده است، ادامه داد: تاکنون همایش‌هایی همچون حوزه‌های علمیه و رسالت علما افغانستان، دین و فرهنگ و رسالت علما افغانستان، اعتدال و همبستگی امت اسلامی، امنیت و وحدت امت اسلامی، هم‌گرایی مذهبی، امنیت و صلح و نقش و رسالت علما افغانستان در سال‌های گذشته در ایران و افغانستان به تناوب با حضور علمای بزرگ شیعه و اهل سنت ایران و افغانستان برگزار شده است.
دبیر علمی همایش علمی «تمدن اسلامی(گذشته، حال و آینده) نقش و رسالت علمای افغانستان» با تأکید بر اینکه هدف از برگزاری این همایش‌ها متمرکز شدن و درگیر کردن ذهن بزرگان و علما به مسائل مورد نیاز افغانستان است، عنوان کرد: همچنین یکی دیگر از اهداف این همایش حضور علما فریقین و همفکری و همگرای برای حل مشکلات افغانستان است.
حجت‌الاسلام محامی با بیان اینکه تمدن موضوع گسترده‌ای است، ابراز کرد: علما و اندیشمندان نظرات خود را در این موضوع مطرح خواهند کرد و بر محور این سخنرانی‌ها فراخوان همایش مقالاتی تهیه خواهد شد که در مرحله دوم این همایش در افغانستان یا ایران در سال‌های آتی ایراد خواهد شد.
دبیر علمی همایش علمی «تمدن اسلامی(گذشته، حال و آینده) نقش و رسالت علمای افغانستان» با اشاره به هجرت پیامبر(ص) به مدینه، افزود: پیامبر(ص) با هجرت خود به مدینه و با تشکیل اولین حکومت اسلامی، تمدن اسلامی را پایه ریزی کردند.اسلام همه قاره‌های جهان را درنوردیده و همه آن ملت‎ها را در خدمت خود قرار داده است.

ایران، پایگاه تمدن اسلامی

وی با بیان اینکه زبان فارسی بعد از زبان عربی دومین زبان جهان اسلام است، ادامه داد: ایران پایگاه تمدن اسلامی است لذا باید افغانستان نیز به یکی دیگر از پایگاه‌های تمدن اسلامی تبدیل شود.
حجت‌الاسلام محامی با تأکید بر اینکه تمدن اسلامی سیر تحولی خود را دنبال می‌کند، گفت: تمدن اسلامی با شتاب مسیر خود را دنبال می‌کند و از آینده روشنی نیز برخوردار است. جامعه اسلامی همچون هر موجود زنده‌ای در طول تاریخ دچار چالش‌های بسیاری شده است و در مسیرش با موانعی برخورد داشته است.
دبیر علمی همایش علمی «تمدن اسلامی(گذشته، حال و آینده) نقش و رسالت علمای افغانستان» با بیان اینکه شاهد حجمه‌های استکبار به جوامع اسلامی بیش از پیش هستیم، گفت: درگیری‌های جوامع اسلامی و به تحلیل رقتن قوای مسلمانان در جای جای جوامع اسلامی زخمی بر تن تمدن اسلامی است، لذا از علما انتظار می‌رود دردهای جامعه اسلامی را بشناسند و با استفاده از قرآن و سنت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) و با استفاده از تمامی امکانات در جهت رفع مشکلات جوامع اسلامی تلاش کنند.
همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی گفت: موضوع تمدن اسلامی و مدنییت دین به عنوان یک موضوع مهم از نظر فرهیختگان و دانشمندان مورد توجه بوده و اسلام احکامی دارد که برای زندگی بشر لازم و ضروری است.
وی با بیان اینکه احکام شریعت و اهداف آن مقدس است، ادامه داد: جامعه‌ای که از عقلانیت، معنویت، اخلاق و عدالت اجتماعی برخوردار باشد، جامعه‌ای سالم بوده که زیربنای این جامعه توحید است.
قتل، کشتار و ناامنی نتیجه جدای معنویت از سیاست
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه سیاست بدون معنویت و خدا ظلم بوده و دولت اسلامی دولت عدالت است، عنوان کرد: پیوندی که با نوعی از تفکر تکفیری که نتیجه‌اش قتل و کشتار و ایجاد ناامنی و تفرقه در بین امت اسلامی است نتیجه تمدن غرب است.
حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه امروز در کشورهای غربی کشورگشایی، سلاح هسته‌ای، قتل و غارت وجود دارد که محصول سیاست بدون معنویت است؛ متذکر شد: در مکتب سیاسی امام(ره) همواره به‌سیاست با اخلاق و معنویت تأکید شده، آنچه که در برخی از کشورهای اسلامی شاهد هستیم، آثار تمدنی نیست، بلکه آثار انحطاط است.
وی با بیان اینکه بحث مهمی که توسط علما و فلاسفه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ایجاد آرمان شهر معنوی، شهر سالم، مدینه فاضله است، گفت: اینکه این آرمان شهر معنوی دارای چه شاخصه‌هایی است موضوع مهمی است که باید در مورد آن بسیار صحبت کرد و هر کدام از علما و اندیشمندان دیدگاه و نظر خود را دارند و ویژگی‌های خاصی را برای این آرمان شهر تعریف می‌کنند.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: زیر بنای این آرمان شهر، مدینه فاضله توحید است. تنظیم رابطه انسان با خود، با خدا، با دیگران و با طبیعت و برقراری تعادل و تعامل میان همه این‌ها از موارد بسیار مهم است.
حجت‌الاسلام رئیسی با تأکید بر اینکه مدنییتی که امروز جامعه اسلامی به برکت آموزه‌های دینی باید برخوردار باشد را اسلام نوید داده است، ابراز کرد: این مدنییت در سایه جامعه‌ای که روابطش بر اساس توحید و عقلانیت باشد دست یافتنی است.
همچنین حجت‌الاسلام علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر اینکه اندیشه‌ای می‌تواند تمدن ساز باشد که بتواند به همه سؤالات بشر در همه حوزه‌ها پاسخ‌گو باشد، افزود: بنابراین ایده، فکر و آیینی تمدن ساز است که از نظریه کلان دارای جامعیت و فراگیری همه جانبه باشد.
مکتبی می‌تواند تمدن ساز باشد که پاسخ‌گو تمامی نیاز‌های بشر باشد
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه برخورداری از نظریه کلان، دارای جامعیت، فراگیری و نظام وارگی اندیشه از عناصر کلیدی تمدنی شدن یک آیین و دین است، ابراز کرد: مکتبی که تمدن ساز باشد باید در کنار همه این عناصر پاسخ‌گو به تمامی نیازهای بشر در همه حوزه‌ها نیز باشد.
وی در پاسخ به سؤال که آیا اسلام را می‌توان تمدنی ارزیابی کرد یا نه، گفت: برای پاسخ به این سؤال باید به گذشته تاریخی اسلام برگردیم، اسلام در قرن هفت میلادی در جهان درخشید.
رئیس جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة با بیان اینکه از قرن هفت میلادی اسلام جهان را تحت تأثیر خود قرار داد، عنوان کرد: اندیشه و تفکر بشر در پرتوی اسلام به حرکت‌های جدیدی دست یافت و راه‌های بسیاری را به روی بشریت گشود.
حجت‌الاسلام اعرافی با بیان اینکه در ادوار گذشته نقدهای بسیاری به تمدن اسلامی وجود داشته است، اظهار کرد: با وجود این نقدها در مجموع شاهد درخشش فوق‌العاده‌ای از اسلام در جهان هستیم.
نور و اندیشه الهی تمام ساحت‌های بشری را تحت تأثیر خود قرار داده است
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه اسلام تمدن ساز است، ادامه داد: در حال حاضر نیز همه شاهد بر این موضوع که اسلام تمدن ساز است هستیم. نور و اندیشه الهی تمام ساحت‌های بشری را تحت تأثیر خود قرار داده است و این یعنی تمدن ساز بودن یک آیین.
وی با تأکید بر اینکه با نگاه سخت افزاری نیز می‌توان بر این موضوع واقف بود که اسلام تمدن ساز است، ابراز کرد: اسلام دارای این ظرفیت و قدرت است که در ابعاد زندگی بشر نقش تمدنی داشته باشد.
انتهای پیام

captcha