راه برون‌رفت کشور از مشکلات؛ تکیه بر نخبگان جوان و بکارگیری ایده‌های آن‌ها
کد خبر: 3727732
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹
حجت‌الاسلام دلاوری عنوان کرد:

راه برون‌رفت کشور از مشکلات؛ تکیه بر نخبگان جوان و بکارگیری ایده‌های آن‌ها

گروه اجتماعی - مدیر کل اوقاف استان مرکزی گفت: راه برون‌رفت کشور از مشکلات تکیه بر نخبگان جوان و بکارگیری ایده‌های آن‌ها در زمینه‌های مختلف علمی و فرهنگی است به طوری که باید به آنها بها داد.

تکیه بر نخبگان جوان و بکارگیری ایده‌های آن‌ها راه برون‌رفت کشور از مشکلات است

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام حسین دلاوری، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، صبح امروز در حاشیه بازدید از مرکز فوق‌تخصصی ناباروری جهاد‌دانشگاهی استان مرکزی اظهار کرد: پیش از انقلاب در دانشگاه‌‌ها رویکردها و ویرانه‌‌های فکری حاکم بود، با وجود اینکه فعالیت علمی در کشور وجود داشت اما روح نا‌امیدی و یاس و کوچک‌بینی در فضای دانشگاه‌ها حاکم شده بود و با تشکیل جهاد دانشگاهی توسط انقلاب فرهنگی بسیاری از خلا‌های گذشته از بین رفت.
وی ادامه داد: امروز با توجه به مشاهده حرکت رو‌به پیشرفت کشور، چند سالی است عوامل بازدارنده‌ای از جهت سیاسی و... به کند‌پیش‌رفتن این روند منجر شده و آسیب‌هایی را هم به دنبال داشته است، اما مجموعه‌هایی مانند جهاددانشگاهی فارغ از جناح‌ها و گروه‌های سیاسی امیدی را در مجموعه نخبگان و بزرگان کشور بوجود آورده است.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی افزود: تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از توان داخلی است و سخن درست و سنجیده‌ای است، پس از گذشت چهل سال از انقلاب هنوز نگاه، فکر و ذهنمان به سمت دیگری است. متاسفانه در ذهن بعضی از نخبگان سیاسی هم این فکر وجود دارد و در واقع این تفکر مانند باتلاق دست و پاگیر نظام جمهوری اسلامی است.
دلاوری در ادامه گفت: اگر این تفکر در کشور به طور کامل از میان می‌رفت، ایران به لحاظ قدرت علمی در تمامی زمینه‌ها به جایگاهی فراتر از این چیزی که در افق 1400 است، دست پیدا می‌کرد . متاسفانه این تفکر وجود دارد.
وی بیان کرد: رهبر انقلاب به مجموعه‌های علمی، جوانان، نخبگان اهمیت می‌دهند. خوشبختانه رویکردی در سازمان اوقاف بوجود آمده است به طوری که طی سه ماه گذشته دیدارنماینده مقام معظم رهبری با ریاست سازمان در ارتباط با رویکرد سازمان در ارتباط با ریسک و سرمایه‌گذاری در علوم جدید و فناوری‌های زیستی و... بحث و تبادل نظر صورت گرفته است.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی گفت: کسی حاضر نیست در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کند، در سازمان اوقاف و امور خیریه این رویکرد بوجود آمده و هفته گذشته با حضور دکتر رحیمی مدیر کل اقتصاد و بهره‌وری این سازمان یک بحثی در قالب این موضوعات مطرح شد بطور مثال در بعضی از کشور‌ها مثل ایتالیا و بسیاری از واحدهای دامپروری که بحث بیوگاز را دنبال می‌کنند، در بحث بیو گاز از مجموعه‌های دامپروری صنعتی بزرگ اوقاف در استان هستیم.
دلاوری اظهار کرد: ابتکاری در خراسان رضوی با همکاری رئیس دانشگاه فردوسی مشهد و مدیر کل سازمان اوقاف در ارتباط با همفکری و تلاش، خودباوری و جذب نخبگان و بکارگیری استعدادها و پژوهش‌‌های آنان در صنعتی‌سازی و تجاری‌سازی ایده‌ها به انجمن وقف‌یاوران علم و فناوری منجر شد و کار بزرگی با انتشار اوراق وقف مشارکت در حوزه علم و فناوری در حمایت از نخبگان انجام گرفت. در مجموع می‌توان گفت طی یکسال گذشته سه چهار ایده همین نخبگان و پژو‌هش‌گران جوان به مرحله تجاری‌سازی رسیده است.
وی افزود: راه برون‌رفت کشور از مشکلات، تکیه بر نخبگان جوان و بکارگیری ایده‌های آن‌ها است به طوری که باید به آن بها داد و امروز با توجه به فضای مسموم سیاسی یک مجموعه مانند جهاددانشگاهی این تفکر و قدرت را می‌تواند در قشر دانشجویان ایجاد کند.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی بیان کرد: هنگامی که انسان عدم حمایت از نخبگان و جوانان را مشاهده می‌کند واقعا قلب انسان آزرده می‌شود ،متاسفانه در جشنواره‌ها نخبگان را گلچین می‌کنند و به این کار افتخار می‌شود که چنین مغز‌های متفکری شناسایی شده است و زمینه مهاجرت آن‌ها به اروپا فراهم می‌شود.
دلاوری گفت: در عین‌حال که رفتار خصمانه دشمن را مشاهده می‌کنیم که چگونه با لبخند و وعده‌های بسیار نخبگان را از کشور خارج می‌کنند، قدر نخبگان را باید بدانیم. دشمن بیشتر از ما قدر نخبگان را می‌داند به طوری که در قالب‌های مختلف آن‌ها را جذب می‌کند.
وی افزود: مجموعه‌هایی که فراجناحی‌اند و سیاسی‌کار نبوده و فارغ از مسائل سیاسی کشور دلسوز نظام و دستاورد‌های انقلاب هستند، باید کارهای بزرگ را انجام دهند و به طور جهادی حمایت‌های بی دریغ خود را در عرصه‌های فرهنگی، فناوری و علمی انجام دهند.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی بیان کرد: در طی سال‌های اخیر جهاددانشگاهی تلاش‌های بسیاری را انجام داده است، امید و پشتوانه‌ای که این نهاد در کشور داراست، دیدگاه و جهت‌گیری درست مقام معظم رهبری است.
دلاوری تاکید کرد: مجموعه‌های علمی مانند جهاددانشگاهی نباید خستگی به خود راه بدهند. مجموعه‌هایی انقلابی مانند اوقاف، نیروی مقاومت بسیج و حتی بنیاد مستضعفان مجموعه‌هایی که سرمایه‌های بسیاری در اختیار دارند باید امروز با امیدواری و دور کردن یاس و ناامیدی بخشی از لطماتی که در سال‌های گذشته وارد شده را با همیاری بیشتر انجام دهند.
وی افزود:با توجه به اینکه جهاددانشگاهی یک مجموعه مردمی، علمی و فرهنگی در رشته‌های مختلف است؛ نظر بنده این است که مردم را فرا بخوانیم. زیرا در کشور شخصیت‌های دلسوزی به لحاظ اقتصادی از توانمندی‌های بسیاری به ویژه در استان برخوردار هستند و در تمامی عرصه‌ها کمک نمودند بطور مثال ساخت فاز دوم بیمارستان آیت‌الله خوانساری قرار بود از طریق اوراق مشارکت وقف انجام بگیرد اما خیرین و مردم، گوی سبقت را ربودند.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی افزود: آمادگی داریم به صورت جدی این جلسه آغازی برای ایجاد انجمن یاوران‌وقف‌فناوری یا هر عنوان دیگری باشد و بتوان با مشارکت افرادی مانند نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و دیگر دستگاه‌های اجرایی، اساتید دانشگاه و... این انجمن را هدایت کرد.
وی گفت: مجموعه ناباروری جهاددانشگاهی چیزی ازمجموعه‌های علمی که در تهران وجود دارد، کم ندارد و خدمات شایسته‌ای را انجام می‌دهد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی بیان کرد: مجموعه سازمان اوقاف یکی از پرکارترین سازمان‌ها است که در تمامی عرصه‌ها مشارکت دارد زیرا تمامی زمینه‌ها هزینه‌بر و به سرمایه گذاری خیرین نیاز دارد.
دلاوری افزود:400 بیمارستان در کشور، بیمارستان موقوفه است و بزرگترین آن بیمارستان نمازی شیراز یکی از مجموعه‌های پژوهشی و موقوفه است که در زمینه درمانی و علمی فعال است.
وی بیان کرد: در تمامی زمینه‌ها حوزه و تخصص ما نیست، در بسترسازی سازمان اوقاف و امور خیریه دست خود را باز می‌بیند. ریاست سازمان هم تشویق کردند و دغدغه مدیران نسبت به بازگشت سرمایه پروژه‌های پژوهشی است.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی تصریح کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی در صورتی که مجموعه جهاددانشگاهی طرح توجیه اقتصادی را برای طرح‌های خود بطور مثال ژنتیک ارائه کند؛ آمادگی دارد در هنگام ارائه این طرح با سازمان‌های مربوطه مکاتبه نماید.

تکیه بر نخبگان جوان و بکارگیری ایده‌های آن‌ها راه برون‌رفت کشور از مشکلات است
به گزارش ایکنا، سید جعفر نظام‌دوست، رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی نیز در حاشیه بازید از این مرکز اظهار کرد: جهاددانشگاهی یک نهاد فرهنگی است و فعالیت‌های بسیاری در زمینه فرهنگی و علمی انجام می‌دهد.
وی افزود: در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به توجه بیشتر 5 آسیب اجتماعی، این مرکز همواره فعالیت‌هایی را در زمینه آسیب‌های اجتماعی انجام داده است به طوری که با هماهنگی استانداری و تعامل با نهاد‌های فرهنگی و مسئولین استانی این مهم را دنبال می‌کنیم.
نظام‌دوست گفت: باید برای فعالیت هرچه بیشتر نخبگان را بسترسازی کنیم به طوری که از ایده‌های آن‌ها پشتیبانی و حمایت‌های لازم صورت پذیرد.
رئیس جهاددانشگاهی به نبود آزمایشگاه ژنتیک در این مرکز اشاره و افزود: با تاسیس این آزمایشگاه می‌توان از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کرد و خدمات موثر‌تری را برای مردم انجام داد.
انتهای پیام

captcha