تحسین داوران از اجرای نماینده ایران در هفتمین شب از مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان + فیلم
کد خبر: 3727887
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹
شب گذشته در اسرای بین‌المللی شاهد بودیم؛

تحسین داوران از اجرای نماینده ایران در هفتمین شب از مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان + فیلم

گروه مسابقات ــ هفتمین شب از مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در حالی سپری شد که تلاوت نماینده جمهوری اسلامی در این شب مورد تحسین داوران قرار گرفت.

به گزارش ایکنا؛ هفتمین شب از پخش تلویزیونی ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، شب گذشته، 13 تیرماه به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت. در این شب، پنج شرکت‌کننده رشته قرائت قرآن کریم شامل «سالم محمد سالم» از کنیا، «علی حسن علی عبدالله دعبل» از بحرین، «مهدی غلام‌نژاد» از جمهوری اسلامی ایران، «صفر مراد حسین‌اف» از تاجیکستان و «محمد یوسف دیوید» از آفریقای جنوبی به سؤالات هیئت داوران پاسخ دادند.
در ابتدای این برنامه، داوران و شرکت‌کنندگان طی دومین مسابقات در دو آیتم جداگانه معرفی شدند. در بخش داوران و در بخش تجوید سمیع احمد خالد العثامنه از کشور اردن، محمدجواد پناهی از ایران در بخش وقف و ابتدا، محمد فهمی عبدالسید عصفور از کشور مصر در بخش وقف و ابتدا و حسن حکیم‌باشی از کشور ایران در بخش وقف و ابتدا، در بخش صوت رحیم خاکی از ایران و مخلص محمد حنفی از کشور اندونزی در بخش لحن و در بخش صوت نیز عبدالشکور فلاح از کشور افغانستان و هاشم روغنی از ایران در بخش لحن، معتز آقایی داور بخش حسن حفظ و سیدجواد سادات فاطمی ناظر داوران بودند، همچنین ریاست هیئت داوران را هاشم روغنی برعهده داشت.

تحسین داوران از اجرای نماینده ایران در هفتمین شب از مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان
اولین شرکت‌کننده‌ای که در جایگاه قرار گرفت، «سالم محمد سالم» نماینده 26 ساله کشور کنیا از دانشگاه مومباسا بود که بنابر نظر هیئت داوران و قرعه به دست آمده، به قرائت آیات 30 تا 33 سوره مبارکه یونس پرداخت.
رحیم خاکی، داور این دوره از مسابقات پس از پایان تلاوت این شرکت‌کننده کشور کنیا اظهار کرد: تلاوت ایشان خوب بود، فقط قدری باید روی صدای خود کار کنند که صدا به صورت طبیعی ایجاد شود و تکلف از صدای ایشان دور شود. عمده این قضیه به خاطر همین بود که صوت با لحن با آهنگ‌هایی که انتخاب کرده بودند، تطابق کمتری داشت ان‌شاءالله موفق باشند.
این شرکت‌کننده پس از ارائه تحلیل داوران مسابقات در گفت‌وگویی کوتاه با دوربین حاشیه‌ای مسابقات، بیان کرد: ان‌شاءالله رقابت‌ها برای من خوب خواهد بود. اجرای من الحمدلله بد نبود. دعا می‌کنم که بتوانم ان‌شاءالله در دور نهایی حضور داشته باشم.

تحسین داوران از اجرای نماینده ایران در هفتمین شب از مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان
دومین شرکت‌کننده شب هفتم این دوره مسابقات، «علی حسن علی عبدالله دعبل» نماینده کشور بحرین در رشته قرائت قرآن کریم بود. این شرکت‌کننده 21 ساله که در دانشگاه بحرین تحصیل می‌کند و از طریق مؤسسه الذکرالحکیم بحرین در این مسابقات شرکت کرده، آیات 103 تا 105 سوره مبارکه آل عمران را در حضور هیئت داوران قرائت کرد.
محمدجوادپناهی، داور ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در پایان قرائت این شرکت‌کننده از کشور بحرین گفت: قرائت ایشان بد نبود و خوب خواندند. همچنین، صدای پرتحریری نیز داشتند ولی باید کمی بیشتر نکات تجویدی را رعایت کنند. همچنین، کشش‌ها در خواندنشان زیاد است عدم توازن مد و غنه‌ها در خواندشان دیده می‌شود روی حروف ساکن باید دقت بیشتری داشته باشند.
علی حسن پس از ارائه تحلیل داوران مسابقات در گفت‌وگویی اظهار کرد: اجرایی که در مسابقه داشتم، آن اجرایی نبود که از خودم توقع داشتم و اجرای خود را مطلوب نمی‌بینم که علل متعددی دارد. خستگی و عدم استراحت و همچنین، گرم بودن محل اجرا که گرمای مکان می‌تواند به علل متعددی نظیر وجود نورافکن‌ها داشته باشد و شرکت‌کننده دیگری نیز وجود دارد که چنین نقطه‌نظری داشت. به همین دلیل نفس‌گیری من به خوبی صورت نگرفت و تلاوتم نیز به خوبی ادا نشد و تمرکز لازم بر روی مسائل تجویدی که می‌توانستم بر روی آن تمرکز کنم، نداشتم. در حقیقت نتوانستم به خوبی اجرای خود را انجام دهم و توقع ندارم به مرحله بعدی راه پیدا کنم و اجرای در سطح توقعی که داشتم، نبود. اگر بقیه متسابقین نیز اجرای ضعیفی داشته باشند، احتمال اینکه به مرحله نهایی راه پیدا کنم، وجود دارد. به هرحال هرچه خدا بخواهد.

تحسین داوران از اجرای نماینده ایران در هفتمین شب از مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان
شرکت‌کننده سومی که در هفتمین شب این دوره از مسابقات بر روی جایگاه قرار گرفت، «مهدی غلام‌نژاد»، نماینده ساله 32 ساله کشور جمهوری اسلامی ایران بود که از دانشگاه پیام نور در این دوره از مسابقات شرکت کرده و آیات 148 تا 150 سوره مبارکه بقره را قرائت کرد.
هاشم روغنی، داور این دوره از مسابقات در تحلیل قرائت نماینده جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ایشان تلاوت موزون و دقیقی را اجرا و از نغمات خیلی خوب استفاده کردند و از بافت لحن پی در پی تا به نقطه اوج، کار هنرمندانه و استادانه‌ای داشتند. امیدواریم که تلاوت‌های بعدی ایشان را نیز خوب و پخته بشنویم.
غلام‌نژاد پس از تحلیل داوران طی گفت‌و‌گویی کوتاه بیان کرد: الحمدلله تلاوت خوبی انجام دادم و دقیقا آن چیزهایی که از دیشب تا به حال تمرین کردم مو به مو انجام دادم و الحمدلله خیلی راضی هستم و فکر می‌کنم که داوران نیز راضی باشند. بنده فکر می‌کنم که ان‌شاءالله قطعاً به فینال راه پیدا خواهم کرد.
چهارمین شرکت‌کننده شب هفتم مسابقات، «صفر مراد حسین‌اف» از کشور تاجیکستان بود که از سوی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه در این مسابقات شرکت کرده و بنا بر قرعه به دست آمده آیات 35 تا 38 سره مبارکه یونس را در حضور هیئت داوران قرائت کرد.
در پایان قرائت نماینده کشور تاجیکستان، مخلص محمد حنفی، داور مسابقات از کشور اندونزی طی ارائه تحلیل خود از تلاوت این قاری تاجیکستانی، اظهار کرد: خداوند به شما بابت این تلاوت زیبا پاداش نیک عطا کند. همانگونه که همه ما می‌دانیم و همانگونه که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «قرآن را با صوت خود زینت بخشید»، صدای زیبا زینت قرآن است. به همین دلیل آنچه که به تلاوت زینت و جذابیت بیشتری می‌بخشد، تزئینات صوتی است.
وی افزود: زیبایی صدای قاری یک موهبت است، اما به‌کارگیری مقامات در قرائت تنها با تمرین و ممارست امکان‌پذیر است و آنچه واضح است، این است که شما تمرین بیشتری نیاز دارید. آنچه در به‌کارگیری این مقامات اساسی به نظر می‌رسد، این است که باید به نظر برسد که شما در حال ارائه تفسیر قرآن هستید پس اگر قرآن را با لحن زیبا و بی‌نقص بخوانید، به این معنا است که شنونده را به قرآن نزدیکتر کرده‌اید. به همین دلیل شما را تشویق می‌کنم که فراگیری این مقامات را با تمرین پیگیری کنید و معنی آیات را برای مردم و شنوندگان استخراج کنید، البته به اندازه میزان درک شخصی شما از آیات قرآن. خداوند به شما توفیق دهد و شما را حفظ کند.

تحسین داوران از اجرای نماینده ایران در هفتمین شب از مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان
پنجمین و آخرین شرکت‌کننده‌ای که در شب هفتم ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان بر روی جایگاه حاضر شد، «محمد یوسف دیوید»، نماینده 25 ساله از کشور آفریقای جنوبی بود که از دانشگاه الامین حفیظ در این دوره از مسابقات شرکت کرده و به قید قرعه، آیات 93 تا 97 سوره مبارکه هود را در حضور داوران قرائت کرد.
سمیع احمد خالد العثامنه، داور اردنی این دوره از مسابقات در پایان قرائت این قاری آفریقای جنوبی، بیان کرد: خدا به شما جزای خیر عطا کند. شکی نیست که تلاوت شما بسیار نیکو بود، اما قاعدتا بهتر است تا نسبت به احکام حروف توجه بیشتری شود. قواعدی مانند تفخیم، ترقیق و برخی از صفات و بعضی از غنه‌ها ناقص بودند. مانند «برحمة منا» و «سلطان مبین». چیزی که از همه این موراد مهمتر است، وقف بر سر حروفی که نیاز به تشدید دارند مانند آنچه که تلاوت کردید «یغنوا فیها». در این موارد بدون وقف از موارد عبود بفرمایید. خداوند شما را حفظ کند و بهای تلاش‌هایتان را مورد تقدیر بدارد.
همچنین، هاشم روغنی، دیگر داور این دوره از مسابقات نیز در تحلیل خود از تلاوت این متسابق آفریقای جنوبی گفت: ایشان تلاوت بسیار خوبی داشتند و از نظر لحنی مشخص است که ایشان لحن را می‌شناسند و کار کرده‌اند اما باید مقداری در کیفیت لحنی خود کار کنند. همه قراء لحن را می‌شناسند ولی آن چیزی که جذابتر است این است که لحن با معنا تطبیق پیدا کند و از درون تولید نغمه کند.
وی ادامه داد: این بدان معناست که ایشان از حسشان استفاده نمی‌کنند و فقط کلیشه‌ای نغمه را می‌خوانند. این حس خیلی مهم است که انسان در آیه فرو رود که در این هنگام حس خود به خود بیرون می‌آید. ایشان حتما باید با معنای آیات بیشتر مأنوس شوند و بتوانند از لحنی که استفاده می‌کنند، حس‌شان را نیز به کار بگیرند.
محمد یوسف دیوید پس از ارائه تحلیل داوران، طی گفت‌وگویی تصریح کرد: خدا را شکر می‌کنم که به من توفیق تلاوت قرآن در اینجا را داد. الحمدلله اجرای من خوب بود البته می‌توانست از این هم بهتر باشد. اعضای هیئت داوران از اجرای من راضی بودند. البته به من توصیه کردند که به خواندن قرآن و تمرین کردن ادامه دهم تا ان‌شاءالله در این زمینه پیشرفت کنم. بعد از اجرایم با تعدادی از برادران صحبت کردم و آن‌ها به من گفتند که ان‌شاءالله به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنم. من موفقیت خود را از توفیق الهی می‌دانم.
یادآور می‌شود، ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان طی روزهای هفتم تا نهم اردیبهشت‌ماه در مشهد مقدس برگزار شد و از اواخر خردادماه پخش تلویزیونی این مسابقات از شبکه قرآن و معارف سیما آغاز شده است. این مسابقات روزهای زوج و رأس ساعت ۲۲ به روی آنتن می‌رود.

فیلم تلاوت قاری ایران را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha