بررسی روایی علل فقدان نام ائمه اطهار(ع) در قرآن کریم
کد خبر: 3728046
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸
در قالب مقاله‌ای انجام شد؛

بررسی روایی علل فقدان نام ائمه اطهار(ع) در قرآن کریم

گروه معارف - پژوهشگران دانشکده قرآن و حدیث دانشگاه کاشان در مقاله‌ای به بررسی روایی علل فقدان نام ائمه اطهار(ع) در قرآن کریم پرداخته‌اند.

بررسی روایی علل فقدان نام ائمه اطهار (ع) در قرآن کریم

به گزارش ایکنا از اصفهان، پرویز رستگار، استادیار دانشکده علوم قرآن و حدیث دانشگاه کاشان و علیرضا پوربرات، کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه کاشان در چکیده این مقاله نوشته‌اند: خلافت و جانشینی پیامبر اکرم(ص) و در اختیار گرفتن آن توسط خلفای پیش از امام علی(ع)، موضوعی چالش برانگیز بین شیعه و اهل سنت است که از دیرباز در بسیاری از محافل به صورت مجادلات کلامی و استمداد نابخردانه از ابزاری چون روایات برای غلبه بر حریف بازتاب یافته است. در این بین، ذهن بسیاری از افراد خواسته یا ناخواسته به این سمت می‌رود که چرا نام حضرت علی (ع) و تصریح به ولایت ایشان با توجه به نقش تکمیل کننده آن برای اسلام و مسلمانی که پیام آیه تبلیغ نیز هست، در قرآن یاد نشده است. بر این اساس شاید برخی از افراط گرایان درصدد برآیند تا با استفاده از روایاتی نایاب، تصور وجود نام ائمه(ع) در قرآن را به شکل حقیقتی قابل باور جلوه دهند.
در این پژوهش با بررسیِ چند روایت در این زمینه، به وجود غالیان و افراد مجهول در سند روایات پی‌می‌بریم و با توجه به معنای اصلی هم خانواده واژه‌هایی چون اقراء، تنزیل و نگاهی به ساختار روایات به معنایی جز معنای اصطلاحی آن دست می‌یابیم. پس از آن، قرائن و نشانه‌ها و حکمت‌های چندی در نبود نام ائمه(ع) در قرآن را بازگو و در نتیجه تلاش بیهوده قائلان به وجود نام ائمه(ع) در قرآن را روشن خواهیم ساخت.
علاقمندان برای دریافت این مقاله که در فصلنامه مطالعات قرآن و حدیث منتشر شده است، می‌توانند در اینجا کلیک کنند.
انتهای پیام

captcha