نبود قالب‌های انتقال مفاهیم؛ مانع جذب جوانان به مسائل اعتقادی
کد خبر: 3728188
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱

نبود قالب‌های انتقال مفاهیم؛ مانع جذب جوانان به مسائل اعتقادی

گروه اجتماعی - کارشناس فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل نبود قالب‌های انتقال مفاهیم را اولین مانع جذب جوانان به مسائل اعتقادی و مذهبی عنوان کرد و افزود: امروزه در جامعه برای انتقال پیام به مخاطب باید از فضای مجازی، ابزار هنری و... استفاده شود.

نبود قالب‌های انتقال مفاهیم؛ مهمترین مانع جذب جوانان به مسائل اعتقادی و مذهبی
حجت‌الاسلام والمسلمین بهنام لطفی سعید آباد، کارشناس فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل در گفت وگو با ایکنا از اردبیل، با اشاره به بر راه‌های جذب جوانان به دین و مسائل مذهبی، تصریح کرد: قرآن ما انسان‌ها را به بهترین راه‌ها هدایت می‌کند و برای جذب جوانان به مسائل مذهبی، اعتقادی و اخلاقی باید به نکات مذهبی و علمی توجه گردد.
وی نبود قالب‌های انتقال مفاهیم را اولین مانع جذب جوانان به مسائل اعتقادی و مذهبی عنوان کرد و افزود: امروزه در جامعه برای انتقال پیام به مخاطب باید از فضای مجازی، ابزار هنری مثل فیلم سریال، تئاتر، گروه‌های مرجع و... استفاده نمود که متاسفانه این ابزار در دست هنرمندان دلسوز کشورمان نیست عده‌ای دیندار، تخصص لازم را در این زمینه ندارند یا اگر داشته باشند توانایی این کار را ندارند.
لطفی تکرار بیان مطالب غیر جذاب و ارائه مطالب کهنه، به روز نبودن اطلاعات را از عوامل دیگر عنوان کرد و افزود: بیان مطالب تکراری باعث شده جوانان ما علاقه خود را به مسائل آموزشی از دست دهند. به طور مثال، گاهی بیش از اندازه به مخاطب مباحث دینی مطرح می‌شود که مخاطب را خسته می‌کند این درحالی است که در عرصه تبلیغ اگر موضوعی بیش از اندازه تبلیغ شود در مخاطب نوعی دل زدگی ایجاد می‌شود که در رسانه‌های ما معمولا مشاهده می‌شود.
کارشناس فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: در مفاهیم دینی، مسائل اعتقادی- اخلاقی و بحث تفسیر قرآن در جامعه توسط دین داران کمتر ارائه می‌شود، یعنی بیان مسائل اعتقادی که پایه و اساس جذب جوانان است کمتر مشاهده می‌شود. بیشتر بحث‌های تکراری مثل حجاب که خیلی تکراری شده یادآوری می‌شود که این نوعی دلزدگی در مخاطب ایجاد می‌کند.
لطفی بیان مسائل اعتقادی حجاب و بعد بیان احکام آن را یادآور شد و افزود: متاسفانه اساتید اخلاقی برجسته در جامعه ما کمتر است که الگوسازی کنند. متاسفانه در بعضی موارد اشخاص که خود مبلغ دینی و مذهبی است در عمل خلاف گفته را عمل می‌کند و جوانان این مسائل را مشاهده می‌کنند، به طور مثال جوانی که بیکار و ازدواج نکرده و مشکل مالی دارد شعار بعضی از مبلغان دینی را می‌شنود و نمی‌تواند این ریا را قبول کند. گاهی عدم عدالت و توزیع ناعدلانه ثروت از طرف دینداران و حاکمان دین باعث دین گریزی جوانان می‌شود.
وی گفت: اگر بخواهیم خانواده سالم و موفق و پایداری داشته باشیم باید با مفاهیم قرآن زندگی خود را نورانی کنیم. اگر پدر و مادر قرآنی باشد فرزند هم قرآنی خواهد بود آموزش قرآن در سنین طفولیت حتی هنگام بارداری و شنیدن صوت قرآن اثرات روانی بر جنین خواهد داشت.
وی یکی از راه‌های دیگر جذب جوانان به قرآن را شرکت فرزندان در مسابقات قرآنی و تشویق کودکان و نوجوانان و به روز نمودن مفاهیم قرآن برای مخاطب‌های گوناگون عنوان کرد.

انتهای پیام

captcha