علی جعفری، سردبیر مجله هنر، عکاس و منتقد سینما در گفتوگو با ایکنا از خراسان رضوی، با تأکید به اینکه در جامعه سالم به لحاظ فرهنگی باید بین اکران فیلمهایی که جنبه سرگرمی دارند و فیلمهای جدی، آموزنده و متفکرانه تعادلی برقرار باشد، در رابطه با علت رواج فیلمهای کمدی و فروش بالای آنها، اظهار کرد: روند رو به رشد فیلمهای کمدی ناشی از تأثیری است که فیلمسازان از جامعه میگیرند و آن را بازتاب میدهند؛ بنابراین ریشه رواج فیلمهای کمدی را در تنشهای موجود و نیاز جامعه به شادی جستوجو کرد.
این منتقد سینما با بیان اینکه در کنار ساخت فیلمهای کمدی باید شرایط برای فیلمسازان ایرانی مطرح در سطح بینالملل فراهم شود، افزود: وقتی از سوی مسئولان سینما و مسئولان فرهنگ اقبال خوبی به این فیلمسازان نشود، فضا علیه آنان تخریب میشود؛ نمونه آن، فیلمهای آقای فرهادی است که فیلمهای خوبی است و مضامین مهمی دارند اما به سیاهنمایی متهم میشوند.
فیلمهای متهم به سیاهنمایی، حرف دینی دارند
وی در همین راستا با اظهار این مطلب که فیلمهای متهم شده به سیاهنمایی مقولههایی که از نظر دینی مورد نکوهش قرار گرفته را با نگاهی منتقدانه مطرح میکنند، افزود: وقتی فیلمی راجع به دروغ حرف میزند، متهم به سیاه نمایی میشود در حالی که چنین موضوعاتی در دین هم مورد نکوهش قرار گرفته است؛ بنابراین باید این مشکلات را در جامعه حل کرد نه اینکه فیلمها مورد بیمهری قرار گیرند و متهم به سیاهنمایی شوند.
جعفری در بخش دیگر این گفتوگو در پاسخ به سؤالی در رابطه تأثیر مثبت با منفی ساخت سینماها در مراکز تجاری، بیان کرد: به نظرم این اتفاق خوبی است که سینماها در مراکز تجاری ساخته شوند چراکه میتواند به رشد مخاطبان سینما کمک کند اما در کنار ساخت این مراکز به توسعه مراکز سینمایی در مراکز مختلف شهر باید توجه شود تا خلأهای فرهنگی در تمام نقاط به صورت متوازن حل شود.
لزوم توجه بخش دولتی به توسعه مراکز سینمایی و پرداخت یارانه برای مناطق کمتر برخوردار
وی در همین راستا اقدام بخش خصوصی در ساخت سینماها را قابل تقدیر دانست و افزود: بخش خصوصی با ساخت سینما در مراکز تجاری خودش، به گسترش ظرفیت استفاده علاقهمندان از سینما کمک کرده اما این وظیفه دولت و به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که با توسعه مراکز سینمایی در نقاط مختلف، حاشیهها و مناطق کم برخوردار شهر و پرداخت یارانه به این بخش، زمینه را برای حضور هرچه بیشتر علاقهمندان سینما فراهم کند که به نظر تا به حال کمکاری کرده است.
این منتقد سینما با اشاره به آغاز به کار اولین سینمای سیار در مشهد، بیان کرد: این اتفاق خوبی است اما نمیشود روی آن سرمایهگذاری دائمی داشت و لازم است با ساخت سینماهای دائمی، حرکت جدیتری اتفاق بیفتد چراکه بخش عظیمی از اوقات فراغت نواجوانان و جوانان در تابستان از بین میرود این در حالی که دسترسی مناسب و راحت به سینما به عنوان یکی از پایگاههای گذران اوقات فراغت برای همه نقاط شهر وجود ندارد.
جعفری در بخش پایانی سخنانش با انتقاد از برخی سیاستها در حوزه سینما و اختصاص سالنهای سینما به گرایشهای خاص، ادامه داد: پیشتر، شرایطی حاکم بود که مخاطب میتوانست در جریان ساخت فیلم قرار بگیرد اما امروز دفاتر تهیه و تولید فیلم مستقل عمل میکنند و یکباره چند فیلم را روانه اکران میکنند؛ همین اتفاقها باعث شده سالنهای سینما در اختیار یک نگاه خاص قرار بگیرد و حق انتخاب مردم کمتر شود.
وی در پایان با ابراز این مطلب که فراهم نبودن شرایط برای فعالیت فیلمسازانی مانند بهرام بیضایی نشانه ضعف سیاستهای حاکم بر سینماست، ادامه داد: بهرام بیضایی و افرادی مانند او جزو سرمایههای ما هستند؛ فیلم روز واقعه او جزمعدود فیلمهایی است که خواندن فیلمنامهاش هم اشک انسان را در میآورد اما او الان کجاست و چرا شرایط برای حضورش فراهم نیست؟
جعفری با بیان اینکه امروز سینما گرفتار رانت است، اضافه کرد: دلسوزان فرهنگ و مسئولان باید فضا را برای همه دلسوزان عرصه سینما با نگرشهای مختلف فراهم کنند.
انتهای پیام