گذری بر عملکرد اجرایی ـ مالی اتحادیه تشکل‌های قرآنی در سال 96/ مسکوت ماندن طرح «میزان» تا ادغام کشوری
کد خبر: 3728468
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
در نشست خبری اتحادیه‌ تشکل‌های قرآن و عترت کشور مطرح شد؛

گذری بر عملکرد اجرایی ـ مالی اتحادیه تشکل‌های قرآنی در سال 96/ مسکوت ماندن طرح «میزان» تا ادغام کشوری

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ طی نشست خبری اتحادیه‌ تشکل‌های قرآن و عترت کشور به موضوعاتی چون جهش سهم مردمی از 5 تا 50 درصد در کمیته تخصیص اعتبارات، رونق بیمه فعالان قرآنی در سال 97، مسکوت گذاشتن طرح میزان تا ادغام کشوری و ... اشاره شد.

گذری بر عملکرد اجرایی ـ مالی اتحادیه تشکل‌های قرآنی در سال 96/ مسکوت ماندن طرح «میزان» تا ادغام کشوری

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری ارزیابی عملکرد اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور امروز، 17 تیرماه‌ با حضور حسن محمدی، مدیر‌عامل این اتحادیه و با تلاوت آیاتی از قرآن با موضوع بررسی فعالیت‌های اتحادیه در سال 96 آغاز شد.

محمدی در ابتدا با اشاره به بحث ادغام اتحادیه‌ها اظهار کرد: اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور طرحی بود که در سال 82 با برنامه‌ریزی 14 مؤسسه قرآنی ثبت شده در کشور تأسیس شد اما به‌دلیل نبود و خلأ قانون حدود دو تا سه سال برای ثبت قانونی این اتحادیه زمان برد تا سرانجام پس از گذراندن تبصره واحد در شورای عالی انقلاب فرهنگی اتحادیه از سال 84 فعالیتش را به صورت رسمی آغاز کرد.

وی ادامه داد: این اتحادیه توانسته منشأ خدمات در حوزه‌های مختلف باشد و بعضاً نیز به اهداف و چشم‌اندازی‌های که ترسیم کرده بود تا حدودی دست پیدا کرده است، در سال 88 یا 89 اتحادیه دیگری با عنوان اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی توسط سازمان تبلیغات شکل گرفت که از همان ابتدای تأسیس این اتحادیه دغدغه اداره مؤسسات به صورت واحد و منسجم داشت. ما از همان سال 88، 89 خواستار ادغام و انسجام اتحادیه‌ها بودیم تا از انشقاق حوزه مردمی جلوگیری شود. جلسات متعددی داشتیم اما اختلاف‌نظرهای اعضای اتحادیه‌ها و دیدگاه نامناسب برخی مسئولان موجب شد که ادغام به سرانجام نرسد و سرانجام با شکل‌گیری شورای توسعه فرهنگ قرآنی درخواست شکل‌گیری هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی در سال 94 و 95 نیز محقق شد.

وی با اشاره به اینکه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی وظیفه امور این تشکل‌های مردمی را چون صدور مجوز، نظارت بر مؤسسات و ... را عهده‌‌دار است، تصریح کرد: سرانجام با تشکیل هیئت رسیدگی دستگاه‌هایی که متولی مؤسسات قرآنی بودند ضلع این هیئت جمع شدند و فعالیت‌های مربوط به مؤسسات چون صدور مجوز با استانداردهای واحدی انجام گرفت.

محمدی با تأکید بر اینکه پس از تشکیل هیئت رسیدگی یکی از مسائل ادغام بود، بیان کرد: سال 96 فرایند ادغام استان‌ها انجام گرفت براساس فرایند تعیین شده تشکیل شد البته در این فرایند نیز با چالش‌های متعددی همراه بودیم که با همه این فراز و فرودها اتحادیه‌های استانی شکل گرفت. اما سرانجام این فرایند تشکیل اتحادیه مدغم کشوری و مجمع عمومی آن است. که پس از تشکیل مجمع و انتخاب اعضای هیئت مدیره مدغم کشوری این فرایند تمام می‌شود و به سراغ ثبت قانونی آن خواهیم رفت.

مدیرعامل تشکل‌های قرآن و عترت کشور با اشاره به اینکه فعالیت‌های کلان اتحادیه در دو حوزه خلاصه می‌شود، اضافه کرد: یکی از این فعالیت‌ها، فعالیت‌های اجرایی و عملیاتی است که طی آن خدماتی را به صورت مستقیم به مؤسسات قرآنی ارائه می‌دهیم و دادیم که برخی به صورت ملموس و مشهور و برخی هم از این خدمات مالی و پشتیبانی در سال 96 بوده است. همچنین حوزه دیگر فعالیت‌های این اتحادیه در بخش دخالت در تصمیم‌گیری‌های و حوزه‌های تصمیم‌سازی و حضور در کانون‌های سیاستگذاری قرآنی ـ فرهنگی به نفع مؤسسات مردم‌نهاد است. از جمله آن می‌توان به حضور فعال در تمامی جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان حراست از سهم مؤسسات قرآنی و حمایت از تشکل‌های مردمی ـ قرآنی اشاره کرد تا از این طریق به تقویت جایگاه مردمی ـ قرآنی برسیم.

گذری بر عملکرد اجرایی ـ مالی اتحادیه تشکل‌های قرآنی در سال 96/ مسکوت ماندن طرح «میزان» تا ادغام کشوری

وی با اشاره به فعالیت‌های این اتحادیه در امور سیاستگذاری و تصمیم‌سازی اضافه کرد: همچنین من به‌عنوان نائب رئیس کمیته تخصیص اعتبارات قرآنی حضور فعال دارم و تلاشمان بر این است تا اعتبارات به دست مؤسسات قرآنی برسد. طی تلاش‌های انجام شده در سال 96، 50 درصد از اعتبار قرآنی کمیسیون‌ها به دست نهادهای مردمی برسد که این دستاورد مهمی بوده است. جهش سهم مردمی از 5 درصد به 50 درصد در سال 96‌، 97 دستاورد بزرگی بوده است که به حضور نمایندگان مردمی در کمیته تخصیص بوده است.

محمدی در‌خصوص وفاق بین دستگاه‌ها برای فعالیت قرآنی اربعین، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم طی تعامل با دستگاه‌ها چون رسانه ملی و شواری توسعه فرهنگ قرآنی  برنامه‌های ‌متنوعی طی مراسم اربعین در شأن قرآن برپا کنیم. در نظر داریم که هزار و 452 محفل قرآنی همراه با اجرای طرح ملی بشارت 1452 را برپا کنیم.

مدیر‌عامل اتحادیه‌های تشکل‌های قرآن و عترت کشور با اشاره به اینکه در حوزه اجرا بیش از 12 نشست خبری در سال 96 داشته‌ایم، اظهار کرد: همچنین حدود 12 نسخه از خبرنامه تبلیغی ـ ترویجی اتقان چاپ و توزیع شد. از دیگر برنامه‌های مربوط به امور روابط عمومی و رسانه‌ای می‌توان به همکاری در جرای طرح ملی 1451 و ساماندهی مؤسسات برای حضور فعال در این طرح، اعزام دومین کاروان قرآنی نور مربوط به مراسم اربعین توسط اتحادیه، تشکیل دبیرخانه کارگروه قرآن کمیته فرهنگی ـ آموزشی اربعین اشاره کرد.

محمدی عنوان کرد: برپایی طرح بزرگترین جمع‌خوانی قرآن کریم در اربعین حسینی و همچنین اجرای آن طی امسال، همکاری با آستان قدس رضوی در زمینه برپایی دوره‌های تربیت مربی مهدها و همچنین مهدالرضاها و .. در سراسر کشور به ویژه در مناطق محروم، ساماندهی فضای مجازی اتحادیه و راه‌اندازی کانال‌هایی در تلگرام، اینستاگرام، گروه‌ امت قرآنی و دیگر پیام‌رسان‌های داخلی، همکاری با رادیو اربعین و تیهیه ویژه‌برنامه تفسیر و شرح سوره واقعه و برپایی بیش از 350 محفل قرآنی و بیش از هزار برنامه در مدت یک هفته اربعین از دیگر برنامه‌هایی است که می‌توان آن را بیان کرد.

وی با تأکید بر شفاف‌سازی مالی اتحادیه و اعتبارات مالی سال 96 اتحادیه، عنوان کرد: همچنین بالغ بر 500 طرح قرآنی به اتحادیه ارسال شد که از بیش از 200 طرح قرآنی تربیت مربی، روخوانی، روان‌خوانی و ... حمایت کردیم.

مدیرعامل اتحادیه‌های تشکل‌های قرآن و عترت کشور بیان کرد: در بخش اداری و مالی اعطای دو میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه بانک رسالت به بیش از 200 فعال قرآنی که برکات خوبی در زمینه حل مشکلات مؤسسات داشته است. همچنین کمک بلاعوض 60 میلیون تومانی به اتحادیه‌های مدغم استان‌ها جهت تجهیز دفاتر اتحادیه به گونه‌ای که به هر اتحادیه مدغم استان حدود 100 میلیون ریال برای برپایی دوره‌های آموزشی مدیریت و توانمندسازی مدیران مؤسسات، شفاف‌سازی اعتبارات دریافتی به منظور اینکه ‌اتحادیه در راستای شفاف‌سازی هزینه‌کرد اعتبارات دریافتی و توزیع بودجه دستگاه‌ها و نهادهای عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی است نیز از دیگر فعالیت‌های این اتحادیه در سال 96 بوده است.

وی با اشاره به عقد قرارداد با اتحادیه‌های مدغم استا‌ن‌ها در راستای برگزاری مجامع اتحادیه مدغم، خرید تجهیزات اداری دفاتر اتحادیه، ادامه داد: صدور پروانه عضویت سه ساله برای مؤسسات عضو با توجه به انقضای آن در سال 96، پیگیری مطالبات مؤسسات از جمله بیمه فعالان قرآنی، بودجه و اعتبارات قرآنی ومعافیت‌های مالیاتی از دیگر مواردی است که می‌توان اشاره کرد.

محمدی عنوان کرد: اتوماسیون اداری اتحادیه که مراحل آزمایشی آن در سال 96 راه‌اندازی شد که امیدواریم بعد از ادغام این اتوماسیون به صورت ملی و در صورت موافقت اجرایی و عملیاتی شود تا شاهد حذف کاغذبازی و بروکراسی در سطح کشور باشیم.

وی ادامه داد: همچنین طرح ارزش‌گذاری، شناسایی و طبقه‌بندی مؤسسات با عنوان «میزان» در تهران به صورت پایلوت آغاز شد که فعلاً مسکوت نگه‌داشته شده است تا پس از ادغام اتحادیه کشوری این طرح تقدیم هیئت مدیره مدغم کشوری شود.

محمدی عنوان کرد: همچنین همکاری با نهادهای مختلف قرآنی چون قوه قضائیه، وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه قرآن و حدیث در حوزه‌های مختلف داشتیم.

وی در‌خصوص بیمه فعالان قرآنی تصریح کرد: اجرای بیمه فعالان قرآنی از سال 89 برعهده اتحادیه قرار گرفت که تا سال 1392 بالغ بر هفت هزار نفر در این بیمه عضو شدد اما به دلایلی این تا سال گذشته به دو هزار نفر کاهش یافت و اما طی سال گذشته و امسال به دلیل اعتبارات خوبی که در بودجه برای این موضوع در نظر گرفته شده است جهش خوبی را در حوزه بیمه فعالان قرآنی خواهیم داشت.

در ادامه پرسش و پاسخ خبرنگاران انجام شد که در همین راستا محمدی در پاسخ به خبرنگار ایکنا درخصوص اینکه چه زمانی اتحادیه مدغم کشوری به سرانجام می‌رسد، اظهار کرد: کلیات اساسنامه اتحادیه کشوری از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصویب شده است و به هیئت رسیدگی برای اعمال نظر پایانی و بحث درخصوص بند‌ها ارجاع شده است که پس از آن اعمال نظر سرانجام به هیئت رسیدگی برای تصویب نهایی ارجاع می‌شود که پس از تصمیم در بازه زمانی 60 روزه، مجمع عمومی با حضور نمایندگان استانی تشکیل و سپس انتخابات اعضای هئیت مدیره کشوری انجام شود که اگر در جلسه بعدی شورای توسعه که اواخر تیرماه است این امر انجام شود امید است تا پایان شهریورماه نیز مجمع عمومی اتحادیه مدغم کشوری انجام شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایکنا مبنی بر مشکل ثبت اتحادیه‌های استانی، اظهار کرد: دو استان بوشهر و اصفهان براساس رابطه‌ای که با مسئولان ثبت شرکت‌های استانشان داشتند توانستند این کار را سرعت بخشند چیزی که شاید در استان‌های دیگر نباشد لذا باید از طریق روال قانونی و هیئت رسیدگی این امر به سرعت انجام شود.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در پاسخ به این سؤال خبرنگار ایکنا که چگونه ۳۰ میلیون تومان که طی مصاحبه‌ای با عنوان «تخصیص۳۰ میلیون تومان به اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها» اعلام کرده‌ بودید به اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها اختصاص می‌یابد، اظهار کرد: اعتباری بالغ بر 10 میلیارد تومان از سال 96 باقی مانده بود که به سال 97 منتقل شد و هشت میلیاردی تومان نیز به اعتبار سال 97 اختصاص یافت که نصف آن یعنی چهار میلیارد تومان واریز شد. یعنی 14 میلیارد تومان در حال حاضر تخصیص یافته است و چهار میلیارد تومان نیز به زودی تخصیص می‌یابد.

وی ادامه داد: این در واقع فرآیند قانونی دارد که براساس مصوبات شورا باید درصدهایی به سه کمیسیون تبلیغ و ترویج، آموزشی و پژوهش داده شود و درصدی نیز به شورای قرآنی استان‌ها داده می‌شود که در خصوص همه آن در کمیته تخصیص صندوق توسعه فرهنگ قرآنی بحث و تبادل نظر شد و 50 درصدی که عرض کردم در همین اعتبارات مصوب شده است و همه این کمیسیون‌ها باید حداقل 50 درصد آن را به نهادهای مردمی و مؤسسات قرآنی اختصاص دهند که اتفاق مثبتی است.

محممدی عنوان کرد: حدود یک میلیارد تومان نیز برای اتحادیه‌های استانی گرفته شده است که حدود 30 میلیون تومان به اتحادیه‌های استانی به منظور حمایت از مؤسسات قرآنی ـ مردمی داده می‌شود البته این مستلزم طی کردن فرآیندی است که کمیسیون‌های سه گانه به شورا گزارش دهند و بعد از اخذ گزارش و تأیید آن، این اعتبار به کمیسیون‌ها اختصاص داده شود و از سوی کمیسیون‌ها این اتفاق رخ دهد.

انتهای پیام 

captcha