داوران مسابقات قرآن از دعاخوانی تفکیک شوند
کد خبر: 3728491
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴

داوران مسابقات قرآن از دعاخوانی تفکیک شوند

گروه فعالیت‌های قرآنی- دعاخوانی یکی از بخش‌های چهل‌ویکمین دوره مسابقات قرآن اوقاف بود که شرکت کنندگان در این مسابقات خواهان تفکیک داوران مسابقات قرآن با بخش دعاخوانی بودند.

 داوران مسابقات قرآن از دعاخوانی تفکیک شوند

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، مسابقات دعاخوانی بخش نوپایی است که طی سال‌های اخیر در کنار مسابقات قرآن کریم در دو بخش بانوان و آقایان برگزار می شود.

کلثوم فرقانی، یکی از شرکت کنندگان بخش دعاخوانی چهل‌ویکمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف آذربایجان‌شرقی بود که درمورد اطلاع رسانی برگزاری این مسابقات در شهرستان ملکان به ایکنا گفت: در شهرستان ملکان اداره اوقاف وجود ندارد و تنها یک اتاق در فرمانداری ملکان مستقر است.

وی افزود: اطلاع رسانی خوبی در شهرستان ملکان برای برگزاری این مسابقات صورت نگرفته بود و من بعد از چند بار تماس گرفتن و پیگیری کردن نتوانستم جواب خوبی بگیرم بنابراین درشهرستان بناب و درحین برگزاری مسابقات ثبت نام کردم.

فرقانی، که به عنوان نفر اول مسابقات شهرستانی در بخش دعاخوانی انتخاب شده بود ادامه داد: حتی در زمینه منبع دعاها نیز اطلاع رسانی خوبی صورت نگرفته بود و به من به جای دعای مناجات خمس عشر دعای 15 صحیفه سجادیه را اعلام کرده بودند و یک روز قبل ازمسابقه موضوع را فهیمدم .

حافظ کل قرآن، فعالیت های قرآنی خود را از سال 79 و زمانی که دانش آموز دوره راهنمایی بود شروع کرده و از سال 88 در دوره سه ساله حفظ کل قران کریم شرکت کرده و موفق به حفظ کل قران کریم شده است.

او با وجود حفظ کل قرآن کریم امسال در بخش دعاخوانی شرکت کرده است و دو سال پیش (سال 95) نیز به عنوان نفر سوم مسابقات اوقاف برگزیده شده بود.

فرقانی در ادامه در مورد شرکت کنندگان در بخش حفظ گفت: به نظر می آید سطح مسابقات در زمینه حفظ پایین و تعداد شرکت کنندگان در این بخش کم بود و بعضی از شرکت کنندگان سال های قبل بهتر بودند.

بانوی فعال قرآنی شهرستان ملکان 5 سال در مسابقات اوقاف و در کنار آن در مسابقات قرآنی فرهنگیان شرکت کرده است معتقد است هر چند سطح شرکت کنندگان بخش دعاخوانی خوب بود ولی بخش دعاخوانی که همزمان با مسابقات قرآنی برگزار می شود در حاشیه قرار دارد.

فرقانی، با اشاره به اینکه بهتر است در مورد بخش دعاخوانی اطلاع رسانی بهتری صورت گیرد اظهارکرد: آن چنان که انتظار می‌رفت شرکت کنندگان از بخش دعاخوانی مطلع نبودند و دعاخوانی در حاشیه قرار دارد و بهتر است دوره هایی نیز برای آشنایی با دعاخوانی برگزار شود.

داوران مسابقات قرآن از بخش دعاخوانی تفکیک شوند

وی با اشاره به اینکه داوران مسابقات قرآن کار داوری دعاخوانی را نیز بر عهده داشتند گفت: بهتر است داوران مسابقات قرآن از بخش دعاخوانی تفکیک شوند چرا که این دو حوزه کاملا متفاوت از همدیگر هستند.

ام‌البنین عبادی، یکی دیگر از شرکت کنندگان در بخش دعاخوانی بود که در گفت‌وگو با ایکنا خواهان جدایی داوران مسابقات قرآن از دعاخوانی یود .

وی گفت: داوران دعاخوانی باید افرادی باشند که در زمینه دعا و مناجات فعالیت عمده‌ای دارند چرا که اصلاً این دو موضوع از هم متفاوت است و صحیح نیست که داور مسابقات قرآنی بخش دعاخوانی و مناجات را نیز داوری کند.

عبادی از سن 17 سالگی و در نوجوانی در شهرستان میانه فعالیت‌های قرآنی خود را از مدرسه شروع کرده و بعد از ان فعالیت‌های خود را در مساجد ، روضه ها و موسسات قرآنی ادامه داده است و هم اکنون 20 سال است که در زمینه های مختلف علوم قرآنی فعال است.

دعاخوانی هنوز آن طور که باید شناخته شده نیست

وی برای اولین بار در مسابقات قرآنی اوقاف و در بخش دعاخوانی شرکت نموده و می‌گوید: دعاخوانی هنوز آن طور که باید و شاید شناخته شده نیست و باید اطلاع رسانی‌های زیادی در این زمینه صورت گیرد.

عبادی ادامه داد: دعاخوانی باید هم راستای قرآن مطرح شود و نباید از قرآن عقب مانده و در حاشیه باشد.

انتهای پیام

captcha