برگزاری مسابقات کشوری قرآن به شیوه جدید/ حضور عصاره خوبان قرآنی کشور در اراک
کد خبر: 3728705
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۱

برگزاری مسابقات کشوری قرآن به شیوه جدید/ حضور عصاره خوبان قرآنی کشور در اراک

گروه فعالیت‌های قرآنی - مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی گفت: امسال تنها فینالیست‌ها به اراک می‌آیند، مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات در قم یا تهران برگزار می‌شود، برگزاری این شیوه جدید بدین معناست که عصاره خوبان قرآنی در استان مرکزی حضور دارند و تنها برای کسب مقام به اراک سفر می‌کنند؛ لذا این زمان بهترین فرصتی است تا از آنان به نحو احسن استفاده کنیم.

برگزاری مسابقات کشوری قرآن به شیوه جدید/ حضورعصاره خوبان قرآنی کشور در اراک

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام حسین دلاوری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، امروز، 17 تیر در چهارمین جلسه ستاد پنجمین جشنواره گل‌های محمدی(ع) و گل‌های فاطمی(س) استان که در سالن جلسات شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی برگزار شد، گفت: بعد از گذشت 17 سال استان مرکزی میزبانی مرحله سراسری مسابقات قرآن اوقاف را برعهده دارد، از 10مهر تا 23 همین ماه نخبگان قرآنی کشور در استان حضور دارند.
وی تصریح کرد: هدف ما از برگزاری مسابقات قرآن صرف برگزاری تنها نیست، ما اهداف بزرگتری داریم. برگزاری مسابقات قرآن در استان‌ها موج عظیم معنوی ایجاد می‌کند. برنده آن کسی است که از این موج بهترین استفاده را ببرد. حضور رئیس فراکسیون قرآن، وزیر ارشاد اسلامی، معاون قرآن و عترت و نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم افتتاحیه یا اختتامیه فرصتی است تا مجموعه قرآنی استان از تجارب آنان برای پیشبرد اهداف قرآنی استفاده کنند.
دلاوری اضافه کرد: حضور 13 روزه نخبگان و بزرگان قرآنی باعث می‌شود تا نوجوانان از نقطه‌نظرات قاریان به‌نام استفاده و نقاط ضعف خود را رفع کنند، جو قرآنی باعث انگیزه شده و می‌تواند زمینه فعالیت یا اشتیاق هرچه بیشتر نوجوانان قرآنی را فراهم آورد. مسابقات را تنها منحصر به اوقاف نکردیم چراکه بر این باوریم برای نتیجه مطلوب در این حوزه همه باید سهیم باشند.
وی اضافه کرد: کمیته 7 گانه کمیته شهرستان با مسئولیت مدیر کل پدافند غیرعامل ایجاد شده است. احکام صادر شده و تا هفته آینده به فرمانداران و رؤسای ادارات اوقاف شهرستان به عنوان دبیر ابلاغ می‌شود. با دستگاه‌های فرهنگی و مؤسسات قرآنی جلساتی برای برگزاری هرچه بهتر مسابقات برگزار شده است.
مدیرکل اوقاف استان ادامه داد: امسال تنها فینالیست‌ها به اراک می‌آیند، مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات در قم یا تهران برگزار می‌شود، برگزاری این شیوه بدین معناست که عصاره خوبان قرآنی در استان حضور دارند و تنها برای کسب مقام به اراک سفر می‌کنند؛ لذا این زمان بهترین فرصتی است تا از آنان به نحو احسن استفاده کنیم.
وی بیان کرد: کمیته شهرستانی تدبیر کرده است تا نوجوانان و جوانان برای استفاده از تلاوت ناب قاریان و حافظان در اراک حضور داشته باشند. وسیله نقلیه برای تردد این افراد در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر کمیته شهرستانی، کمیته ارزیابی توسط اداره کل بازرسی استانداری نیز فعالیت خواهد داشت.
مدیر کل اوقاف استان تصریح کرد: اوقاف از مؤسسات و مدیران مؤسسات قرآنی که توانمندی فعالیت دارند استقبال می‌کند. مؤسساتی که توانمندی اداره غرفه دارند درخواست خود را اعلام کنند تا در نمایشگاه حاشیه برگزاری به آنان غرفه‌ای تعلق گیرد.
حجت‌الاسلام دلاوری اضافه کرد: ادارات اوقاف شهرستان و معاون فرهنگی اوقاف استان موظفند تدابیر لازم جهت تخصیص غرفه شهرستان‌ها را اتخاذ نمایند، برگزاری نشست در حاشیه مسابقات از دیگر برنامه‌های در دستور کار است.
وی بیان کرد: از مردادماه سال جاری برنامه‌های ویژه میزبانی مسابقات قرآن اوقاف آغاز می‌شود، حضور قاریان بین‌المللی در محافل قرآن از دیگر برنامه‌های اجرایی است، اما این حضور تنها به تلاوت خلاصه نمی‌شود. قاریان در مؤسسات و مراکز قرآنی نمونه هر شهرستان حضور پیدا کرده و با قرآن‌آموزان و مربیان گفت‌و‌گو می‌کنند.
به گزارش ایکنا سعید موسایی، مدیر کل منابع انسانی و تحول اداری استانداری مرکزی نیز تصریح کرد: بیش از 80 سازمان، نهاد و ارگان دولتی و غیر‌دولتی و بیش از 300 مرکز فعال قرآنی در جشنواره گل‌های محمدی(ص) سهیم بوده و مشارکت دارند.
وی سهیم بودن 12 شهرستان استان در جشنواره را نوید‌بخش عنوان کرد و گفت: تعامل دستگاه‌ها نشان‌گر عزم راسخ آنان در توسعه فرهنگ قرآنی است، این مشارکت گواه این است که مدیران در کنار فعالان قرآنی قصد خدمت در حوزه قرآنی دارند.
موسایی ادامه داد: ارزیابی جست‌و‌جویی نظم‌یافته است تا اثربخشی و کارایی را کنکاش کنیم و ببینیم در برنامه‌ریزی اثربخشی و کارایی در چه جایگاهی قرار دارد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید از ابزار ارزشیابی استفاده کنیم. مدل ارزشیابی سال قبل مورد بازنگری قرار گرفته است.
این مقام مسئول اضافه کرد: مدل امسال برای ارزیابی چهاروجهی است و مدیران استان و شهرستان، مدیران و دبیران ستاد، مربیان، کارگاه‌های برگزار شده جامعه هدف در ارزیابی پنجمین جشنواره قرآنی گل‌های محمدی هستند. درمدل سال قبل به جای کارگاه‌ها فراگیران قرار داشتند.
وی جامعه آماری امسال را بیش از 10 هزارنفر عنوان کرد و افزود: بر اساس فرمول نمونه‌گیری شده حدود 400 نفر در قالب نمونه‌گیری قرار می‌گیرند که به صورت تصادفی در گستره استان انتخاب می‌شوند. در این جشنواره گروه سنی 6 تا 12سال و از 12 سال تا 18 سال جامعه هدف هستند.
موسایی با بیان اینکه فعالیت ارزیابی ما عملا شروع شده است، ابراز کرد: کارشناسان و بازرسان ما معرفی می‌شوند و به صورت سرزده از کلاس‌ها بازدید می‌کنند. یک هفته از پایان کلاس‌ها پرسش نامه‌ها جمع‌آوری می‌شود اگر زمان بگذرد پرسش‌نامه اعتبار لازم را ندارد و از سیکل ارزیابی خارج می‌شود. به هر شهرستان 40 پرسش‌نامه رسیده است.
وی ادامه داد: پرسش‌نامه گروه سنی 6 تا پایان 11 سال توسط والدین تکمیل می‌شود. پرسش‌نامه تخصصی توسط دبیران و پرسش‌نامه عمومی توسط شرکت‌کنندگان و خانواده تکمیل می‌شود. 5 شاخصه در پرسش‌نامه عمومی از جمله دبیران، مسئولان، مربیان، کارگاه‌های تخصصی، نحوه برگزاری و انگیزه فراگیران برای شرکت در دوره مورد ارزیابی عمومی قرار می‌گیرد. برای تهیه بولتن الزامات رعایت شود.
به گزارش ایکنا، حسن صفری، مسئول کمیته مالی تدارکات و پشتیبانی پنجمین جشنواره قرآنی گل‌های محمدی(ص) و فاطمی(س) استان مرکزی نیز گفت: این جشنواره طرح مردمی است، و می‌تواند در کارهای دیگر همچون مباحث فرهنگی، اجتماعی نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی عنوان کرد: در ارزیابی‌ها بیشتر بر کیفیت کار تمرکز می‌شود اما گاه به پیامدها توجه نمی‌شود. پیامدهای طرح اجرا شده در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی باید در ارزیابی گنجانده شود، هدف اصلی جشنواره، مسابقه نیست هدف تربیت جوانان و داشتن جامعه سالم است. اعتقاد یکی از مبانی مهم بوده و هست برگزاری این جشنواره می‌تواند به تعالی فرهنگ قرآن کمک کند، باید ارزیابی کنیم برگزاری جشنواره چه میزبان در سلامت و تغییر رفتار دانش‌آموزان تأثیر داشته است.

برگزاری مسابقات کشوری قرآن به شیوه جدید/ حضورعصاره خوبان قرآنی کشور در اراک
به گزارش ایکنا از استان مرکزی، نبی‌الله شاه‌محمدی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی نیز تصریح کرد: از تولید 185 تن موادمخدر افغانستان در 17 سال گذشته امروز به رقمی بالغ بر 9 هزار تن رسیده است.
وی اظهار کرد: افغانستان در 5 سال اخیر در رشد کشت خشخاش 4 هزار و 212 درصد رشد و در تولید تریاک 4 هزار و 716 درصد افزایش داشته است. شیب تند اعتیاد در زنان از سال 90 که 6 درصد بود امروز به 12 درصد رسیده است. در حوزه اعتیاد و آسیب اجتماعی باید حساسیت به خرج داد.
شاه‌محمدی اضافه کرد: بنده رسالت و جایگاه خود را پیدا کردم. جای امثال ما جایی است که کودکان از سن 6 سالگی هستند. هرچه تلاش کردیم آخر به احکام، قرآن و احادیث دین اسلام رسیدیم، اگر قصد داریم از آسیب اجتماعی دور باشیم باید بازگشت به مباحث اعتقادی داشته باشیم.
وی ادامه داد: روحانیون در راستای اجرای فرامین رهبری، نهادینه شدن مبانی اعتقادی و قرآنی وارد میدان شدند. امروز جمعیت 10 هزار نفری 6 تا 18 سال بهترین پتانسیل برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است. با اطلاع‌رسانی و نهادینه کردن قرآن فرزندان خود را ایزوله کنیم. خطر اعتیاد و آسیب اجتماعی در کمین است. ما تمام تلاش خود را برای بهتر برگزار شدن جشنواره قرآنی انجام خواهیم داد.
شاه‌محمدی با تأکید براینکه تلاش در حوزه قرآن باعث می‌شود زمینه گرایش نوجوانان و جوانان به آسیب اجتماعی کاهش یابد، اظهار کرد: بسیاری از نوجوانان و جوانان ناآگاهانه از سر کنجکاوی و لذت‌جویی به سمت مصرف مواد مخدر می‌روند. اگر نوجوانان لذت واقعی را با قرآن درک کنند هیچ‌‌گاه به سمت استفاده مواد مخدر گرایش ندارند.
وی گفت: اگر کم‌کاری کنیم و دستگاه‌ها تنها برای خدمت‌رسانی دنبال اعتبار باشند معضل اعتیاد گریبان ما را نیز می‌گیرد. در فیش‌های آب اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی شود. 300 سمن در شورای هماهنگی مواد مخدر به میدان وارد شوند و اطلاع‌رسانی کنند.
این مقام مسئول در پایان گفت: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آمادگی برگزاری دوره اموزشی ویژه دبیران و مسئولان کمیته جشنواره قرآنی گل‌های محمدی را دارد، حاضریم دوره را برگزار و گواهی‌نامه صادر نماییم و از دبیران جشنواره به عنوان سفیران مبارزه با مواد مخدر در استان استفاده کنیم.
انتهای پیام

captcha