حجاب بر مبنای عفت در جامعه تجلی یابد
کد خبر: 3728874
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲

حجاب بر مبنای عفت در جامعه تجلی یابد

گروه فرهنگی - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: از منظر قرآن رفتارهای عفیفانه مردان و زنان متفاوت است و حجاب باید بر مبنای عفت در جامعه تجلی یابد.

حجاب بر مبنای عفت باید در جامعه تجلی یابد

 فاطمه کرباسی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: باید به مسئله عفاف و حجاب به شکل عمقی نگریست چرا که عفت امری ذاتی بوده و به معنی نگهداری خود از هوای نفس یا ایجاد حفاظ برای نفس است و در قرآن کریم نیز در 2 جا از عفت نام برده است.

وی با اشاره به آیه 273 سوره بقره «لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُم بِسِيمَاهُمْ لَا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا ۗ وَمَا تُنفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ» بیان کرد: این آیه بیانگر احوال افراد فقیری است که از روی عفت طوری رفتار می‌کنند که دیگران تصور می‌کنند او غنی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه اظهار فقر و گدایانه رفتار کردن از منظر قرآن خلاف عفت است گفت: در واقع مدل خروجی فرد عفیف را اینطور می‌بینیم که تشخیص نمی‌دهیم او فقیر است و رفتار فرع بر بخش معنوی و عفت است.

این مسئول خاطرنشان کرد: قرآن در جای دیگری نیز به موضوع عفت اشاره کرده که مربوط به افرادی است که دسترسی به ازدواج ندارند و باید عفت به خرج دهند که خروجی این نوع عفت در رفتار زنان و مردان متفاوت است.

کرباسی تصریح کرد: مردان عفیف چشم خود را از نگاه به محرم فرو می‌بندند و در اصطلاح غض بصر می‌کنند و طوری لباس نمی‌پوشند که سبب تحریک و یا تشابه آنان به زنان شود و در رفتار و گفتار نیز خود را کنترل می‌کنند و چنانچه متاهل باشند فکر هیچ زن دیگری را در ذهن نمی‌آروند.

وی بیان کرد: زنان عفیف نیز تبرج و خودداری از خودنمایی را ملاک عمل قرار می‌دهند یعنی از رفتارهای طنازانه و نمایش زیبایی‌های زنانه پرهیز می‌کنند که این در واقع رعایت حجاب است و حجاب فرع بر عفاف است و رعایت حجاب در هر جامعه‌ای متفاوت بوده اما کلیت آن یکی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به پیاده‎‌سازی عفت در جامعه به شکل زیربنایی تأکید کرد و گفت: وقتی عفت در جامعه جا بیفتند، حجاب بر مبنای عفت تجلی پیدا می‌کند.

انتهای پیام
 
captcha