هنر دستی که با همت جوانان احیا می‌شود
کد خبر: 3729140
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳

هنر دستی که با همت جوانان احیا می‌شود

گروه اجتماعی - رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان گفت: هنر سفالگری به همت جوانان بخش آیسک رونق یافته است.

هنر دستی که با همت جوانان احیا می شود

محمد عرب، رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، در خصوص پیشینه سفالگری در سرایان، اظهار کرد: به دلیل وجود منابع خاک رس مناسب از گذشته در این منطقه سفالگری روا داشته که متاسفانه به مرور زمان این هنر به گرد فراموشی سپرده شده است.
وی افزود: در سال 94 با اقداماتی که انجام پذیرفت این هنر با همت جوان مستعد اهل آیسک با پرداخت تسهیلات انفرادی احیا شد و هم اکنون نیز بر مدار تولید قرار گرفته و از رونق بسیار خوبی برخوردار است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان بیان کرد: بومی بودن مواد اولیه، پیشینه تاریخی، وجود نیروی انسانی علاقمند به انجام کار، استقبال بی نظیر از تولیدات این محصول در چند سال اخیر، نبود مشکل در زمینه بازارفروش محصول از جمله نقاط قوت برای احیای این هنر است.

هنر دستی که با همت جوانان احیا می شود
عرب با اشاره به رونق گلیم بافی در روستای دوست آباد از توابع بخش سه قلعه شهرستان سرایان، تصریح کرد: در گذشته‌ای نه چندان دور تمام بانوان این روستا به بافت گلیم مشغول بوده‌اند.
وی ادامه داد: نقوش و بافت گلیم‌های دوست آباد از گذشته زبانزد بوده و هم اکنون نیز این روستا به دلیل اشتغال و مهارت اکثر زنان به گلیم بافی به عنوان مرکز گلیم بافی شهرستان شناخته می‌شود.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان بیان کرد: برگزاری دوره آموزشی گلیم بافی در این روستا و همچنین تشکیل پرونده پشتیبان صنایع دستی و پرداخت تسهیلات در قالب انفرادی مشاغل خانگی در رشته مذکور از جمله اقدامات انچام پذیرفته در این روستا به حساب می‌آید.
عرب خاطر نشان کرد: پیشینه تاریخی بسیار قوی، وجود نیروی انسانی مجرب، وجود نیروی انسانی علاقمند به این حوزه و سهولت دسترسی به مواد اولیه تولید محصول به دلیل بومی بودن از نقاط قوت این هنر در روستای دوست آباد است.
انتهای پیام

captcha