انجمن یاوران وقف قرآنی در کاشمر آغاز به کار کرد
کد خبر: 3729215
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲

انجمن یاوران وقف قرآنی در کاشمر آغاز به کار کرد

گروه شهرستان‌ها ـ انجمن یاوران وقف مشارکتی قرآنی با صدور احکام فعالیت اعضای حقیقی و حقوقی در کاشمر آغاز به کار کرد.

انجمن یاوران وقف قرآنی در کاشمر آغاز به کار کرد

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، اعضای انجمن یاوران وقف مشارکتی قرآنی کاشمر امروز، 20 تیرماه، طی مراسمی احکام عضویت و فعالیت خود را از امام جمعه این شهرستان دریافت کردند.
در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام صادق خلیلی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر در سخنانی عنوان کرد: نظر به اینکه متولی بودن اوقاف، در پیشبرد موقوفات مشارکتی قرآنی کمک قابل توجهی نمی‎کند، تصمیم بر این شد که با تشکیل انجمن یاوران وقف قرآنی، فعالان و اساتید قرآنی شهرستان با قبول تولیت موقوفات مشارکتی قرآنی، تصمیم‌گیری و اجرای امور این موقوفات را بر عهده بگیرند.
وی با بیان اینکه ما در بحث موقوفات منفعتی و درآمدزا دچار مشکل هستیم، گفت: موقوفات مشارکتی در حوزه قرآن سبب می‌شود تا متولیان دست بازتری در اقدام و عمل داشته باشند و البته متولیان نیز باید با یک دید وسیع به پیگیری و پشتیبانی از فعالیت‌های قرآنی بپردازند.
فعالیت هفت عضو حقیقی و حقوقی در انجمن یاوران وقف قرآنی
حجت‌الاسلام خلیلی اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده انجمن یاوران وقف قرآنی کاشمراز شش عضو حقیقی و یک عضو حقوقی تشکیل شده که اعضای حقیقی آن از میان اساتید و فعالان حوزوی و قرآنی شهرستان انتخاب شده و رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نیز به عنوان عضو حقوقی در این انجمن حضور خواهد داشت.
حجت‌الاسلام سیدکاظم طباطبایی، امام جمعه شهرستان کاشمر نیز در بخشی از این مراسم، عنوان کرد: آغاز به کار انجمن یاوران وقف قرآنی حرکت مبارکی است که می‌تواند الگویی برای سایر شهرها باشد.
شکل و روش جدید وقف قرآنی ماندگار خواهد بود
وی ادامه داد: وقف به عنوان یک سنت حسنه با این شکل جدید و روش نیکو در موضوع خیرات ماندگار خواهد بود، یک ویژگی مطلوب در این حرکت حضور افرادی است که از نظر مالی توان و تمکن شایان توجهی ندارند، ولی می‌توانند در این سنت حسنه شریک باشند.
امام جمعه کاشمر با اشاره به اینکه در وقف مشارکتی کسی از وقف کردن محروم نمی‌ماند، ابراز کرد: این حرکت نیاز به بیان دارد تا مردم سمت آن ترغیب شوند، آن هم مشارکت در وقف قرآنی که از همه موضوعات بالاتر است، تبلیغات این کار را باید در میان اقشار مختلف جامعه گسترش داد.
انجمن یاوران وقف مشارکتی، اجرای نیت قرآنی به دست مردم
حجت‌الاسلام طباطبایی اضافه کرد: مردمی بودن از دیگر حسنات کار و فعالیت انجمن یاوران وقف قرآنی است، در واقع اعضای آن نماینده مردم هستند که خود در عرصه آموزش و اجرای فعالیت‌های قرآن حضور دارند و معتمد مردم هستند و نیت و کار قرآن مردم به دست خودشان اجرا می‌شود.
وی در توصیه‌ای نسبت به اعضای انجمن یاوران وقف قرآنی، گفت: تصمیمات در حوزه هزینه کردن و اجرای فعالیت‌های قرآنی بر اساس موقوفات مشارکتی نباید عجولانه اتخاذ کرد و باید در نظر داشت که اموال مردم با اولویت‌بندی، مشورت و همفکری در مسیر درست خود به صرف برسد.
سنت‌های غلط عرفی در هزینه‌ها و نیازمندی فعالیت‌های قرآنی به حمایت
امام جمعه کاشمر با بیان اینکه نیازمند پیشگیری از اسراف و هزینه‎های حاشیه‎ای در فعالیت‎های مذهبی و عرفی هستیم، افزود: باید با مصرف درست اموال، هزینه‌های غیرضروری از جمله اطعام در مراسم ختم اموات را متوجه فعالیت‌های قرآنی کنیم، چرا باید همیشه در کار قرآنی نیازمند پشتیبانی باشیم و از طرفی سنت‌های غلط خود را ادامه دهیم.
بیشترین سهم در موقوفات مشارکتی به آموزش در جلسات قرآنی می‌رسد
در بخشی از این مراسم نیز فخرالاسلام برهانی، عضو انجمن یاوران وقف قرآنی کاشمر به ارائه گزارش خود پرداخت و گفت: در تصمیم‌گیری اولیه کار انجمن مقرر شده تا 30 درصد از درآمد موقوفات در جشنواره‌ها و محافل قرآنی هزینه شود، 50 درصد به آموزش‌های قرآنی جلسات سطح شهرستان و 20 درصد نیز سپرده و پشتیبانی گسترش موقوفات جدید باشد.
وی گفت: در گام اول هزینه کردن موقوفات مشارکتی خرید یک باب واحد تجاری مد نظر است تا از درآمد آن پشتیبانی فعالیت‌های قرآنی صورت پذیرد، البته درآمد از منابع مختلف و تشکیل موقوفات قرآنی از طرق متعدد در دستور کار انجمن خواهد بود.
گفتنی است، در پایان این مراسم احکام اعضای انجمن یاوران وقف قرآنی کاشمر اهدا شد و امام جمعه کاشمر نیز مبلغی جهت واریز به حساب موقوفات مشارکتی قرآنی کاشمر اختصاص داد.

انتهای پیام

captcha